עורך דין תעבורה בפתח תקווה

עורכי דין לתעבורה בפתח תקווה סקירה משפטית
תמצית
בית משפט לתעבורה בפתח תקווה הינו אחד מבתי המשפט המרכזיים לתעבורה במחוז המרכז, המטפל במגוון רחב של תיקי תעבורה. מניתוח הפסיקה עולה תמונה מקיפה של סוגי התיקים והסוגיות המשפטיות הנדונות בו.

עו"ד תעבורה בפתח תקווה

המסגרת הנורמטיבית
בית המשפט לתעבורה בפתח תקווה פועל מכוח פקודת התעבורה והתקנות שהותקנו מכוחה. הוא מוסמך לדון בעבירות תעבורה שונות, החל מעבירות קלות ועד לעבירות חמורות הכרוכות בתאונות דרכים.

תעבורה

ניתוח משפטי
סמכות מקומית

בשפ 6395/18 אפרים ויין נ' מדינת ישראל (ניתן ב 12/09/18) "במשפטי תעבורה, כללים אלו באים לאזן בין נוחות הנאשם בניהול משפטו, מצד אחד, לבין נוחותם של עדי התביעה, ובראשם שוטרי תעבורה, מהצד השני. יעילות המערכת של בתי המשפט לתעבורה, אף היא מהווה חלק חשוב מאותו איזון."

סוגי התיקים הנדונים בית המשפט דן במגוון רחב של תיקים, כולל:

עבירות מהירות
נהיגה בשכרות
נהיגה בזמן פסילה
עבירות רישוי
תאונות דרכים
שיקולי ענישה
תתע (פתח תקווה) 5403-08-16 מדינת ישראל נ' סלימאן עדי (ניתן ב 19/09/16) "עסקינן בנהג צעיר שנהג בכביש עירוני במהירות של 56 קמ"ש יותר מהמהירות המותרת… תשומת לב הנאשם לכך שהעונש המקובל על נהיגה בזמן פסילה הוא מאסר בפועל."

שיקולים מעשיים
מיקום בית המשפט בית המשפט לתעבורה בפתח תקווה ממוקם ברחוב הס 20.

העברת מקום דיון ניתן לבקש העברת מקום דיון בהתאם לנסיבות מיוחדות, כפי שעולה מהפסיקה העדכנית:

בשפ 1311/24 אורן כהן נ' מדינת ישראל (ניתן ב 13/02/24) "לנוכח האמור, דין הבקשה להתקבל. הדיון בתת"ע 1141-09-23 יועבר אפוא לבית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה."

סיכום
עורכי דין המייצגים בבית המשפט לתעבורה בפתח תקווה נדרשים להכיר היטב את הפרקטיקה המקומית, את מדיניות הענישה הנהוגה, ואת השיקולים המיוחדים המאפיינים את המותב. הפסיקה מראה כי בית המשפט מקפיד על איזון בין אינטרס הציבור לבין זכויות הנאשמים, תוך שמירה על יעילות מערכתית.

עו"ד תעבורה בפתח תקווה לטיפול מיידי ומומחה בפסילת רישיון, נהיגה בשכרות, טיפול וייצוג נאשמים ונפגעים בתאונות דרכים. עורך דין תעבורה מוביל מעל 10 שנים. צרו איתי קשר >>

סימוכין:

תת"ע (פתח תקווה) 5403-08-16- מדינת ישראל נגד סלימאן עדי

שמות השופטים: אורן בועז

עסקינן בנהג צעיר שנהג בכביש עירוני במהירות של 56 קמ"ש יותר מהמהירות המותרת. לאחר ששקלתי את כל השיקולים אני דן את הנאשם לעונשים הבאים: קנס: תשלום קנס כספי בסך של 1500 הקנס ישולם עד ליום 19/12/16 . פסילה בפועל: פסילה בפועל לתקופה של 5 חודשים. הנאשם יפקיד לאלתר רישיונו או תצהיר, במזכירות בית המשפט לתעבורה ברחוב הס 20 פתח תקווה. תשומת לב הנאשם לכך שהעונש המקובל על נהיגה בזמן פסילה הוא מאסר בפועל. פסילה על תנאי: פסילה על תנאי של 3 חודשים וזאת על תנאי למשך 3 שנים שלא יעבור את אותה עבירה בה הורשע או עבירה של תוספת ראשונה או שנייה. 3 זכות ערעור לבית משפט המחוזי בתוך 45 יום מהיום. המזכירות תשלח העתק הפרוטוקול וההחלטה לנאשם, עפ"י כתובתו הידועה.

גזר דין |19/09/2016 |בית המשפט לתעבורה – פתח תקווהמאזכרים – 0 |עמודים – 3
בש"פ 6395/18- אפרים ויין נגד מדינת ישראל

שמות השופטים: א שטיין

1. בפניי בקשה לפי סעיף 78 לחוק בתי המשפט , התשמ"ד-1984, להעברת הדיון בתיק משטרה מספר 51117803240 מבית משפט השלום לתעבורה פתח תקווה לבית משפט השלום לתעבורה אשדוד 2. כתב האישום מייחס למבקש עבירת תעבורה לפי תקנה 67(א) לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (אי מתן אפשרות להולכי רגל להשלים את החציה במעבר חציה בבטחה), שלפי הנטען נעברה בפתח תקווה. המבקש טוען, כי הוא מתגורר באשדוד וכי יהיה לו קשה להגיע לבית המשפט לתעבורה פתח תקווה. 3. כעולה מן הבקשה, ההקראה בתיק נקבעה ליום 3.12.2018 בשעה 9:00. המבקש כופר באשמה וברצונו לקיים הוכחות בתיק. 4. סבורני כי דין הבקשה להידחות. 2 5. כפי שהסברתי בבש"א 6148/18 סעדיה נ' ק. ש חתמים בינלאומיים סוכנות לביטוח כללי(2010) בע"מ, פסקה 3 ( 26.8.2018 ), "העברת דיון מבית משפט מוסמך אחד למשנהו מכוח סעיף 78 לחוק בתי המשפט איננה בגדר דבר של מה בכך. אמצעי דיוני זה כרוך בעלויות אדמיניסטרטיביות והוא צורך זמן שיפוטי יקר של בית המשפט העליון. אמצעי זה שמור אפוא למקרים מיוחדים: כדי להצדיק את העברת הדיון מבית משפט אחד למשנהו, מבקש ההעברה צריך להוכיח באופן ברור וחד-משמעי כי הדבר יקטין במידה ניכרת את העלויות של בעלי הדין, של עדים ושל מערכת בתי המשפט". 6. כללי הסמכות המקומית משמשים נקודת מוצא לכל דיון בנושא העברה. ראו בש"א 6148/18 הנ"ל, פסקה 4. במשפטי תעבורה, כללים אלו באים לאזן בין נוחות הנאשם בניהול משפטו, מצד אחד, לבין נוחותם של עדי התביעה, ובראשם שוטרי תעבורה, מהצד השני. יעילות המערכת של בתי המשפט לתעבורה, אף היא מהווה חלק חשוב מאותו איזון. בהקשר זה, שומה עלינו לזכור כי שוטרי תעבורה עמלים קשה כדי להבטיח בטיחות בדרכים על-ידי אכיפת חוקי התנועה ואינם יכולים לבטל שעות עבודה בנסיעות ארוכות לבתי משפט מרוחקים.

החלטה |12/09/2018 |בית המשפט העליוןמאזכרים – 201 |עמודים – 4
בש"פ 1311/24- אורן כהן נגד מדינת ישראל

שמות השופטים: ג כנפי שטייניץ

1. לפניי בקשה לפי סעיף 78 לחוק בתי המשפט , התשמ"ד-1984, להעברת מקום הדיון בתת"ע 1141-09-23 מבית משפט השלום לתעבורה בירושלים לבית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה 2. כעולה מעיון בתיק בית המשפט, התיק נקבע לדיון ליום 15.4.2024 וטרם קוימה בו הקראה. המבקש מתגורר ברחובות ומצהיר כי בכוונתו להודות במיוחס לו בכתב האישום באופן שמייתר שמיעת עדים. 3. לנוכח האמור, דין הבקשה להתקבל. 4. הדיון בתת"ע 1141-09-23 יועבר אפוא לבית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה.

החלטה |13/02/2024 |בית המשפט העליוןמאזכרים – 0 |עמודים – 1

בש"פ 1801/24- נריה משה נגד מדינת ישראל

שמות השופטים: ג כנפי שטייניץ


1. לפניי בקשה לפי סעיף 78 לחוק בתי המשפט , התשמ"ד-1984, להעברת מקום הדיון בתתע"א 759-12-23 מבית משפט השלום לתעבורה בצפת לבית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה 2. כעולה מן הבקשה, התיק נקבע לדיון ליום 18.3.2024 וטרם קוימה בו הקראה. המבקש מתגורר בפתח תקווה ומצהיר כי בכוונתו להודות במיוחס לו בכתב האישום באופן שמייתר שמיעת עדים. 3. לנוכח האמור, דין הבקשה להתקבל. 4. הדיון בתתע"א 759-12-23 יועבר אפוא לבית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה.

החלטה |05/03/2024 |בית המשפט העליוןמאזכרים – 0 |עמודים – 1

בש"פ 2626/24- חיים ניצקי נגד מדינת ישראל

שמות השופטים: ג כנפי שטייניץ

1. לפניי בקשה לפי סעיף 78 לחוק בתי המשפט , התשמ"ד-1984, להעברת מקום הדיון בתת"ע 7179-03-24 מבית משפט השלום לתעבורה בבת ים לבית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה 2. כעולה מן הבקשה ומנספחיה, התיק נקבע לדיון ליום 11.4.2024 וטרם קוימה בו הקראה. המבקש מתגורר בפתח תקווה ומצהיר כי בכוונתו להודות במיוחס לו בכתב האישום באופן שמייתר שמיעת עדים. 3. לנוכח האמור, דין הבקשה להתקבל. 4. הדיון בתת"ע 7179-03-24 יועבר אפוא לבית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה.

החלטה |31/03/2024 |בית המשפט העליוןמאזכרים – 0 |עמודים – 2

פסיקה רלוונטית:

בש"פ 6395/18- אפרים ויין נגד מדינת ישראל

שמות השופטים: א שטיין

1. בפניי בקשה לפי סעיף 78 לחוק בתי המשפט , התשמ"ד-1984, להעברת הדיון בתיק משטרה מספר 51117803240 מבית משפט השלום לתעבורה פתח תקווה לבית משפט השלום לתעבורה אשדוד 2. כתב האישום מייחס למבקש עבירת תעבורה לפי תקנה 67(א) לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (אי מתן אפשרות להולכי רגל להשלים את החציה במעבר חציה בבטחה), שלפי הנטען נעברה בפתח תקווה. המבקש טוען, כי הוא מתגורר באשדוד וכי יהיה לו קשה להגיע לבית המשפט לתעבורה פתח תקווה. 3. כעולה מן הבקשה, ההקראה בתיק נקבעה ליום 3.12.2018 בשעה 9:00. המבקש כופר באשמה וברצונו לקיים הוכחות בתיק. 4. סבורני כי דין הבקשה להידחות. 2 5. כפי שהסברתי בבש"א 6148/18 סעדיה נ' ק. ש חתמים בינלאומיים סוכנות לביטוח כללי(2010) בע"מ, פסקה 3 ( 26.8.2018 ), "העברת דיון מבית משפט מוסמך אחד למשנהו מכוח סעיף 78 לחוק בתי המשפט איננה בגדר דבר של מה בכך. אמצעי דיוני זה כרוך בעלויות אדמיניסטרטיביות והוא צורך זמן שיפוטי יקר של בית המשפט העליון. אמצעי זה שמור אפוא למקרים מיוחדים: כדי להצדיק את העברת הדיון מבית משפט אחד למשנהו, מבקש ההעברה צריך להוכיח באופן ברור וחד-משמעי כי הדבר יקטין במידה ניכרת את העלויות של בעלי הדין, של עדים ושל מערכת בתי המשפט". 6. כללי הסמכות המקומית משמשים נקודת מוצא לכל דיון בנושא העברה. ראו בש"א 6148/18 הנ"ל, פסקה 4. במשפטי תעבורה, כללים אלו באים לאזן בין נוחות הנאשם בניהול משפטו, מצד אחד, לבין נוחותם של עדי התביעה, ובראשם שוטרי תעבורה, מהצד השני. יעילות המערכת של בתי המשפט לתעבורה, אף היא מהווה חלק חשוב מאותו איזון. בהקשר זה, שומה עלינו לזכור כי שוטרי תעבורה עמלים קשה כדי להבטיח בטיחות בדרכים על-ידי אכיפת חוקי התנועה ואינם יכולים לבטל שעות עבודה בנסיעות ארוכות לבתי משפט מרוחקים.

החלטה |12/09/2018 |בית המשפט העליוןמאזכרים – 201 |עמודים – 4

רע"פ 4699/16- אפריים יגודייב נגד מדינת ישראל

שמות השופטים: א שהם

במסגרת קביעת מתחם הענישה, התייחס בית המשפט לתעבורה לחומרת העבירות שבוצעו על ידי המבקש, בדגש על העבירה של נהיגה בשכרות, וכן לנזק שנגרם עקב מעשיו של המבקש. אשר על כן, העמיד בית המשפט לתעבורה את מתחם הענישה, על 36/24 חודשי פסילה בפועל; נוסף לפסילה מותנית; עונש מאסר לריצוי בפועל, לתקופה שלא תעלה על 12 חודשים; מאסר מותנה; קנס בסכום שלא יעלה על 5000 ; ורכיבי ענישה נוספים. בבואו לקבוע את עונשו של המבקש בתוך מתחם הענישה, זקף בית המשפט לתעבורה לזכותו של המבקש, את העובדה כי הוא נעדר עבר פלילי, וללא הרשעות בעבירות תעבורתיות, ומנגד, בכך שמדובר בנהג בעל "וותק נהיגה קצר". בנוסף, בית המשפט לתעבורה התחשב, במסגרת השיקולים לקולה, בגילו הצעיר של המבקש, ובכך שהמבקש נחבל עקב התאונה. אשר על כן, השית בית המשפט לתעבורה על המבקש את העונשים הבאים: 3 חודשי מאסר, שירוצו על דרך של עבודות שירות; 24 חודשי פסילה, בניכוי שנת הפסילה אשר רוצתה על ידי המבקש; 12 חודשי פסילה מותנית, לבל יעבור המבקש, במשך 3 שנים, עבירות של נהיגה בשכרות, נהיגה בהשפעת משקאות משכרים או נהיגה בזמן פסילה; ו- 6 חודשי מאסר על-תנאי, לבל יעבור המבקש, בתוך 3 שנים, את אותן עבירות. התאריך לביצוע עונש הפסילה נקבע ליום 2.7.2016 , בשעה 12:00, ונאמר על ידי בית המשפט לתעבורה כי "יתר רכיבי גזר הדין אופרטיביים לאלתר". 4 6. המבקש הגיש ערעור לבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, הן על הכרעת הדין והן על גזר דינו של בית המשפט לתעבורה. ביום 26.5.2016 , ניתן פסק הדין, במסגרתו קבע בית המשפט המחוזי, כי יש לדחות את הערעור, ולהותיר את קביעותיו העובדתיות של בית המשפט לתעבורה על כנן.

החלטה |15/06/2016 |בית המשפט העליוןמאזכרים – 10 |עמודים – 5
רע"פ 7213/14- רונן מאיר נגד מדינת ישראל

שמות השופטים: ח מלצר

בית המשפט לתעבורה העדיף את עדות השוטר, שנקבע כי היה עד מהימן ועדותו אמינה על פני עדות המבקש. נקבע כי אופן נסיעתו של המבקש אכן העיד על קלות הראש בה נהג וכי עדות השוטר מבססת את יסודות העבירה שיוחסה למבקש. בית המשפט ציין כי אמנם מתמליל ההקלטה (נ/10) שהגיש המבקש עולה כי השוטר שאל את המבקש אם הוא מודע למהירות נסיעתו, אך אין בכך כדי להשמיט את הבסיס העובדתי לעבירה שיוחסה בסופו של דבר למבקש. יתרה מכך בית המשפט לתעבורה הנכבד עמד על כך שמהירות הנסיעה היא נסיבה לחומרה לתיאור אופן הנהיגה והסיכון הפוטנציאלי לנוהגים בדרך. כן צוין כי מתמליל אחר שהוגש (נ/12) עולה שהשוטר השיב, לשאלת המבקש, כי הדו"ח הוא ". . . על נהיגה בחוסר זהירות". בית המשפט מצא כי עדותו של המבקש והראיות שהגיש דווקא מחזקות את גרסת השוטר. כמו-כן בית המשפט ציין כי הוא לא התרשם שהשוטר טפל על המבקש אשמת שווא, או כי החמיר הדברים בעדותו לצורך ההליך. המבקש הורשע, אפוא, במה שיוחס לו. 3 6. בית המשפט לתעבורה השית על המערער בעקבות ההרשעה את העונשים הבאים: קנס כספי בסך של 2,000 ש"ח, או 20 ימי מאסר; פסילת רישיון נהיגה בפועל למשך 4 חודשים; פסילת רישיון הנהיגה על-תנאי לתקופה של 3 חודשים; והתחייבות כספית על סך של 5,000 ש"ח שלא יעבור בתוך 3 שנים את העבירה בה הורשע, או עבירה של נהיגה במהירות מופרזת העולה על 51 קמ"ש מעל המותר. 7. המבקש ערער על הכרעת הדין, כשהטענה העיקרית בפיו היתה כי הוא לא הוזהר על-ידי השוטר וכי העבירה שהוטחה בפניו במעמד רישום הדו"ח היתה עבירת מהירות ולא העבירה בגינה נרשם לו הדו"ח. 8. בית המשפט המחוזי דחה את הערעור.

החלטה |21/12/2014 |בית המשפט העליוןמאזכרים – 11 |עמודים – 6
עפת (מרכז) 13111-08-09- גיולה לירון נגד מדינת ישראל

שמות השופטים: נגה אהד


בעברו של המערער 6 עבירות תעבורה על פני ותק נהיגה של 3 שנים, ועבר פלילי עוד מהיותו נער בעבירות רכוש, חבלה במזיד, גניבה, הפרת צו בימ"ש, הפרעה לשוטר, שוד. טענת ב"כ המערער כי העבירות שבוצעו יסודן בעברו ובנסיבות חייו, יש לה מקום במסגרת דיון בתיקים פליליים שאינם תיקי תעבורה. בערעור נשוא הדיון נהיגה בשכרות בשלושה אירועים שונים, כשנהיגה אחת מלווה בעבירות נוספות כמתואר לעיל, על בית המשפט ליתן הדגש וכובד המשקל לאינטרס הציבורי, להגנה מירבית על כלל הציבור המשתמש בדרך. אין כל הצדקה לפגיעות הקשות והמכות שאנו כציבור סופגים מדי יום בעקבות תאונות דרכים. אין כל הצדקה להרס משפחות שלמות, קורבנות ישירות של תאונות דרכים. ציות לחוקי התעבורה על ידי כל אחד ואחד מהנוהגים ברכב יפחית מרב תאונות הדרכים. לדאבון הלב, רבים מהנוהגים אינם מצייתים לחוקי התעבורה. יש צורך דחוף ועליון בחינוך מחדש לנהיגה נכונה, ועל כל אחד מהגורמים המעורבים לתרום תרומתו לאותו חינוך מחדש. בית המשפט הוא חלק בשרשרת הגורמים המעורבים. ענישה קשה וכואבת עשויה לתקן דרכי נהיגה, תרבות נהיגה ושמירה על בטחונו של כלל הציבור.

פסק דין |20/10/2009 |מחוזי – מרכזמאזכרים – 21 |עמודים – 4

עפת (מרכז) 30028-12-15- גד ברכה נגד מדינת ישראל

שמות השופטים: יעקב שפסר


פסק דין פתח דבר 1. ערעור על פסק דינו של בית המשפט לתעבורה בפתח תקוה , מיום 18.11.15 , בתיק ת. ד 5173-02-13 שבו הורשע המערער לאחר שמיעת ראיות בעבירות של אי שמירת מרחק לפי תקנה 49(א) לתקנות התעבורה התשכ"א -1961 (להלן: התקנות), בעבירה של נהיגה בחוסר זהירות לפי תקנה 21(ג) לתקנות, ובעבירה של גרם תאונה בה נחבל אדם חבלה של ממש לפי תקנה 21 (ב)(2) לתקנות ביחד עם סעיף 38(3) לפקודת התעבורה. 2 2. בהתאםלכתבהאישום, הואשםהמערער בכך כי ביום 10.1.10 , בעתשנהגבמשאית בכביש 6 מדרום לצפון,לאשמרעלמרחקמספיקממשאיתשנסעהלפניוובכךגרםלתאונתדרכיםבהנחבלהנוסעשישבלצידוחבלהשלממש, אשרהביאה, ביןהשאר, לקטיעתרגלו ולחבלות נוספות. כןנחבלהמערערעצמוונגרםנזקלכלי הרכבהמעורבים. 3. על המערער נגזר מאסר בפועל לתקופה של 5 חדשים לריצוי בעבודות שירות, פסילת רשיון נהיגה בפועל למשך 4 שנים, ומאסר על תנאי של 10 חדשים למשך 3 שנים בגין נהיגה בפסילה או אם יורשע בגרם ת. ד שתוצאותיה חבלה של ממש. 4. הערעור הופנה במקורו הן כנגד הכרעת הדין והן כנגד חומרת הענישה. ואולם לאחר שהחלה שמיעת טענות המערער, הודיעו הצדדים כי הגיעו להסכמה לפיה יחזור בו המערער מערעורו לעניין הכרעת הדין, תוך שיעמוד אך על ערעורו בנוגע לחומרת העונש. עוד הסכימו הצדדים כי נוכח העובדה שלא התבקשה חוות דעת שירות המבחן קודם מתן גזר דינה של הערכאה הדיונית, יוזמן תסקיר והצדדים יטענו טיעוניהם לאחר קבלתו. תסקיר שירות המבחן 5. על מנת שלא לפגוע בצנעת הפרט לא אפרט את האמור בתסקיר ואך אציין כי המדובר באדם בן 44, אשר גדל במשפחה מורכבת להורים בעלי בעיות בריאות קשות ובקשיים נוספים לא מבוטלים, נשוי ואב לארבעה ילדים.

החלטה |30/01/2017 |מחוזי – מרכזמאזכרים – 23 |עמודים – 8

ת"פ (באר שבע) 23077-08-20- מדינת ישראל נגד עבד אל רחמן אבו אלקיעאן

שמות השופטים: רון סולקין

קביעת הענישה הספציפית בתוך המתחם לחובת הנאשם, הרשעה משנת 2017 בגין עבירה שענינה הסעת שוהה בלתי חוקי, כשבאותו מקרה אף הורשע בעבירה של נהיגה פוחזת, עקב נסיונו להימלט מן הדין. מעל הנאשם היה תלוי ועומד עונש מאסר מותנה בר הפעלה בגין אותה הרשעה, אשר גם אם לא יופעל במקרה דנן בשל הנסיבות שפורטו לעיל, הרי לא היה בו כדי להרתיעו מלעבור שוב על החוק. עיון במרשם התעבורתי של הנאשם (ת/2) מלמד, כי לנאשם לא פחות מ-27 הרשעות קודמות בתחום התעבורה, לרבות הרשעות מבית המשפט לעניני תעבורה, חלק ניכר מהן עבירות בגינן הוגש כתב אישום בבית המשפט לעניני תעבורה (להבדיל מדוחות ברירת משפט). בין היתר, הורשע הנאשם בעבירות של חציית קו הפרדה; נהיגה בכיוון ההפוך מכיוון התנועה; אי ציות להוראת שוטר במדים; מספר עבירות של נהיגה בקלות ראש או בחוסר זהירות; מספר עבירות של סיכון הולך רגל במעבר חציה או אי מתן אפשרות להולך הרגל להשלים את חצייתו; מספר עבירות של נהיגה במהירות מופרזת, לרבות מהירות העולה על 41 קמ"ש מהמהירות המותרת; גרימת נזק; סטיה מנתיב הנסיעה; מספר עבירות של נהיגה ברכב שאינו תקין, שהוצאה לגביו הודעת אי שימוש. הנאשם כבר נדון, בעבר, בגזר הדין ת/3, לעונש מאסר בפועל בכליאה ממשית, כאשר בערעור שהוגש מטעם ההגנה – הושיט בית המשפט המחוזי, בשבתו כבית משפט לערעורים פליליים, את ידו לנאשם (לאחר שניתנה לכך הסכמת המדינה – הסכמה אשר לא ניתנה בנקל אלא לאחר המלצת בית המשפט ותוך שנציגת התביעה הדגישה שמדובר ב"חריג שבחריגים" – ראו הפרו' ת/4), ומטעמי שיקום, בין היתר לאור "הליך טיפולי" בו השתלב – הומתק עונשו למאסר בפועל בן 6 חודשים לריצוי בדרך של עבודות שירות, בד בבד עם העמדתו במבחן.

גזר דין |21/09/2023 |שלום – באר שבעמאזכרים – 0 |עמודים – 17

עפת (מרכז) 48966-03-13- בבלי מאור נגד מדינת ישראל

שמות השופטים: בלהה טולקובסקי

ערעור על הכרעת דין של בית משפט לתעבורה בפתח תקווה (כב' השופטת מ. כהן) מיום 25.2.13 אשר הרשיעה את המערער בעבירה של נהיגה במהירות של 192 קמ"ש במקום בו מותרת מהירות מירבית של 100 קמ"ש וזאת בניגוד לתקנה 54 (א) לתקנות התעבורה התשכ"א – 1961 וגזר עליו את העונשים הבאים: קנס בסך 2,000 או 30 ימי מאסר תמורתו, פסילה מלקבל או להחזיק רישיון נהיגה לתקופה של 17 חודשים בניכוי 30 ימי פסילה מנהלית, פסילה מלקבל או להחזיק רישיון נהיגה לתקופה של 3 חודשים וזאת על תנאי למשך 3 שנים, מאסר לתקופה של 3 חודשים על תנאי למשך 3 שנים. הערעור מכוון הן כלפי הכרעת הדין והן כלפי גזר הדין. בא כוח המערער טוען כי שגה בית משפט קמא משקיבל את עדות השוטר אברהם חי (להלן: "השוטר") בדבר שמירת קשר עין עם רכבו של המערער והעדיף את עדותו של השוטר על פני עדות הנאשם, עדות הנוסע ברכבו ועדות המומחה מטעם הנאשם ולא קיבל את הטענה בדבר טעות בזיהוי רכבו של המערער נוכח הטענה בדבר רכב נוסף הדומה לו בכל מאפייניו שעבר במקום ושעל פי הנטען הוא זה שביצע את העבירה. מדובר בערעור על קביעות שבעובדה וקביעות מהימנות. בית משפט קמא העדיף את עדות השוטר כי שמר על קשר עין רצוף עם רכבו של המערער מרגע המדידה ועד לרגע העצירה וכי רכבו של המערער היה יחידי בקטע הדרך הספציפי כאשר דובר בשעת לילה מאוחרת בה התנועה הייתה דלילה. בית משפט קמא ראה להעדיף את עדות השוטר שלא נסתרה על פני גרסת המערער ועדות הנוסע ברכבו כי רכבו לא היה זה שביצע את העבירה, אלא רכב אחר שעבר במקום ועל פני עדות המומחה מטעם המערער וקבע כי חוו"ד של המומחה מבוססת על נתונים שלא התקבלו על ידי בית משפט קמא ועל תנאי דרך שנבדקו זמן רב לאחר ביצוע העבירה. בית משפט קמא ציין במפורש כי אינו מקבל את קביעת המומחה לפיה אין אפשרות לשמור על קשר עין רצוף בשל עיקולים ומחלפים בדרך.

החלטה |07/07/2013 |מחוזי – מרכזמאזכרים – 1 |עמודים – 3

עפת (מרכז) 53997-01-13- חיים ויצמן נגד מדינת ישראל

שמות השופטים: אברהם טל,אהרון מקובר,צבי דותן

1. בפנינו ערעור על הכרעת הדין וגזר הדין של בית משפט השלום לתעבורה בפתח תקוה בת ד. 6486-03-10 (כב' השופט א' אנושי) שבו הורשע המערער בעבירות של נהיגה בקלות ראש שגרמה תאונה בה נחבל אדם חבלה של ממש, לפי סע' 38(3) וסע' 62(2) לפקודת התעבורה; הפקרה אחרי פגיעה, לפי סע' 64א'(א) וסע' 40 לפקודה; נהיגה ללא רשיון נהיגה תקף, לפי סע' 10(א) וסע' 62(1) לפקודה; נהיגה ללא ביטוח, לפי סע' 2(א) לפקודת ביטוח רכב מנועי; נהיגה בשיכרות, לפי סע' 62(3) וסע' 39א' לפקודת התעבורה; ואי ציות לתמרור (אור אדום), לפי סע' 22 לתקנות התעבורה וסע' 62(8) לפקודת התעבורה. לאחר שהורשע בתיק הנ"ל, המערער צירף והודה בתיק 6544-10-12, בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, לפי סע' 67 לפקודת התעבורה; שימוש ברכב ללא פוליסת ביטוח בת תוקף, לפי סע' 2(א) לפק' ביטוח רכב מנועי; ושימוש במירמה ברשיון נהיגה, לפי סע' 62(9) לפקודת התעבורה. לשלוש שנות מאסר בפועל, בניכוי ימי מעצרו, לשנת מאסר על תנאי בתנאים המפורטים בגזר הדין, לפסילת רשיון הנהיגה לתקופה של 15 שנים, וחיוב בתשלום פיצוי לנפגעות התאונה בסך 5,000. כתב האישום 2. בכתב האישום בתיק 6486-03-10 נטען כי ביום 17/4/09, בשעה 01:40 בלילה, נהג המערער רכב בפתח תקוה ברחוב פינס מכיוון מזרח למערב, והתקרב לצומת עם רחוב חפץ חיים. המערער נהג כשהוא שיכור, כשריכוז האלכוהול בדמו עמד על לפחות 770 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אחד של אויר נשוף, ללא רשיון נהיגה וללא ביטוח. המערער נהג ברכבו בצורה פרועה, במהירות, סטה מנתיב לנתיב בפראות, וחצה צמתים שדלק בהם אור אדום ברמזור.

פסק דין |10/09/2013 |מחוזי – מרכזמאזכרים – 3 |עמודים – 26

תת"ע (באר-שבע) 4198-04-11- מדינת ישראל נגד גל זקן

שמות השופטים: אלון אופיר

בהתאם לחוק וקובע כי הנאשמת מורשעת בזאת בעובדות ובעבירות המיוחסות לה בכתב האישום. גזר דין הנאשמת זומנה למשפט בפני היום בזימון ידני אותו קיבלה באופן ישיר משוטר במשטרת ישראל. הנאשמת בחרה שלא להתייצב בבית המשפט למשפטה ולכן צודק התובע כי יש הצדקה לדון את תיקה בהעדר. לא בכל יום מגיע לבית המשפט תיק של נהג חדש בו מיוחסת נהיגה במהירות כה חריגה של מעל 100 קמ"ש ביחס למהירות המותרת במקום בו נהג. נהיגה במהירות של 191 קמ"ש ואגב גם חציית קו הפרדה לבן היא התנהגות אשר גובלת בבריונות כביש של ממש ורק בנס לא הסתיים אירוע זה בתוצאות קטלניות. על בית המשפט לעשות כל שביכולתו בדרך של הרתעה כדי לקחת חלק במלחמה בתאונות הדרכים. נכון כי ענישה לעולם תהיה אינדיווידואלית וימצאו מקרים בהן תגזר ענישה מקלה כאשר מתקיימות נסיבות חריגות ומיוחדות. אולם, כאשר ניצב בית המשפט בפני מקרה בו בחר נהג חדש לנהוג במהירות של 191 קמ"ש ואגב כך אף חוצה קו הפרדה לבן, הרי שכל נסיבה מקלה לצד התנהגות זו, אינה יכולה לעמוד ואין בה הצדקה להקלה בענישה. במקרה שבפני לנאשמת, על אף ותק נהיגה קצר מאוד, גם הרשעה קודמת נוספת בגין עבירת מהירות.

גזר דין |
14/04/2011 |שלום – באר שבעמאזכרים – 1 |עמודים – 2

עפת (מרכז) 29887-03-15- חיים בוקובזא נגד מדינת ישראל

שמות השופטים: נגה אהד

לפניי ערעור על פסק דין בית משפט לתעבורה בפתח תקוה (כב' השופטת מגי כהן) מיום 9.2.15 ת"ד 5583-09-11, במסגרתו הורשע המערער: אי מתן אפשרות להולך רגל לחצות במעבר חצייה בבטחה, עבירה על סעיף 62(2) בקשר עם סעיף 38(2) לפקודת התעבורה; גרימת תאונה בה נפגע אדם ונגרם נזק, עבירה לפי תקנה 21(ב)(2); הזזת רכב ממקום התאונה, עבירה על סעיף 144(א)(1) ותקנה 144(ב) לתקנות התעבורה; אי הגשת עזרה ראשונה, עבירה על סעיף 144(א)(2) לתקנות התעבורה; אי דיווח למשטרה, עבירה על סעיף 144(א)(4); אי מסירת פרטים, עבירה לפי סעיף 145(א) לתקנות התעבורה. העונש שגזר בית משפט קמא: מאסר על תנאי בן 8 חודשים למשך 3 שנים, שלא יעבור העבירות בהן הורשע; פסילת רישיון נהיגה בפועל לתקופה של 12 חודשים; תשלום קנס בסך 4,000 או 60 ימי מאסר תמורתם; פסילה על תנאי בת 3 חודשים למשך 3 שנים, שלא יעבור על העבירות בהן הורשע. 2 נימוקי הערעור: 1. בית משפט טעה, בהרשיעו את המערער, היה מקום לזכות המערער מהעבירות שיוחסו לו בכתב האישום, מחמת ספק שהתעורר בשאלות מפתח בתיק. הספק נותר על כנו. 2. בית משפט קמא טעה, משהתעלם מהסתירות המהותיות הקיימות בתיק, סתירות אלה פועלות לטובתו של המערער. 3. בית משפט קמא טעה, משלא נתן משקל מהותי לחוות דעת מטעם מומחה ההגנה, שלא נסתרה על ידי המאשימה. 4. בית משפט קמא טעה, משלא נתן משקל לעובדה כי עדת תביעה מספר 1, שהעידה בבית משפט, בעמ' 4 לפרוטוקול הדיון מיום 16.12.14 , העידה כי מדובר בצעיר ורזה, לא יותר מ-30, אך משהצביע ב"כ המערער על המערער, ושאל אותה לגביו, השיבה "לא נראה לי".

פסק דין |13/07/2015 |מחוזי – מרכזמאזכרים – 1 |עמודים – 5

עפת (תל-אביב-יפו) 15678-02-13- מדינת ישראל נגד כפיר קטן

שמות השופטים: רענן בן יוסף

ערעור המדינה על גזר דינו של בית משפט לתעבורה בת"א-יפו , אשר הטילה על המשיב, לאחר שהורשע עפ"י הודאתו בעבירת מהירות, עונש של 60 ימי פסילה בפועל, פסילה מותנית, חובה לחתום על התחייבות וקס של 1,500 . על-פי כתב האישום בו הודה המשיב, ביום 24.03.12 ברח' ז'בוטינסקי ברמת גן, רחוב הומה במרכזה של עיר, כביש מרכזי, נהג באופנועו במהירות של 127 קמ"ש במקום 50, המהירות המותרת. בית משפט קמא יישם את הוראת סעיף 40 ג' לחוק העונשין, התשל"ז – 1977, וקבע מתחם עונש הולם להיבט הפסילה שבענישה, והתחום שקבע הינו בין 30 ימים לשלושה חודשי, תוך אמירה: ". . . וזאת נוכח עברו התעבורתי התקין של הנאשם משנת 2001. . . ". בפניי, כאמור, ערעור המדינה. המדינה צודקת בערעורה. ראשית לכל, אין מקומו של העבר התעבורתי, אם התקין אם השלילי, למסגרת קביעת מתחם העונש על-פי סעיף 40 ג' לחוק העונשין, ששם יש מקום ליתן משקל לערך החברתי שנפגע מביצוע העבירה, ממידת הפגיעה בו למדיניות הענישה הנהוגה ובנסיבות הקשורות בביצוע העבירה. מקומו של העבר, הפלילי או התעבורתי, על-פי סעיף 40 יא' לחוק העונשין, סעיף קטן 11, בנסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה שלהם יש לתת משקל, בנסיבות המקרה ". .

פסק דין |21/02/2013 |מחוזי – תל אביבמאזכרים – 3 |עמודים – 2

תת"ע (תל אביב) 3599-04-16- מדינת ישראל נגד סחניני רגא

שמות השופטים: דן סעדון

מדובר אמנם בעבירות שנעברו בסמיכות זמנים ובאותה דרך אך ספק אם די בכך כדי לראות בשלושת העבירות כאירוע אחד לצורך קביעת מתחם הענישה. א. מתחם הענישה – הערך המוגן 5. נהיגה במהירות גבוהה מקטינה – כפועל יוצא של גובה המהירות – את יכולת התגובה והתמרון של הנהג במצבים המחייבים אותו להגיב או לתמרן עם רכבו על מנת להגן על שלומו ובטחונו או שלומם או ביטחונם של משתמשי הדרך. נהיגה במהירות גבוהה יוצרת סיכון בלתי סביר למשתמשי הדרך ומבטאת זלזול בערך חיי אדם ובטחונו. כך, נקבע בע"פ 70780/06 משאטה נ' מדינת ישראל כי " נהיגה במהירות של 161 קמ"ש מחייבת ענישה כואבת ומחמירה. יש להתייחס לחומרת העבירה בעת הענישה. . . יכולת השליטה, יכולת התמרון ברכב ושל הרכב במהירות בה נהג המערער בפועל – נמוכה מאוד. . " ב. מתחם הענישה – עמדת הפסיקה 6. עיון בפסיקה מלמד כי במקרים בהם הורשעו נהגים בנהיגה במהירויות גבוהות מאוד הוטלו לצד עונשי פסילת רישיון, פסילה על תנאי וקנס גם עונשי מאסר. כך, נקבע ברע"פ 5250/12 אבו גוידר נ' מדינת ישראל ( 14.1.13 ) כי " נהיגתו במהירות של 195 קמ"ש מלמדת על טרוף הדעת. אמנם אין זו דרך השגרה להורות על כליאתם של עברייני תעבורה, כשבפועל לא נגרם נזק לרכוש ולא פגיעה בגוף, אבל במקרים כגון זה יש להקדים תרופה למכה. המהירות, הסכנה, העבר התעבורתי, אי לקיחת האחריות, מחייבים ענישה משולבת וקשה, בדיוק כזו שננקטה כלפי המבקש; כליאה ושלילת רישיון נהיגה. . " ". . . יראו עברייני תנועה ויראו, כי נהיגה במהירות – קצה, יכולה להביאם אל מאחורי סורג ובריח, לא רק לאחר שיהרגו אדם, אלא קודם לכן" 3 בר"ע 99/86 חבשי נ' מדינת ישראל ( 18.3.1986 ) נקבע כי "התזה לפיה כאילו אין גוזרים עונש מאסר בשל עבירות של מהירות מופרזת, אינה מעוגנת במציאות ואף אינה יכולה לנבוע מן הרצוי.

גזר דין |01/05/2018 |בית המשפט לתעבורה – תל אביבמאזכרים – 1 |עמודים – 5פל (תל אביב) 6266-09-14- מדינת ישראל נגד גהד אבו מוסה

שמות השופטים: אהרן האוזרמן

אני קובע לפיכך כי מתחם הענישה המקובל בבתי המשפט לתעבורה במקרים דומים, נע כמניפה בין 20 ל-30 חודשי מאסר בפועל, הפעלת המאסר המותנה בחופף או במצטבר (בהתאמה) וכן פסילת רישיון הנהיגה לתקופה של בין 5 ל- 10 שנים. בנוסף כולל מתחם זה גם ענישה מותנית נוספת (מאסר ופסילה), וקנס. קביעת העונש: עונשו של הנאשם ייגזר כמצוות המחוקק, תוך הקפדה על ה"הלימה" בין העבירות לעונש, ובהתאם לחומרת העבירות ולמידת "אשמו" של הנאשם. ועוד בבואי לגזור את עונשו של הנאשם לקחתי בחשבון כי הענישה הנוהגת בשיטתנו הינה לעולם ענישה אינדיווידואלית ולא מכאנית, שיטת המשקללת את נסיבותיו האישיות של כל אדם ואדם, כדבריה של כבוד השופטת (בדימוס) דליה דורנר בע"פ 5106/99 אבו- ניג'מה נ' מדינת ישראל: "ענישת עבריינים אינה עניין מכאני. לא ראוי להטיל גזרי-דין לפי תעריפים. בגדר שיקול-הדעת הרחב שמוענק לשופטים בשיטתנו, שבה החוק קובע לרוב עונש מרבי, על השופטים מוטל לקבוע את העונש ההולם לנאשמים האינדיווידואליים העומדים בפניהם". לעניין חומרת העבירות, כפי שהובא לעיל בהרחבה, הן המחוקק והן ביהמ"ש העליון רואים בחומרה רבה עבירה של נהיגה בזמן פסילה, המבטאת זלזול בחוק ובצווי בתי המשפט. עבירה של נהיגה בשכרות (סמים) חמורה כשלעצמה, ומבטאת סכנה ממשית לנאשם ולציבור המשתמשים בדרך. חומרה נוספת ויתירה יש במקרה זה שכן הנאשם הינו בלתי מורשה לנהיגה ומעולם לא הוציא רישיון נהיגה מכל סוג. לעניין מידת "אשמו" של הנאשם, קביעה הנדרשת על מנת לבסס את גזר הדין לפי עקרון "ההלימה" נקודת המוצא היא כי מדובר בעבירות חוזרות.

גזר דין |12/02/2015 |בית המשפט לתעבורה – תל אביבמאזכרים – 1 |עמודים – 11

חקיקה רלוונטית:

 

סעיף: 25. סמכותו של שופט תעבורה


25. (א) מי שנתמנה שופט תעבורה לענין פקודה זו מוסמך לדון בעבירות אלה: (1) עבירות תעבורה; (2) עבירות לפי הסעיפים 2, 17, 39, 40, 41 ו-46 לפקודת הביטוח, ולפי סעיף 48 לפקודה האמורה במידה שהוא מתייחס לעבירות שפורטו בפיסקה זו; (3) עבירות על חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, התשי"ח-1957, ועל התקנות והצווים שניתנו על פיו, הנוגעים לתעבורה ולכלי רכב; (4) עבירות על החוק לתיקון דיני העונשין (שימוש ברכב בלי רשות), התשכ"ד-1964; (5) עבירות על חוק למניעת מפגעים, התשכ"א-1961, והתקנות לפיו, אם העבירות נוגעות לכלי רכב; (6) עבירה לפי סעיף 304 לחוק העונשין, התשל"ז-1977, שנעברה תוך כדי שימוש ברכב; (7) עבירות לפי חוק שירותי הובלה, התשנ"ז-1997; (8) עבירה לפי סעיף 23(ב)(5) לחוק הנהיגה הספורטיבית, התשס"ו-2005; (9) עבירות לפי חוק אוויר נקי, התשס"ח-2008, אם העבירות נוגעות לרכב מנועי; (10) עבירות לפי חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016; (11) עבירות לפי סעיפים 59ו ו-59יח לפקודת הנמלים [נוסח חדש], התשל"א-1971; (12)5 ערעור על החלטת בית דין לתעבורה לפי סעיף 24 לחוק הפרות תעבורה מינהליות. (ב) (בוטל). (ג) אין הוראות סעיף זה באות לגרוע מסמכות שופטים שאינם שופטי תעבורה לדון בעבירות תעבורה. (ד) לגבי העבירות המפורטות בסעיפים קטנים (א) ו-(ב) ולגבי סמכויותיו האחרות לפי פקודה זו דין שופט תעבורה כדין שופט בית משפט שלום ויהיו לו כל הסמכויות המסורות לשופט בית משפט שלום.

חוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984

סעיף: 78א. העברת הליכים אזרחיים והליכים בעבירות תעבורה למקום אחר


78א. (א) מנהל בתי המשפט רשאי להעביר הליכים אזרחיים והליכים בעבירות תעבורה שהוגשו לבית משפט מסוים וטרם החל הדיון בהם, לבית משפט אחר של אותה דרגה, בין באותו אזור שיפוט ובין באזור סמוך, כדי לאזן את חלוקת עומס הדיונים בין בתי המשפט, ובלבד שהמרחק בין בתי המשפט אינו עולה על 60 קילומטרים; החלטת מנהל בתי המשפט להעביר את אותם הליכים טעונה הסמכה של נשיא בית המשפט העליון שאושרה בידי שר המשפטים, ולעניין הליכים בעבירות תעבורה — גם התייעצות עם המפקח הכללי של המשטרה או מי שהוא הסמיכו לכך. (ב) מנהל בתי המשפט יפרסם הודעה ברשומות ובאתר האינטרנט של הנהלת בתי המשפט בדבר העברת הליכים כאמור בסעיף קטן (א). (ג) (1) בעל דין הרואה את עצמו נפגע מהחלטת מנהל בתי המשפט כאמור בסעיף קטן (א), רשאי לבקש ממנו לעיין מחדש בהחלטה. (2) בהחלטה בבקשה לעיון מחדש לפי פסקה (1), ישקול מנהל בתי המשפט את מידת הפגיעה הצפויה בבעלי הדין כתוצאה מההעברה ואת הבטחת נגישותם של בעלי הדין לבית המשפט. (3) על החלטה כאמור בפסקה (2) ניתן לערער לפני נשיא בית המשפט העליון או שופט אחר של בית המשפט העליון שהוא הסמיכו לכך. (ד) (1) תיק שהועבר לפי סעיפים 49, 78 או 79, מנהל בתי המשפט לא יעבירנו עוד. (2) תיק שהועבר לפי סעיף זה, מנהל בתי המשפט או בית המשפט שאליו הועבר, לא יעבירנו עוד . (ה) בסעיף זה, "התחלת הדיון" ו"הליכים בעבירות תעבורה" — כהגדרתם בסעיף 49(ד) .

חוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984

סעיף: 49. העברת ענין מבית משפט שלום אחד למשנהו


49. (א) נשיא בית משפט השלום רשאי להורות שהליך מסוים שהובא או שיש להביאו לפני בית משפט שלום במקום פלוני וטרם החל הדיון בו או שענין שהוחלט בו על פסלות שופט, בין שהחל הדיון בו ובין שטרם החל הדיון בו יהיה נידון בבית משפט אחר הנמצא באזור שיפוט שבו הוא מכהן כנשיא, וכן רשאי הוא להורות כאמור לגבי סוג מסוים של הליכים אזרחיים והליכים בעבירות תעבורה. (ב) (1) בעל דין הרואה את עצמו נפגע מהחלטת נשיא בית משפט השלום כאמור בסעיף קטן (א), רשאי לבקש ממנו לעיין מחדש בהחלטה. (2) בהחלטה בבקשה לעיון מחדש לפי פסקה (1), ישקול נשיא בית משפט השלום את מידת הפגיעה הצפויה בבעלי הדין כתוצאה מההעברה, את המרחק בין בית המשפט שממנו הועבר ההליך לבין בית המשפט שאליו הועבר ואת הבטחת נגישותם של בעלי הדין לבית המשפט. (3) על החלטה כאמור בפסקה (2) ניתן לערער לפני נשיא בית משפט מחוזי; (ג) בית המשפט שאליו הועבר ענין כאמור, לא יעבירנו עוד. (ד) בסעיף זה — "התחלת הדיון" — לרבות קדם משפט; "הליכים בעבירות תעבורה" – הליכים ששופט תעבורה מוסמך לדון בהם לפי כל דין, שאינם בטיפולו של פרקליט לפי הוראות סעיף 60 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982.

פקודת התעבורה [נוסח חדש]

סעיף: 61ט. סמכויות פיקוח ואכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית


61ט. (א) לשם אכיפת עבירות כאמור בסעיף 61ז, רשאי מפקח – (1) אם התעורר חשד לביצוע עבירה כאמור – להורות לנוהג ברכב לעצור את רכבו; (2) לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו; (3) אם התעורר חשד לביצוע עבירה כאמור – להיכנס לרכב מסוג כמפורט להלן, כשהוא נייח: (א) רכב ציבורי; (ב) רכב מסחרי; (ג) אוטובוס שאינו רכב ציבורי; (ד) רכב פרטי שמספר המושבים בו עולה על שמונה מלבד הנהג; (4) למסור הודעת תשלום קנס כאמור בסעיף 228 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982, אם נוכח כי אדם עבר עבירה מהעבירות כאמור בסעיף 61ז. (ב) מפקח לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו לפי סעיף זה אלא בעת מילוי תפקידו ובהתקיים כל אלה: (1) הוא עונד באופן גלוי תג המזהה אותו ואת תפקידו; (2) בעת ביצוע סמכויותיו לפי סעיף זה, הוא לובש מדי מפקח בצבע ובצורה שהורה השר לעניין זה, ובלבד שהמדים כאמור אינם נחזים להיות מדי משטרה; (3) יש בידו תעודה החתומה בידי השר, המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו, שאותה יציג לפי דרישה.

פקודת התעבורה [נוסח חדש]

סעיף: 77ד. מינוי פקחים וסמכויותיהם

77ד. (א) על אף האמור בכל דין, ראש רשות מקומית רשאי להסמיך פקחים, מבין עובדיה של הרשות המקומית, לעניין חוקי עזר והסדרי תנועה שנקבעו לפי סעיף 77ב. (ב) לא ימונה פקח כאמור בסעיף קטן (א) אלא אם כן – (1) משטרת ישראל הודיעה, בתוך חודשיים מפנייתו של ראש הרשות המקומית אליה, כי אין לה התנגדות למינויו מטעמים של שלום הציבור או ביטחון המדינה, לרבות בשל עברו הפלילי; (2) הוא עמד בתנאי כשירות וכן עבר הכשרה מתאימה בתחום חוקי העזר שהוא יופקד על אכיפתם ובתחום הסמכויות המסורות לו, ככל שהורה המנהל הכללי של משרד הפנים, בהסכמת ראש אגף התנועה במטה הארצי של משטרת ישראל. (ג) הודעה על מינוי פקחים לפי סעיף זה תפורסם ברשומות. (ד) פקח מוסמך לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו לפי סעיף זה, אלא בעת מילוי תפקידו, כשהוא לובש מדי פקח בצבע ובצורה שנקבעו לעניין זה על ידי ראש הרשות המקומית, ובלבד שלא יהיה בהם כדי להטעות כנחזים להיות מדי משטרה, הוא עונד באופן גלוי תג המזהה אותו ואת תפקידו ויש בידו תעודה חתומה על ידי ראש הרשות המקומית, המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו, אותה יראה על פי דרישה. (ה) אדם חייב לציית להוראות פקח שניתנו מכוח סמכויותיו כדין לפי סעיף זה. (ו) היה לפקח יסוד סביר להניח כי תנועת כלי רכב אסורה או מוגבלת לפי חוקי עזר או הסדרי תנועה שנקבעו לפי סעיף 77ב, רשאי הוא למנוע כניסת רכב לאזור שבו חלים איסור או הגבלה כאמור, להורות לנוהג ברכב לפנותו מאזור כאמור או לעכב רכב, ובלבד שהודיע לנוהג ברכב את העילה בשלה פעל כאמור. (ז) עיכב פקח רכב, רשאי הוא לדרוש מהנוהג ברכב למסור לו את שמו ומענו, ולהציג לפניו את תעודת הזהות שלו או תעודה רשמית אחרת המעידה על זהותו שהוא חייב לשאתה על פי דין, וכן את רישיון הרכב. (ח) סירב הנוהג ברכב למלא אחר הוראת פקח שניתנה לו כדין, רשאי הפקח לגרום לפינוי הרכב.

פקודת התעבורה [נוסח חדש]

סעיף: 62. עבירות


62. העובר אחת העבירות האלה, דינו – מאסר שנתיים או קנס, כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן – חוק העונשין), ואם העבירה היא עבירת קנס שדן בה בית המשפט – קנס פי 1.25 מהקנס האמור בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 ואם הוא בעל היתר הפעלה כהגדרתו בסעיף 16ד – קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק האמור: (1) מפיר הוראה מהוראות פקודה זו; (2) נוהג רכב בדרך בקלות ראש, או ברשלנות, או במהירות שיש בה בנסיבות המקרה סכנה לציבור, אף אם היא פחותה מן המהירות המכסימלית שנקבעה או מי שמפעיל רכב עצמאי במהירות כאמור; (3) הוא שיכור בהיותו נוהג רכב, או בהיותו ממונה על הרכב, בדרך או במקום ציבורי; לענין זה, "שיכור" ו "ממונה על הרכב" – כהגדרתם בסעיף 64ב; (4) בהיותו נוהג רכב שדרך נהיגתו גרמה לעבירה הוא מסרב להגיד שמו או מענו או מגיד שם או מען כוזבים; (5) בהיותו בעל רכב או מחזיק רכב או מי שהרכב בשליטתו, אינו מוסר מיד, לפי דרישתו, של שוטר, ידיעה שבידו למסרה והיא עשויה להביא לזיהויו ולתפיסתו של נהג הרכב שהיה מעורב בתאונה או שבדרך שימושו ברכב היה משום עבירה, אלא שאם נדרש למסור את הידיעה בכתב – עליו למסרה תוך 15 יום מיום הדרישה; (6) בהיותו נוהג רכב מנועי או ציבורי אינו מציג את רשיונו כשהוא נדרש לכך על ידי שוטר; (7) בהיותו נוהג רכב אינו עוצר בשעה שבגלל מציאות רכבו בדרך אירעה תאונה לאדם, או לבהמה או לרכב שאדם ממונה עליהם, ואינו מגלה, כנדרש לכך, שמו ומענו שלו ושמו ומענו של בעל הרכב ואת תו הרישום או המספר של הרכב; (8) מפיר הוראת תמרור שבדרך או אות הניתן על ידי שוטר במדים; (9) מזייף כל סימן המשמש לזיהוי רכב או כל רשיון שניתן לפי פקודה זו, או שבמרמה הוא משנה אותם או משתמש בהם או משאילם לאחר או מניח לאחר להשתמש בהם; (10) משנה שלא כדין רישום של טכוגרף; (11) משבש את פעולתו התקינה של מיתקן מגביל מהירות שהותקן ברכב לפי הוראות סעיף 65א; (12) (א) מחנה את רכבו באופן החוסם רכב אחר, ובכלל זה באופן שאינו מאפשר לנכה להיכנס לרכבו הנושא תג נכה או לצאת ממנו במקום חניה לנכים, בשל כך שהוא מחנה את רכבו בשטח לצד מקום חניה כאמור המסומן בתמרור כאסור בחניה; הוראות פסקה זו יחולו גם במקום שאינו דרך. (ב) בפסקה זו – "מקום חניה לנכים" – מקום חניה שלפי תמרור המוצב בו הוקצה לחניית נכים לפי דין; "נכה" ו "תג נכה" – כהגדרתם בחוק חניה לנכים, התשנ"ד-1993.

פקודת התעבורה [נוסח חדש]

סעיף: 65ד. רכב של תאגיד – מערכת לדיווח ומעקב


(ד) קצין בטיחות-(1) יברר דיווחים שהתקבלו על עבירות תעבורה שבוצעו בכלי רכב שברשות התאגיד ועל תקינות כלי הרכב, וינהל מעקב לגביהם; (2) יפעל כלפי עובדי התאגיד שברכב שבשימושם בוצעה עבירת תעבורה, בין שנהגו ברכב ובין שהרשו לאחר לנהוג בו, על פי נוהל שיקבע התאגיד. (ה) השר רשאי לקבוע הוראות לעניין חובת תאגיד לערוך דוחות תקופתיים הכוללים מידע סטטיסטי על יישום הוראות סעיף זה ולמסרם למי שקבע השר, ובלבד שתאגיד לא יחויב למסור מידע אישי על נהגים. (ו) העובר על הוראות סעיף זה, דינו-קנס כאמור בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין. (ז) ההוראות לפי סעיף זה לא יחולו על גופים כמפורט להלן, ויחולו עליהם פקודות או הוראות פנימיות, לפי העניין, שיקבעו אותם גופים: (1) צבא ההגנה לישראל; (2) יחידות ויחידות סמך של משרד ראש הממשלה, שעיקר פעילותן בתחום ביטחון המדינה; (3) משטרת ישראל; (4) שירות בתי הסוהר; (5) הרשות להגנה על עדים; (6) אגודת מגן דוד אדום בישראל

פקודת התעבורה [נוסח חדש]

סעיף: 69א. ניקוד בעבירות תעבורה


69א. (א) השר, בהסכמת שר המשפטים, רשאי לקבוע בתקנות שיטה לרישום נקודות על עבירות תעבורה שבהן הורשע בעל רשיון נהיגה (להלן – שיטת הניקוד), ולקבוע את סוג העבירות ומספר הנקודות שיירשמו לחובתו של בעל הרשיון על עבירה שבה הורשע. (ב) השר רשאי לקבוע בתקנות, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אמצעי תיקון שיוטלו על בעל רשיון נהיגה שנרשמו נקודות לחובתו לפי שיטת הניקוד, וביניהם – בדיקות רפואיות, בחינות, הסברה, הדרכה ופסילה מהחזיק ברשיון נהיגה. (ג) אמצעי תיקון לפי סעיף קטן (ב) יהיו בנוסף לכל עונש שהטיל בית המשפט על בעל הרשיון בשל עבירה שהרשיע אותו בה. (ד) נמסרה לאדם הודעת תשלום קנס בשל עבירת תעבורה, יצוין בטופס ההודעה מספר הנקודות שיירשמו לחובתו של אותו אדם אם יורשע בעבירה, וכן דרכי התקשרות עם רשות הרישוי לקבלת מידע נוסף כאמור בסעיף קטן (ה), כפי שמסרה רשות הרישוי למשטרת ישראל. (ה) (1) רשות הרישוי תציין בטופס חידוש רישיון הנהיגה את מועד הנפקת הטופס ואת המספר הכולל של הנקודות התקפות הרשומות לחובת הנהג במועד זה ואת דרכי ההתקשרות עמה לקבלת מידע נוסף; המידע הנוסף שיהיה ניתן לקבל יהיה מידע בדבר מועדי ביצוע העבירות וסוגי העבירות שביצע הנהג שבשלן נרשמו לחובתו נקודות, כפי שנמסרו ממשטרת ישראל, ואמצעי התיקון שהטילה רשות הרישוי, אם הטילה, בשל הנקודות כאמור; לעניין זה, "אמצעי תיקון" ו"נקודות תקפות" – כמשמעותם בחלק ז' לתקנות התעבורה. (2) רשות הרישוי רשאית למסור לנהג מידע כאמור בפסקה (1) וכן פרטי מידע נוספים, בדרכים נוספות, לרבות באמצעות האינטרנט והטלפון, ובלבד שתובטח סודיות המידע הנמסר.

תקנות סדר הדין הפלילי (חיקוקים לענין סעיפים 239 ו-240 לחוק), התשכ"ו-1966

סעיף: 1. חיקוקים לענין סעיף 239


1. על עבירות לפי החיקוקים שלהלן יחול סעיף 239 לחוק: (1) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (השכרת רכב פרטי), התשי"ט-1959; (2) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הולכת סיור ברכב פרטי), התש"ך-1960; (3) חוק הפעלת רכב (מנועים ודלק), התשכ"א-1960; (4) חוק למניעת מפגעים, התשכ"א-1961; (5) חוק-עזר של עיריה או מועצה מקומית שהותקן לפי פקודת העיריות או פקודת המועצות המקומיות; (6) חוק שירות עבודה בשעת חירום, התשכ"ז-1967, והתקנות לפיו; (7) תקנות-שעת-חירום (רישום ציוד וגיוסו), התשי"ז-1956; (8) חוק גנים לאומיים ושמורות-טבע, התשכ"ג-1963 וחוקי-עזר ותקנות לפיו; (9) חוק הטיס, 1927, וצווים ותקנות לפיו; (10) דיני ההתגוננות האזרחית כמשמעותם בחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951; (11) חוק חגורות בטיחות ברכב, התשל"ג-1973; (12) סעיפים 152, 170 עד 172, 174, 186, 189, 191 עד 196, 214 עד 216, 223, 225, עד 228, 267, 273, 275, 334, 357, 379 עד 381, 384, 401, 409, 452, ו-490 לחוק העונשין, התשל"ז-1977; (13) סעיפים 20(א)(1) ו-21 לחוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, התשי"ח-1957, צו שניתן לפי סעיף 21(ב) או 27 לחוק האמור וכן סעיף 6 לחוק הפיקוח על מצרכים ושירותים (יציבות מחירים – הוראת שעה), התשמ"ה-1985; הוראה זו תחול רק לגבי עבירות שנכללו בכתב אישום לבית משפט שלום. (14) תקנות מסילות הברזל (החלת תקנות התעבורה לעניין רכבת מקומית), התשע"א-2011.

חוק הפרות תעבורה מינהליות, התשפ"ד-2024

סעיף: 14. מינוי חברי בית דין לתעבורה וראש בית דין לתעבורה


14. (א) השר ימנה, לפי בחירת ועדה כאמור בסעיף קטן (ג) או (ד), לפי העניין, ראש בית דין לתעבורה וחברי בית דין לתעבורה; על מינויים אלה לא תחול חובת המכרז לפי סעיף 19 לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959. (ב) (1) ראש בית דין לתעבורה או חבר בית דין לתעבורה יהיה אזרח ישראלי בעל ידע או ניסיון בדיני תעבורה או בכללי המשפט המינהלי, הכשיר להתמנות לשופט בית משפט מחוזי, לעניין ראש בית דין, או לשופט בית משפט שלום, לעניין חבר בית דין. (2) בבחירת חברי בית הדין לתעבורה יובא בחשבון ניסיון מקצועי מגוון, ובכלל זה ניסיון מקצועי שלא במסגרת השירות הציבורי. (ג) הוועדה לבחירת ראש בית דין לתעבורה תמנה שלושה חברים, והם: (1) המנהל הכללי של משרד המשפטים, והוא יהיה היושב ראש; (2) עובד המדינה שהוא משפטן הבקיא בכללי המשפט המינהלי, שימנה היועץ המשפטי לממשלה; (3) נציג ציבור שהוא משפטן הבקיא בדיני התעבורה, שימנה נציב שירות המדינה בהסכמת המנהל הכללי של משרד המשפטים. (ד) הוועדה לבחירת חברי בית דין לתעבורה תמנה שלושה חברים, והם: (1) שופט בדימוס שימנה השר, בהתייעצות עם נשיא בית המשפט העליון, והוא יהיה היושב ראש; (2) המנהל הכללי של משרד המשפטים או עובד משרד המשפטים שהוא מינה לכך; (3) נציג ציבור כאמור בפסקה (3) של סעיף קטן (ג). (ה) השר, בהסכמת ראש בית דין לתעבורה, רשאי למנות חבר בית דין לתעבורה, אחד או יותר, לסגן ראש בית הדין לתעבורה; פקעה כהונתו של סגן ראש בית דין כחבר בית דין לתעבורה, תפקע גם כהונתו כסגן ראש בית דין לתעבורה. (ו) הודעה על מינוי ראש בית דין לתעבורה, סגן ראש בית דין לתעבורה וחבר בית דין לתעבורה לפי סעיף זה תפורסם ברשומות ובאתר האינטרנט של בית הדין לתעבורה; בלי לגרוע מהאמור, רשימת שמותיהם של המכהנים בתפקידים האמורים תפורסם באתר האינטרנט של בית הדין לתעבורה ותעודכן מזמן לזמן, אך אין בפרסום הרשימה כאמור כדי לגרוע מתוקף המינויים.

חוק הפרות תעבורה מינהליות, התשפ"ד-2024

סעיף: 2. הטלת קנס בשל הפרת תעבורה וחריגים להליך המינהלי

l
2. (א) היה למפקח יסוד סביר להניח כי אדם ביצע הפרת תעבורה (בחוק זה – מפר), רשאי הוא להטיל על המפר קנס בשל הפרת התעבורה, לפי הוראות חוק זה (בחוק זה – קנס בשל הפרת תעבורה); לעניין זה, "אדם" שהוא יחיד – מי שמלאו לו 12 שנים . (ב) אין בקביעתה של הוראה מהוראות לפי פקודת התעבורה כהפרת תעבורה כדי לגרוע מהיותה עבירת תעבורה; ואולם, הליך פלילי בשל עבירת תעבורה המהווה הפרת תעבורה ייפתח רק בהתקיים אחד מאלה: (1) התקיימו נסיבות מחמירות הקשורות באותו אדם או בביצוע הפרת התעבורה לפי הוראות סעיף קטן (ג); (2) התקיימו נסיבות המצדיקות זאת לדעת תובע, לפי הוראות סעיף קטן (ד). (ג) (1) היה לשוטר יסוד סביר להניח כי אדם ביצע הפרת תעבורה ונוכח כי התקיימו נסיבות מחמירות הקשורות באותו אדם או בביצוע הפרת התעבורה, יודיע השוטר לאותו אדם כי יוגש נגדו כתב אישום ותימסר לו הזמנה למשפט לפי חוק סדר הדין הפלילי. (2) ראש מחלקת תנועה של משטרת ישראל, באישור השר ושר התחבורה והבטיחות בדרכים, יקבע בהוראות מהן נסיבות מחמירות לעניין סעיף קטן זה. (3) הוראות כאמור בפסקה (2) יפורסמו ברשומות ובאתר האינטרנט של משטרת ישראל, בעברית ובערבית. (ד) (1) ביצע אדם הפרת תעבורה וסבר תובע שהתקיימו נסיבות המצדיקות את בירור המשפט, רשאי הוא, מטעמים שיירשמו, להגיש כתב אישום לפי חוק סדר הדין הפלילי בהתאם להוראות נוהל שנקבע לפי פסקה (2), ובלבד שטרם הומצאה למפר הודעה על החלטה להטיל קנס. (2) בנוהל יפורטו הנסיבות המצדיקות הגשת כתב אישום והשיקולים שיש לשקול בקבלת החלטה בדבר הגשת כתב אישום, ובכלל זה נסיבות מחמירות מיוחדות, מידת ההרתעה הנדרשת בנסיבות מסוימות, הפרות תעבורה קודמות או עבירות קודמות שביצע המפר ואי-תשלום קנסות שהוטלו על המפר לפי חוק זה. (3) נוהל לפי פסקה (2) ייקבע כמפורט להלן: (א) לעניין הגשת כתב אישום על ידי תובע מטעם משטרת ישראל – על ידי ראש חטיבת התביעות של משטרת ישראל; (ב) לעניין הגשת כתב אישום על ידי תובע מטעם רשות מקומית או תובע שהוא עובד ציבור שהוסמך לפי סעיף 29 – על ידי ראש המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה בפרקליטות המדינה. (4) נהלים לפי סעיף קטן זה יפורסמו באתר האינטרנט של משטרת ישראל או של משרד המשפטים, לפי העניין, בעברית ובערבית.

חוק הפרות תעבורה מינהליות, התשפ"ד-2024

סעיף: 21. דיון בערר

21. (א) בית דין לתעבורה ידון ויחליט בערר על פי טענות וראיות שהוגשו בכתב בלבד, אלא אם כן מצא שיש בכך כדי לפגוע בעשיית צדק בעניינו של העורר או באינטרס הציבורי. (ב) החליט בית דין לתעבורה לקיים דיון בהשתתפות הצדדים, יקיים את הדיון באמצעים טכנולוגיים בהתאם להוראות שקבע השר לפי סעיף קטן (ג), אלא אם כן מצא, מיוזמתו או לבקשת אחד הצדדים, שיש בכך כדי לפגוע בעשיית צדק בעניינו של ר העורר או באינטרס הציבורי; לעניין זה, "אמצעים טכנולוגיים" – אמצעים המאפשרים העברת תמונה וקול בזמן אמת, שבהם ניתן לשמוע ולראות את המשתתפים בדיון וכן הם יכולים להישמע במהלכו. (ג) בהחלטתו לעניין אופן קיום הדיון לפי סעיפים קטנים (א) ו–(ב), יביא בית הדין לתעבורה בחשבון, בין השאר, את השיקולים שלהלן, והכול תוך מתן עדיפות לאופן בירור הערר בדרך שיש בה כדי לסייע לניהול יעיל של הערר ולבירורו: (1) היקף הראיות וסוגן; (2) השאלות המרכזיות, העובדתיות והמשפטיות, המתעוררות בערר; (3) מורכבות הערר; (4) נימוקי הבקשה לעניין אופן קיום הדיון, אם הוגשה כזו; (5) היותו של העורר אדם עם מוגבלות או קטין. (ד) בלי לגרוע מהוראות סעיפים קטנים (א) ו–(ב), בכפוף להסכמת הצדדים, בית דין לתעבורה רשאי לקיים דיון בהשתתפות הצדדים או בנוכחותם. (ה) השר יקבע הוראות לעניין אופן קיום דיונים לפני בית דין לתעבורה, ובכלל זה הוראות בעניינים המפורטים להלן, והכול בשים לב, בין השאר, לעקרונות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, באופן שיבטיח קיום הליך נגיש ומתאים לצורכי אדם עם מוגבלות ובשים לב למאפייניהם הייחודיים של קטינים ולעקרונות חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א-1971: (1) מקרים שבהם יתקיים דיון באמצעים טכנולוגיים, ועריכת התאמות נגישות נדרשות בהתאם להוראות שנקבעו לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות; (2) אפשרות להורות, בהחלטה מנומקת, על קיום דיון בנוכחות הצדדים.

לא נמצאו עורכי דין בתחום התעבורה.

תפריט נגישות

יש לכם שאלה?

מלאו פרטים ונחזור אליכם