עורך דין פלילי נוער בראשון לציון

עורך דין פלילי נוער בראשון לציון – מדריך מקיף לזכויות הקטין והמשפחה

כאשר קטין מוצא עצמו במערכת הפלילית, זהו רגע משמעותי הדורש טיפול מקצועי ומומחיות ייחודית. עורך דין פלילי נוער בראשון לציון מספק ייצוג משפטי מתמחה הלוקח בחשבון את הצרכים הייחודיים של צעירים ואת הגישה השיקומית של מערכת המשפט בישראל.

עורך דין פלילי נוער בראשון לציון
עורך דין פלילי נוער בראשון לציון

המערכת המשפטית לנוער – עקרונות יסוד

הגישה השיקומית במערכת הנוער

מערכת המשפט הפלילי לנוער בישראל מבוססת על גישה שיקומית הרואה בקטין לא רק נאשם שביצע עבירה, אלא אדם צעיר הזקוק להדרכה וטיפול. בית המשפט לנוער בראשון לציון פועל על פי עקרונות אלה תוך איזון עדין בין צרכי הקטין לבין האינטרס הציבורי.

המסגרת החוקית המנחה

על פי חוק הנוער (טיפול והעשה), התשל"א-1971, בית המשפט נדרש לשקול מגוון שיקולים לפני קביעת גורל הקטין. השיקולים המרכזיים כוללים את סיכויי השיקום, מידת הבגרות של הקטין, ותקנת השבים – כלומר, האפשרות לתקן את הנזק שנגרם.

תהליך הדיון בבית המשפט לנוער

שלבי ההליך המשפטי

התהליך המשפטי מתחיל בקביעת האחריות – האם הקטין אכן ביצע את העבירה המיוחסת לו. רק לאחר מכן, ובהתבסס על תסקיר שירות המבחן ושמיעת טענות הצדדים, בוחן בית המשפט את השאלה המהותית: האם נכון להרשיע את הקטין.

הייחודיות של סעיף 24 לחוק הנוער

אחד החידושים המרכזיים בדין הפלילי נמצא בסעיף 24 לחוק הנוער, המעניק לבית המשפט סמכות שלא להרשיע קטין שביצע עבירה פלילית. בשונה מטיפול בבגירים, כאן הנכונות להימנע מהרשעה רבה משמעותית.

שיקולים בהחלטה על הרשעת קטין

הגורמים המשפיעים על ההחלטה

בית המשפט לוקח בחשבון מספר שיקולים מרכזיים:

גיל הקטין – צעירים יותר זוכים להתייחסות שונה ולהבנה גדולה יותר של התפתחותם הקוגניטיבית והרגשית.

סיכויי השיקום – האם קיים פוטנציאל אמיתי לשיקום הקטין ושילובו בחזרה בחברה.

העבר הפלילי – האם מדובר בעבירה ראשונה או בדפוס של התנהגות פלילית.

מהות העבירה ונסיבותיה – חומרת העבירה והנסיבות שהובילו לביצועה.

תפקיד המשפחה והסביבה

המשפחה והסביבה החברתית של הקטין ממלאים תפקיד מרכזי בתהליך השיקום. עורך דין פלילי נוער מנוסה יבחן את המשאבים הזמינים במשפחה ובקהילה כדי ליצור תכנית שיקום מותאמת אישית.

חשיבות שירות המבחן לנוער

המלצות מקצועיות ומשקלן

הפסיקה קבעה בבירור כי בשל החשיבות המוגברת של השיקום בטיפול בקטינים, יש ליתן "משנה תוקף להמלצת שירות המבחן". בית המשפט לא יסטה מהמלצות מקצועיות אלא מטעמים כבדי משקל ובנסיבות חריגות.

תכנון השיקום המקצועי

שירות המבחן לנוער מכין תסקיר מקיף הכולל הערכה של אישיות הקטין, נסיבותיו החברתיות והכלכליות, והמלצות ספציפיות לטיפול. עורך דין מתמחה יעבוד בשיתוף עם השירות ליצירת תכנית שיקום מיטבית.

אתגרים עכשוויים בדין הנוער

התמודדות עם אלימות בקרב צעירים

אחד האתגרים המורכבים ביותר שעמם מתמודדת מערכת המשפט הוא תופעת האלימות בקרב בני נוער. תופעות כמו "תת-תרבות הסכין" מחייבות גישה מאוזנת שמשלבת ענישה עם טיפול מעמיק בשורשי הבעיה.

איזון בין שיקום לאינטרס הציבורי

גם כאשר הגישה הבסיסית היא שיקומית, לעיתים נדרשת המערכת להחמיר בענישה בהתאם לנסיבות הספציפיות. זהו איזון עדין הדורש מומחיות משפטית ורגישות לצרכים המגוונים.

היתרונות של ייצוג משפטי מתמחה

הבנה עמוקה של המערכת

עורך דין פלילי נוער בראשון לציון מכיר לעומק את דרכי הפעולה של בית המשפט המקומי, את השופטים הפעילים, ואת אופי הטיפול בתיקים שונים. הכרה זו מאפשרת הכנה מיטבית לכל שלב בהליך.

יצירת קשר עם גורמי הטיפול

עורך דין מנוסה יודע כיצד לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם שירות המבחן לנוער, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים וגורמי טיפול נוספים. שיתוף פעולה זה חיוני ליצירת תכנית שיקום מקיפה ויעילה.

אסטרטגיות הגנה יעילות

הדגשת פוטנציאל השיקום

אחת האסטרטגיות המרכזיות היא הדגשת פוטנציאל השיקום של הקטין. זה כולל הצגת הישגים לימודיים, פעילות חברתית, כישרונות מיוחדים, ותמיכה משפחתית חזקה.

הצגת נסיבות מקלות

חשוב להציג בפני בית המשפט את הנסיבות האישיות והסוציאליות שהובילו לעבירה. לעיתים, הבנת הרקע המשפחתי, הלחצים החברתיים, או קשיים רגשיים יכולה להשפיע משמעותית על החלטת בית המשפט.

חלופות מעצר יצירתיות

במקרים המתאימים, עורך דין פלילי נוער יבחן אפשרויות חלופיות למעצר, כגון מעצר בית, פיקוח של גורמי משפחה, או השתתפות בתכניות טיפול קהילתיות.

סוגי התיקים הנפוצים

עבירות רכוש

עבירות כגון גניבה, פריצה ונזק לרכוש מהוות חלק נכבד מהתיקים בבית המשפט לנוער. בתיקים אלה, הדגש הוא על תיקון הנזק ומניעת הישנות.

עבירות אלימות

תיקי אלימות מחייבים טיפול מיוחד הלוקח בחשבון את חומרת הפגיעה לצד הבנת הגורמים שהובילו להתפרצות האלימה. תכניות ניהול כעסים ופיתוח כישורים חברתיים הן חלק מהטיפול.

עבירות תנועה

עבירות תנועה חמורות, במיוחד נהיגה ללא רישיון או תחת השפעת אלכוהול, מקבלות התייחסות רצינית עקב הסיכון הציבורי הכרוך בהן.

התכנית השיקומית – רכיבים מרכזיים

טיפול פסיכולוגי ורגשי

חלק חשוב מהשיקום כולל טיפול פסיכולוגי המתמקד בהבנת הגורמים שהובילו לעבירה ופיתוח כלים להתמודדות עתידית. זה יכול לכלול טיפול אישי, קבוצתי, או משפחתי.

השכלה ופיתוח מקצועי

חשוב להבטיח שהקטין ימשיך בלימודיו או יקבל הכשרה מקצועית. המשכיות חינוכית מהווה גורם מרכזי בהצלחת תהליך השיקום ומניעת הישנות.

שירות לתועלת הציבור

במקרים מתאימים, שירות קהילתי יכול להוות כפרה משמעותית ודרך לחיבור מחדש עם הקהילה. זה גם מאפשר לקטין לתרום ולחוות תחושת הישג חיובית.

זכויות הקטין במהלך ההליך

זכות לייצוג משפטי

לכל קטין שמועמד להליך פלילי זכות לייצוג משפטי מקצועי. חשוב שהייצוג יהיה על ידי עורך דין המתמחה בדין הנוער ומכיר את הייחודיות של התחום.

זכות לפרטיות

זהות הקטין מוגנת, והדיונים מתקיימים בדלתיים סגורות. הגנה על הפרטיות חשובה למניעת סטיגמטיזציה ולהבטחת אפשרויות שיקום עתידיות.

זכות להשתתף בתהליך

הקטין זכאי להשתתף באופן פעיל בהליך, להביע את עמדתו, ולהשפיע על החלטות הנוגעות לעתידו. מעורבות הקטין בתהליך מגבירה את סיכויי ההצלחה של התכנית השיקומית.

התמיכה המשפחתית – תפקיד מכריע

הכנת המשפחה להליך

עורך דין פלילי נוער מנוסה יכין את המשפחה להליך, יסביר את השלבים השונים, ויעזור ליצור אסטרטגיה משותפת. הבנת התהליך מקלה על החרדה ומשפרת את השיתוף.

שילוב המשפחה בתכנית השיקום

המשפחה היא שותפה מרכזית בתהליך השיקום. זה כולל מעורבות בטיפול, פיקוח ביתי, ויצירת סביבה תומכת המעודדת שינוי חיובי.

הדרכה והכשרה להורים

לעיתים נדרשת הדרכה מיוחדת להורים כדי לעזור להם להתמודד עם המצב ולתמוך בצורה יעילה בתהליך השיקום של ילדם.

המשמעויות ארוכות הטווח

השפעה על עתיד הקטין

החלטות בית המשפט לנוער יכולות להשפיע באופן משמעותי על עתידו של הקטין. גישה שיקומית מוצלחת יכולה למנוע הישנות ולאפשר שילוב מלא בחברה.

מניעת סטיגמטיזציה

טיפול נכון במערכת המשפט יכול למנוע סטיגמטיזציה ארוכת טווח ולאפשר לקטין להמשיך בחייו ללא נטל העבר הפלילי.

חיזוק הקשר החברתי

תהליך שיקום מוצלח מחזק את הקשר של הקטין עם הקהילה ומפתח בו תחושת אחריות ושייכות חברתית.

סיכום והמלצות מעשיות

הטיפול בתיקים פליליים של קטינים דורש מומחיות מקצועית והבנה עמוקה של הצרכים הייחודיים של צעירים. עורך דין פלילי נוער בראשון לציון מספק ייצוג מתמחה הלוקח בחשבון את כל הגורמים הרלוונטיים.

העקרונות המנחים כוללים שיתוף פעולה מלא עם גורמי הטיפול, הדגשת פוטנציאל השיקום, והצגת תכנית מקיפה לעתיד הקטין. כל זאת תוך הבנה שמטרת המערכת היא לא רק לטפל בעבירה, אלא לעצב מחדש את דרכו של הקטין לעתיד בריא ומוצלח.

בחירת ייצוג משפטי מתאים היא החלטה קריטית שיכולה להשפיע על כל מהלך התיק ועל עתידו של הקטין. השקעה בייצוג מקצועי ומתמחה היא השקעה בעתידו של הצעיר ובשלום המשפחה כולה.
מומלץ להתעייץ עם עורך דין בראשון לציון פלילי מומחה בתחום.

סימוכין

ענפ (נצרת) 19466-11-16- מדינת ישראל נגד פלונית ואח open-document-icon שמות השופטים: אסתר הלמן,סאאב דבור,אילונה אריאלי [1] " כפועל יוצא, הוראות חוק הנוער יחולו במלואן על הדיון בעבירות אלה בבית המשפט לנוער, כאשר על בית המשפט לאזן בין חומרת העבירות לבין נתוניו האישיים של הקטין שבפניו, תוך התחשבות בכל השיקולים הרלוונטיים להליך הפלילי בעניינו של קטין ותחת העיקרונות הכלליים הקבועים בסעיף 1א לחוק הנוער ובפרט – סיכויי שיקומו של הקטין, מידת בגרותו ותקנת השבים. אין לומר כי בעבירות תעבורה בעניינם של קטינים הנדונות בבית המשפט לנוער, ברירת המחדל הינה הרשעת הקטין, אלא על פי סעיף 21 לחוק הנוער, בית המשפט קובע תחילה כי הקטין ביצע את העבירה ולאחר קבלת תסקיר שירות המבחן ושמיעת טענות הצדדים, עליו לבחון האם נכון להרשיע את הנאשם וזאת תוך בחינת מכלול השיקולים וביניהם סעיפי האישום, נסיבות העבירה, האינטרס הציבורי, ההליך הטיפולי ונסיבותיו של הנאשם, גורמי הסיכון אל מול גורמי הסיכוי לשיקום הנאשם ומידת שיתוף הפעולה מצדו. " ר מטרתו ושאיפתו של בית המשפט לנוער, בבואו לגזור את דינו של קטין, הוא להעניק לו טיפול במטרה להביא לשיקומו. לפי סעיף 24 לחוק הנוער עומדות בפני בית המשפט מספר אפשרויות לאחר שקבע כי הקטין ביצע את העבירה, בלא שניתנה בכורה לאפשרות ההרשעה. שיקומו של הקטין מהווה אף הוא אינטרס ציבורי, שאיננו נופל מן האינטרס הציבורי שבמיצוי הדין על דרך הרשעה, וכאשר מדובר בקטין ששיתף פעולה עם דרכי הטיפול ועם שירות המבחן, לקח אחריות על מעשיו וכאשר הסיכויים להישנות עבירה דומה הינם נמוכים, יש להעדיף את השיקול השיקומי, לעודד את הקטין לעתיד טוב יותר ולהימנע מהרשעה. בלא להקל ראש בחומרת העבירה ובעובדה שנהיגה ללא רישיון הפכה לרעה חולה בקרב בני נוער, על בית המשפט לתת לנאשם הזדמנות לתקן דרכיו בלא שיתלווה אליו כתם 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 בית משפט לנוער בבית המשפט המחוזי בנצרת ההרשעה ולבכר את הליך הלימוד והטיפול, בו משקיע הקטין מזמנו וממרצו, על פני הרשעה. הצג פחות like dislike copy פסק דין | 17/07/2017 | בית דין לנוער – נצרת מאזכרים – 0 | עמודים – 47 עפ 9813/16- פלוני נגד מדינת ישראל open-document-icon שמות השופטים: א חיות,נ סולברג,ד ברק ארז [2] " אחד החריגים לכלל האמור מצוי בסעיף 24 לחוק הנוער, המקנה לבית המשפט סמכות שלא להרשיע קטין אשר ביצע עבירה פלילית ולצוות על אמצעים ודרכי טיפול הקבועים בסעיף 26 לחוק הנוער, מבלי להרשיעו (סעיף 24(ב) לחוק). בשונה מבגירים, אשר לגביהם רק "נסיבות מיוחדות, חריגות ויוצאות דופן ביותר תצדקנה סטייה מחובת מיצוי הדין בדרך הרשעת העבריין", בכל הנוגע לקטינים שכל חייהם לפניהם, הנכונות להימנע מהרשעה רבה יותר והכל בשים לב לנסיבות האישיות הרלוונטיות ובהן: גילו של הקטין-הנאשם, סיכויי שיקומו ועברו הפלילי, וכן בשים לב למהות העבירה ולנסיבות ביצועה (ע"פ 2669/00 פלוני נ' מדינת ישראל, פ"ד נד(3) 685, 691-690 (2000); ע"פ 3596/11 פלוני נ' מדינת ישראל, בפסקה 6 ( 26.12.2011 ); ע"פ 7993/10 פלוני נ' מדינת ישראל, בפסקה 11 ( 22.07.2013 )). " נפסק כי לנוכח החשיבות המוגברת שיש לייחס לאלמנט השיקום בכל הנוגע לנאשמים קטינים, יש ליתן בעניינם "משנה תוקף להמלצת שירות המבחן" וכי "אל לו לבית המשפט לסטות מהמלצת שירות המבחן כאשר יש בנמצא אופק שיקומי, אלא מטעמים כבדי משקל" (ע"פ 49/09 מדינת ישראל נ' פלוני, פ"ד סג(1) 752, 768-767 (2009); ע"פ 7113/08 פלוני נ' מדינת ישראל, בפסקה 7 ( 15.12.2008 )). 6. בענייננו, קבע בית המשפט המחוזי, בניגוד להמלצת שירות המבחן, כי יש להרשיע את המערער בעבירות שיוחסו לו ולהשית עליו עונש של 6 חודשי עבודות שירות, וזאת הגם שהוא נעדר עבר פלילי ואף "שאינו העבריין העיקרי באירוע", בקובעו כי העבירות שביצע חמורות וכללו אלימות משמעותית נגד המתלונן וכן בהינתן גילו המבוגר יחסית של המערער בעת ביצוע המעשים (17.5 שנים). הצג פחות like dislike copy [3] אחד החריגים לכלל האמור מצוי בסעיף 24 לחוק הנוער, המקנה לבית המשפט סמכות שלא להרשיע קטין אשר ביצע עבירה פלילית ולצוות על אמצעים ודרכי טיפול הקבועים בסעיף 26 לחוק הנוער, מבלי להרשיעו (סעיף 24(ב) לחוק). בשו " בשונה מבגירים, אשר לגביהם רק "נסיבות מיוחדות, חריגות ויוצאות דופן ביותר תצדקנה סטייה מחובת מיצוי הדין בדרך הרשעת העבריין", בכל הנוגע לקטינים שכל חייהם לפניהם, הנכונות להימנע מהרשעה רבה יותר והכל בשים לב לנסיבות האישיות הרלוונטיות ובהן: גילו של הקטין-הנאשם, סיכויי שיקומו ועברו הפלילי, וכן בשים לב למהות העבירה ולנסיבות ביצועה (ע"פ 2669/00 פלוני נ' מדינת ישראל, פ"ד נד(3) 685, 691-690 (2000); ע"פ 3596/11 פלוני נ' מדינת ישראל, בפסקה 6 ( 26.12.2011 ); ע"פ 7993/10 פלוני נ' מדינת ישראל, בפסקה 11 ( 22.07.2013 )). " נפסק כי לנוכח החשיבות המוגברת שיש לייחס לאלמנט השיקום בכל הנוגע לנאשמים קטינים, יש ליתן בעניינם "משנה תוקף להמלצת שירות המבחן" וכי "אל לו לבית המשפט לסטות מהמלצת שירות המבחן כאשר יש בנמצא אופק שיקומי, אלא מטעמים כבדי משקל" (ע"פ 49/09 מדינת ישראל נ' פלוני, פ"ד סג(1) 752, 768-767 (2009); ע"פ 7113/08 פלוני נ' מדינת ישראל, בפסקה 7 ( 15.12.2008 )). 6. בענייננו, קבע בית המשפט המחוזי, בניגוד להמלצת שירות המבחן, כי יש להרשיע את המערער בעבירות שיוחסו לו ולהשית עליו עונש של 6 חודשי עבודות שירות, וזאת הגם שהוא נעדר עבר פלילי ואף "שאינו העבריין העיקרי באירוע", בקובעו כי העבירות שביצע חמורות וכללו אלימות משמעותית נגד המתלונן וכן בהינתן גילו המבוגר יחסית של המערער בעת ביצוע המעשים (17.5 שנים). הצג פחות like dislike copy [4] אחד החריגים לכלל האמור מצוי בסעיף 24 לחוק הנוער, המקנה לבית המשפט סמכות שלא להרשיע קטין אשר ביצע עבירה פלילית ולצוות על אמצעים ודרכי טיפול הקבועים בסעיף 26 לחוק הנוער, מבלי להרשיעו (סעיף 24(ב) לחוק). בשונה מבגירים, אשר לגביהם רק "נסיבות מיוחדות, חריגות ויוצאות דופן ביותר תצדקנה סטייה מחובת מיצוי הדין בדרך הרשעת העבריין", בכל הנוגע לקטינים שכל חייהם לפניהם, הנכונות להימנע מהרשעה רבה יותר והכל בשים לב לנסיבות האישיות הרלוונטיות ובהן: גילו של הקטין-הנאשם, סיכויי שיקומו ועברו הפלילי, וכן בשים לב למהות העבירה ולנסיבות ביצועה (ע"פ 2669/00 פלוני נ' מדינת ישראל, פ"ד נד(3) 685, 691-690 (2000); ע"פ 3596/11 פלוני נ' מדינת ישראל, בפסקה 6 ( 26.12.2011 ); ע"פ 7993/10 פלוני נ' מדינת ישראל, בפסקה 11 ( 22.07.2013 )). עוד " עוד נפסק כי לנוכח החשיבות המוגברת שיש לייחס לאלמנט השיקום בכל הנוגע לנאשמים קטינים, יש ליתן בעניינם "משנה תוקף להמלצת שירות המבחן" וכי "אל לו לבית המשפט לסטות מהמלצת שירות המבחן כאשר יש בנמצא אופק שיקומי, אלא מטעמים כבדי משקל" (ע"פ 49/09 מדינת ישראל נ' פלוני, פ"ד סג(1) 752, 768-767 (2009); ע"פ 7113/08 פלוני נ' מדינת ישראל, בפסקה 7 ( 15.12.2008 )). " בענייננו, קבע בית המשפט המחוזי, בניגוד להמלצת שירות המבחן, כי יש להרשיע את המערער בעבירות שיוחסו לו ולהשית עליו עונש של 6 חודשי עבודות שירות, וזאת הגם שהוא נעדר עבר פלילי ואף "שאינו העבריין העיקרי באירוע", בקובעו כי העבירות שביצע חמורות וכללו אלימות משמעותית נגד המתלונן וכן בהינתן גילו המבוגר יחסית של המערער בעת ביצוע המעשים (17.5 שנים). הצג פחות

פיסקה רלוונטית

ע"פ 8164-02-1. פלוני נגד מדינת ישראל open-document-icon שמות השופטים: א ברקי טירקל,י אנגלרד כך הדבר לעניין עצם ההרשעה. ההחלטה להרשיע קטין בעבירה אותה עבר הינה מורכבת יותר לגבי קטין, ולבית המשפט לנוער עומד שיקול דעת רחב לעניין זה לאחר שמצא כי הקטין ביצע את העבירה (סעיף 24 לחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א1971-). כך הדבר לעניין דרכי הענישה. במסגרתם של אלה מקובל עלינו כי המימד השיקומי הוא בעל משקל כבד יותר בהליך הענישה של קטינים מאשר בזה של בגירים (ע"פ 4890/01 פלוני נ' מדינת ישראל, פ"ד נו(1) 594, 602). יחד עם זאת, קטינות אינה יוצרת חסינות, ולעיתים שיקולים של הרתעה, מניעה ותגמול עולים במשקלם על השיקול השיקומי. אכן, לעתים הצורך למנוע את ביצוע העבירה בעתיד עולה במשקלו על הצורך לשקם את העבריין. מכאן הצורך, לעתים, שלא לקבל את המלצתו של שירות המבחן (המתרכז בעבריין) ולהעדיף על פניה שיקולים של הרתעה, מניעה ותגמול (המתרכזים בעבירה ובעבריין גם יחד). הכל תלוי בנסיבות העניין. על רקע זה נפנה לבחון את עניינם של המערערים שלפנינו. נפתח בעניינם של המערערים 35. המערערים 35 11. בעניינם של מערערים אלה הונחו לפנינו תסקירים מטעם שירות המבחן לנוער. ההמלצה העולה מהם חוזרת על ההמלצה שהיתה לנגד עיניו של בית המשפט המחוזי, לפיה יש לנקוט בהליכי שיקום. אשר למערער 3 מצביע שירות המבחן על שיתוף הפעולה שלו עם השירות, והוכחת הפנמה של הפסול שבמעשיו ושל הנורמות הראויות. כמו כן נפגש המערער 3 עם פסיכולוגית קלינית. נטען לפנינו כי הטיפול יקטע אם ישלח המערער 3 לריצוי עונש מאסר בפועל. המערער הביע גם בפנינו את החרטה שחש, וחשנו בכנות חרטתו. אשר למערער 4 מצביע שירות המבחן לנוער על הטיפול המשפחתי שהוא עובר יחד עם הוריו במסגרת המועצה המקומית. הצג פחות like dislike copy enlarge פסק דין | 16/03/2003 | עליון – בית המשפט העליון מאזכרים – 86 | עמודים – 7 ע"פ 9813/16- פלוני נגד מדינת ישראל open-document-icon שמות השופטים: א חיות,נ סולברג,ד ברק ארז אחד החריגים לכלל האמור מצוי בסעיף 24 לחוק הנוער, המקנה לבית המשפט סמכות שלא להרשיע קטין אשר ביצע עבירה פלילית ולצוות על אמצעים ודרכי טיפול הקבועים בסעיף 26 לחוק הנוער, מבלי להרשיעו (סעיף 24(ב) לחוק). בשונה מבגירים, אשר לגביהם רק "נסיבות מיוחדות, חריגות ויוצאות דופן ביותר תצדקנה סטייה מחובת מיצוי הדין בדרך הרשעת העבריין", בכל הנוגע לקטינים שכל חייהם לפניהם, הנכונות להימנע מהרשעה רבה יותר והכל בשים לב לנסיבות האישיות הרלוונטיות ובהן: גילו של הקטין-הנאשם, סיכויי שיקומו ועברו הפלילי, וכן בשים לב למהות העבירה ולנסיבות ביצועה (ע"פ 2669/00 פלוני נ' מדינת ישראל, פ"ד נד(3) 685, 691-690 (2000); ע"פ 3596/11 פלוני נ' מדינת ישראל, בפסקה 6 ( 26.12.2011 ); ע"פ 7993/10 פלוני נ' מדינת ישראל, בפסקה 11 ( 22.07.2013 )). עוד נפסק כי לנוכח החשיבות המוגברת שיש לייחס לאלמנט השיקום בכל הנוגע לנאשמים קטינים, יש ליתן בעניינם "משנה תוקף להמלצת שירות המבחן" וכי "אל לו לבית המשפט לסטות מהמלצת שירות המבחן כאשר יש בנמצא אופק שיקומי, אלא מטעמים כבדי משקל" (ע"פ 49/09 מדינת ישראל נ' פלוני, פ"ד סג(1) 752, 768-767 (2009); ע"פ 7113/08 פלוני נ' מדינת ישראל, בפסקה 7 ( 15.12.2008 )). 6. בענייננו, קבע בית המשפט המחוזי, בניגוד להמלצת שירות המבחן, כי יש להרשיע את המערער בעבירות שיוחסו לו ולהשית עליו עונש של 6 חודשי עבודות שירות, וזאת הגם שהוא נעדר עבר פלילי ואף "שאינו העבריין העיקרי באירוע", בקובעו כי העבירות שביצע חמורות וכללו אלימות משמעותית נגד המתלונן וכן בהינתן גילו המבוגר יחסית של המערער בעת ביצוע המעשים (17.5 שנים). הצג פחות like dislike copy enlarge פסק דין | 14/06/2017 | עליון – בית המשפט העליון מאזכרים – 16 | עמודים – 7 ע"פ 3472/11- פלוני נגד מדינת ישראל open-document-icon שמות השופטים: ס גובראן,י עמית,צ זילברטל באשר לקטינים, סעיף 22 לחוק הנוער קובע, כי משקבע בית המשפט כי קטין ביצע עבירה, הוא יורה על הגשת תסקיר מבחן לפי סעיף 37 לחוק העונשין (על היחס בין אכרזת דרכי ענישה לסעיף 22 לחוק הנוער ראו: ע"פ 4558/10 בריכאת נ' מדינת ישראל, פסקה 23 (לא פורסם, 1.8.2011 )). מהות התסקיר ומעמדו של קצין המבחן 13. במסגרת גזר הדין נדרש בית המשפט למכלול שיקולים המשקפים אינטרסים ותכליות שונות, ביניהם ניתן למנות שיקולי גמול, הרתעה פרטנית וציבורית, טיב העבירה, הרקע והנסיבות לביצועה ושיקולים הקשורים בנאשם עצמו ובשיקומו (ראו למשל: ע"פ 10/86 זגל נ' מדינת ישראל פ"ד מ(2) 769 (1986) פסק דינו של השופט (כתוארו דאז) א' ברק; ע"פ 4450/11 עספור נ' מדינת ישראל, פסקאות 9-7 (לא פורסם, 8.2.2012 )). ניתן לראות, כי שיקולים אלו מהווים מארג של אינטרסים חברתיים כלליים לצד אלו הקשורים בנאשם עצמו ובנסיבות חייו. המשקל הניתן לאינטרסים השונים משתנה ממקרה למקרה ונגזר בין היתר מחומרת העבירה אל מול עוצמת הנסיבות האישיות של הנאשם ונתוני השיקום בעניינו. אחד הכלים המרכזיים העומדים לרשות בית המשפט לעמוד על נסיבותיו האישיות של נאשם וסיכויי שיקומו הוא תסקיר שירות המבחן. 14. כאמור, סעיף 37 לחוק העונשין מגדיר את העניינים להם יידרש קצין המבחן במסגרת התסקיר – תולדות חייו של הנאשם, מצבו המשפחתי, כלכלי והבריאותי; התחקות אחר הנסיבות שהביאו את הנאשם לביצוע העבירה (במידה וישנן כאלה); המלצה לבית המשפט על העונש בו גלום מירב הסיכוי להשבת הנאשם למוטב (ע"פ 1399/91 ליבוביץ נ' מדינת ישראל, פ"ד מז(1) 177, 186 (1993) (להלן: עניין ליבוביץ). הצג פחות like dislike copy enlarge פסק דין | 02/09/2012 | עליון – בית המשפט העליון מאזכרים – 106 | עמודים – 30 ע"פ 196/16- פלוני נגד מדינת ישראל open-document-icon שמות השופטים: ס גובראן,נ הנדל,א שהם יחד עם זאת, וכפי שציינתי בע"פ 953/15 מדינת ישראל נ' פלוני ( 24.3.2015 ), אין להתעלם משיקולי ענישה נוספים, גם כאשר מדובר בקטין: "כאשר עסקינן בגזירת עונשו של קטין, יש ליתן "משקל ראוי לשיקולים של שיקומו" (סעיף 1א לחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א-1971). עם זאת, לצד שיקולי השיקום של עבריין קטין, מן הראוי להידרש גם לטיב העבירות שבוצעו; למידת חומרתן; ולאינטרס הציבורי שנפגע. שכן, כבר נקבע כי "קטינות אינה יוצרת חסינות, ולעתים שיקולים של הרתעה, מניעה ותגמול עולים במשקלם על השיקול השיקומי" (ע"פ 8164/02 פלוני נ' מדינת ישראל, פ"ד נח(3) 577, 584-583). " 7 13. ובחזרה לענייננו. המערער, קטין אשר במועד ביצוע העבירות היה כבן 16 שנים, שוהה מיום 8.6.2015 בהוסטל, במסגרת צו השגחה זמנית בתנאי מגורים. תסקירי שירות המבחן שהוגשו בעניינו של המערער מציגים תמונה חיובית, המעידה על תהליך שיקומי משמעותי אותו עובר המערער. מתסקיר המבחן הראשון ניתן ללמוד על השתלבותו של המערער בהוסטל, וכפי שציין בית משפט קמא, המערער משתתף בפורומים ובפעילויות קבוצתיות ומגיע באופן קבוע לטיפול פרטני, וניכר כי שילובו במסגרת חוץ ביתית מיטיב עמו. באותו תסקיר התייחס שירות המבחן לגורמי הסיכוי בעניינו של המערער, בציינו כי: "תפקוד כללי חיובי בתוך ההוסטל בו משולב ושיתוף פעולה עם שירות המבחן, הורים מגויסים ותומכים בבנם ומעוניינים בהמשך שיתוף פעולה עם שירותנו ועם ההוסטל, עמידה בתנאי מעצר הבית, מגלה רצינות באשר להליך הפלילי שמתנהל נגדו כיום ומותיר רושם שכיום הוא יותר בשל ואחראי כלפי מצבו ועתידו". גם תסקיר המבחן המשלים, מצייר תמונה חיובית לגבי המשך השיפור במצבו של המערער, והבנתו את הפסול במעשים שביצע, דבר המעיד על תהליך שיקומי חיובי ביותר, המלווה במוטיבציה לשיקום, תוך שיתוף פעולה עם הגורמים המטפלים. הצג פחות like dislike copy enlarge פסק דין | 09/05/2016 | עליון – בית המשפט העליון מאזכרים – 10 | עמודים – 7 ע"פ 5388/09- מדינת ישראל נגד פלוני open-document-icon שמות השופטים: א א לוי,י דנציגר,נ הנדל עוד צויין בעניין פלונים כי שעה שבית המשפט עוסק במלאכת האיזון האמורה, נדרש הוא ליתן משקל רב במיוחד לנסיבותיו האישיות של העבריין הקטין, לגילו ולסיכויי שיקומו. כמו כן הוטעם בעניין פלונים כי על בית המשפט ליתן מעמד בכורה לסיכויי השיקום של הקטין וכי בעניינם של קטינים מאסר מאחורי סורג ובריח הוא החריג לכלל. בשים לב למדיניות ענישה זו, איני סבור כי נפלה טעות בהחלטתו של בית המשפט המחוזי. עונשו של המערער נגזר על ידי בית המשפט המחוזי בהתאם למדיניות הענישה הראויה והמקובלת ובשים לב לנסיבותיו הקונקרטיות של המקרה שבא לפניו. למערער אין עבר פלילי והמלצותיו של שירות המבחן בעניינו היו חיוביות באופן מובהק. כמו כן, המערער נטל אחריות על מעשיו והביע חרטה כנה ואף שיתף פעולה באופן מלא עם שירות המבחן באופן שמצביע על סיכויי שיקום טובים. בהינתן גילו הצעיר של המערער, נסיבותיו האישיות והמשפחתיות המורכבות והחשוב מכל, סיכויי שיקומו הטובים, סבור אני כי טוב עשה בית המשפט המחוזי כשהחליט שלא להתעלם מהרכיב המרכזי בהמלצות שירות המבחן שלא להשית על המערער ריצוי עונש מאסר מאחורי סורג ובריח. כבר נקבע על ידי בית משפט זה כי בעניינם של קטינים יטה בית המשפט שלא לסטות מהמלצות שירות המבחן אלא מטעמים מיוחדים . אכן, בית המשפט המחוזי לא אימץ את המלצות שירות המבחן במלואן בשים לב לחומרת העבירות, אולם הוא לא סטה מן ההמלצה המרכזית, שלא להשית על המערער ריצוי עונש מאחורי סורג ובריח, ובכך פעל כדין. 15. זאת ועוד, יודגש כי בית המשפט המחוזי נתן את המשקל הראוי לחומרת העבירה שכן הוא לא פטר את המערער בלא כלום ולא הסתפק בקביעה כי המערער ביצע את המעשים המיוחסים לו. בית המשפט המחוזי הרשיע את המערער. כבר נפסק על ידי בית משפט זה כי בעניינם של קטינים עצם ההרשעה יש בה כדי להרתיע עבריינים אחרים היות שהיא מעבירה את המסר שעבירות מעין אלה דינן הוקעה והטלת כתם של הרשעה (עניין פלונים, סעיף 30). הצג פחות like dislike copy enlarge פסק דין | 08/11/2009 | עליון – בית המשפט העליון מאזכרים – 13 | עמודים – 11 ע"פ 2669/00- מדינת ישראל נגד פלוני ו-3 אח open-document-icon שמות השופטים: ד דורנר,ד בייניש,א פרוקציה כנגד השיקול הציבורי, נשקל עניינו של הפרט הנאשם, ובמסגרת זו נבחנים נתונים שונים הנוגעים אליו וביניהם – טיב העבירה אותה עבר וחומרתה, עברו הפלילי, גילו, מצב בריאותו והנזק הצפוי לו מהרשעה. באשר לנאשמים בגירים, במאזן השיקולים האמור גובר בדרך כלל השיקול הציבורי ורק נסיבות מיוחדות, חריגות ויוצאות דופן ביותר תצדקנה סטייה מחובת מיצוי הדין בדרך הרשעת העבריין, וזאת, לרוב, כאשר עלול להיווצר יחס בלתי סביר בין הנזק הצפוי מהרשעה בדין לבין חומרתה של העבירה והנזק הצפוי לעבריין מההרשעה. (ר"ע 432/85, רומנו נ' מדינת ישראל, תקדין עליון 737 (3)85; ע"פ 2972/97 כהן עמיר נ' מדינת ישראל; דינים עליון נג' 413; ע"פ 2513/98 מדינת ישראל נ' שמש, פד"י נ(682 (3; ע"פ 2083/96 תמר כתב נ' מדינת ישראל, פד"י נב(341 ,337 (3). (ב) משמדובר בקטינים, מערכת השיקולים הרלבנטית בשאלת הרשעת העבריין או הימנעות מהרשעתו מקבלת מימד שונה ודגשים שונים. בעניינו של קטין, משקבע בית המשפט כי הוא ביצע עבירה, עומדות בפניו מספר אפשרויות על פי סעיף 24 לחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול) תשל "א-1971: האחת – להרשיע את הקטין ולגזור את דינו. השניה – לצוות על אמצעי ודרכי טיפול מהמנויים בסעיף 26 לחוק הנוער וזאת בלא הרשעה; והשלישית – לפטור את הקטין בלא צו כאמור, ובמקרה זה אין בית המשפט מרשיע ואינו מטיל כל אמצעים או דרכי טיפול. ההוראה האמורה בסעיף 24 לחוק הנוער מדגישה את השוני בין קטינים לבגירים בקווי שיקול הדעת ובאיזונים הפנימיים המופעלים לגבי השאלה אם ובאלו נסיבות יימנע בית המשפט מהרשעת נאשם קטין שעבר עבירה. הצג פחות like dislike copy enlarge פסק דין | 16/08/2000 | עליון – בית המשפט העליון מאזכרים – 777 | עמודים – 7 ע"פ 3009/12- פלוני נגד מדינת ישראל open-document-icon שמות השופטים: א רובינשטיין,י דנציגר,נ סולברג ודוק – גם קטין המתכחש לאחריותו בעת המשפט אינו בהכרח נטול סיכויי שיקום ; (ג) עברו הפלילי של העבריין הקטין. לקיומו של עבר פלילי אצל קטין יש ליתן משקל לחומרא בעת גזירת עונשו, כשם שיש ליתן משקל לקולא לעברו הנקי ; (ד) סיכויי השיקום של העבריין הקטין. על מנת לברר מהם סיכויי השיקום בעניינו של הקטין, ייעזר בית המשפט בחוות דעתם של הגורמים המקצועיים כגון שירות המבחן, המוסדות הטיפוליים בהם שהה הקטין, פסיכולוגים שבדקו את הקטין והצלחותיהם של הליכים שיקומיים קודמים, אם ישנם ; (ה) חומרת מעשיו של העבריין הקטין " (שם, פסקה 13). בהתחשב בפרמטרים אלו סבורני כי האיזון שערך בית המשפט המחוזי בין שיקולי הענישה השונים ראוי הוא והולם את נסיבות המקרה. המערער היה בן 15.5 בעת ביצוע העבירה; כפי שעולה מעמדת אנשי המקצוע ושירות המבחן המערער נטל אחריות מלאה למעשיו, המערער הודה במיוחס לו במסגרת הסדר טיעון ועולה כי הוא עוסק רבות באחריותו להריגת המנוח, נוטל אחריות ומביע חרטה; למערער אין עבר פלילי והוא מגיע ממשפחה נורמטיבית; סיכויי השיקום בעניינו של המערער הינם טובים כפי שעולה מתסקירי שירות המבחן לנוער, מחוות הדעת שנערכה מטעם המעון בו שוהה המערער ומעמדתה של הגב' מרדר כפי שזו הובעה בדיון שנערך לפנינו. המערער משתף פעולה היטב עם הגורמים המקצועיים והינו בעל מוטיבציה גבוהה להשתתף בתהליך טיפולי שהניב סימנים חיוביים. סבורני כי יש בשיקולים אלו כדי להצדיק השתת עונש מקל יותר ביחס לזה שהיה מושת על המערער אילו היה בגיר בעת ביצוע העבירה. לטעמי, עונש המאסר שהושת על המערער הינו עונש המייצג נאמנה את אינטרס הציבור בנסיבותיו של מקרה פרטני זה ולאור נתוניו של המערער. הצג פחות like dislike copy enlarge גזר דין | 09/09/2012 | עליון – בית המשפט העליון מאזכרים – 11 | עמודים – 17 ע"פ 49/09- מדינת ישראל נגד 1. פלוני open-document-icon שמות השופטים: א א לוי ס גובראן,י דנציגר עוד חויב המשיב לשלם למתלונן פיצוי בסך 8,000 . השיקולים שהנחו את בית המשפט המחוזי לנוער בגזירת דינו של המשיב 1 היו גילו הצעיר, עברו הנקי והמלצת שירות המבחן לפיה קיים אופק שיקומי בעניינו. 22. בדומה, קיבל בית המשפט המחוזי לנוער את המלצות שירות המבחן שלא להטיל על המשיב 2 עונש מאסר בפועל או שהות במעון נעול. הנימוקים לכך היו שחלקו של המשיב 2 במעשי העבירה היה קטן במידת מה מזה של המשיב 1, הוא נטל אחריות על מעשיו, הביע חרטה כנה ושיתף פעולה באופן מלא עם שירות המבחן. לפיכך, סבר בית המשפט המחוזי לנוער כי שיקומו של המשיב 2 במסגרת תוכנית למניעת עבירות מין בקהילה יהיה יעיל יותר מהשמתו במעון נעול. בית המשפט המחוזי לנוער גזר על המשיב 2 מאסר על תנאי למשך תקופה בת 18 חודשים, כשהתנאי הוא שלא יעבור במשך שלוש שנים עבירה שהיא עבירת מין או פשע. בנוסף, העמיד בית המשפט המחוזי לנוער את המשיב 2 בצו מבחן למשך שנתיים, במסגרתו חויב הוא להשתתף בתוכנית טיפולית, לרבות השתתפות בקבוצה טיפולית לפי שיקול דעתו של שירות המבחן. לבסוף, חויב המשיב 2 לשלם למתלונן פיצוי בסך 12,000 . 23. סבורני כי האיזון שערך בית המשפט המחוזי לנוער בין הערכים המתנגשים בעניינם של שני המשיבים תואם את מדיניות הענישה הראויה כלפי קטינים כפי שתוארה בהרחבה לעיל. לפיכך, איני מוצא עילה להתערבות בגזר דינו. ראשית, המשיבים היו קטינים בעת ביצוע העבירות בהן הורשעו והמשיב 1 היה אף על סף גיל האחריות הפלילית ולכן שיקול השיקום תקף בעניינו אף ביתר שאת ומטעם זה יש להעניק לשיקול השיקום משקל גדול מזה הניתן לשיקולי ההרתעה והגמול. שנית, המשיב 2 נטל אחריות מלאה למעשיו, הביע חרטה ושיתף פעולה באופן מלא עם שירות המבחן ואין להקל בכך ראש. הצג פחות like dislike copy enlarge פסק דין | 07/03/2009 | עליון – בית המשפט העליון מאזכרים – 211 | עמודים – 19 ע"פ 1589/23- פלוני נגד מדינת ישראל open-document-icon שמות השופטים: י אלרון,י כשר,ר רונן בפתח גזר הדין, בית המשפט המחוזי עמד כאמור על החומרה הרבה שבמסכת האירועים שלפניו. לאחר זאת, סקר את המסגרת הנורמטיבית לענישת קטין; את התסקירים שהוגשו ביחס לנפגע העבירה – המתלונן; את תסקירי שירות המבחן בעניינו של המערער; את עדויות גורמי הטיפול שנשמעו לפניו – מנהל המעון שבו שוהה המערער, קצינת המבחן לנוער ודבריה של מדריכה במעון. עוד פורטו דברי המערער עצמו, במסגרתם הביע צער על מעשיו וחרטה על הנזק שגרם למתלונן. 7. בגזר הדין תואר כי ניכר שינוי חברתי בכך שבעוד שבעבר תיקי נוער של עבריינות קשה היו חזיון נדיר, בימים אלו נרשמת מעורבות ודומיננטיות של בני נוער בעבירות החמורות ביותר. בית המשפט קבע כי שינוי זה אינו מחייב שינוי תפיסתי בתהליך ענישת קטינים, אולם – "מקום בו החינוך נכשל, אין מנוס משימוש בהרתעה; הרתעת היחיד העומד לדין לפני המותב היושב לדין והרתעה הרבים, הלא הם הקטינים האחרים, הסבורים לתומם ש'קטינות מהווה חסינות' וכי בלי קשר למעשי הזוועה שאותם יבצעו, אין הם צפויים לעונשי מאסר ממשיים אלא לכל היותר לטיפול במסגרת הליכי שיקום ". עוד הודגשה חשיבות עקרון ההלימה, ובכלל זה הלימה לפגיעה שנגרמה לקורבן העבירה. נקבע, כי אמנם שיקול השיקום הוא שיקול מוביל בענישת קטין, אך לשיקולי הלימה והרתעה יש להקנות גם כן משקל נגד של ממש. על כן, צוין כי "מקום בו המלצות הגורמים הטיפוליים ושירות המבחן לנוער אינן מאזנות שיקולים אלו כדבעי, לא יהסס בית-המשפט לסטות מאותה המלצה ויטיל עונש המהווה איזון ראוי בין מכלול השיקולים הללו תוך ייחוס משקל מתאים לכל אחד מהם. " בית המשפט המחוזי הוסיף וניתח את פסיקת בית משפט זה, ותיאר כי ניתן למצוא בה "שינוי גוון" ביחס למידת מחויבות בית המשפט להמלצות שירות המבחן לנוער, למשקלו הפנימי של שיקול השיקום ולמשקל שיש להקנות לאינטרס השיקום כאינטרס מוביל בהענשת קטינים שביצעו עבירות חמורות. הצג פחות like dislike copy enlarge פסק דין | 06/08/2023 | עליון – בית המשפט העליון מאזכרים – 1 | עמודים – 39 ע"פ 9040-06- פלונים נגד מדינת ישראל open-document-icon שמות השופטים: ד ביניש א ריבלין,ד חשין סעיף זה מסמיך את בית המשפט, בהתקיים תנאים מסוימים, ליתן צו מבחן בלא הרשעה. סעיף 71א לחוק העונשין, תשל"ז-1977, מאפשר אף הוא לבית המשפט להימנע מהרשעה וליתן צו שירות לתועלת הציבור, בנוסף לצו מבחן או בלעדיו. מטרת אמצעים אלו הינה שיקומו של הנאשם (ע"פ 2083/96 כתב נ' מדינת ישראל, פ"ד נב(3) 337, 344, מפי המשנה לנשיא ש' לוין, ובעמ' 342-341, מפי השופטת דורנר). בשוקלו אימתי להחיל חריג זה, על בית המשפט להביא בחשבון את השיקולים הנעוצים באינטרס הציבורי, בכללם הרתעה ואכיפה שוויונית, אל מול נסיבותיו האישיות של הנאשם (ע"פ 2669/00 מדינת ישראל נ' פלוני, פ"ד נד(3) 685, 690-689, מפי השופטת פרוקצ'יה). כשמדובר בנאשם קטין, מערכת השיקולים בשאלת ההרשעה מקבלת מימד שונה ודגשים שונים (שם, בעמ' 690). סעיף 24 לחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), תשל"א-1971 (להלן חוק הנוער), מאפשר לבית המשפט שקבע כי נאשם קטין ביצע עבירה, להימנע מהרשעתו. חוק הנוער מורה לבית המשפט, שהחליט להימנע מהרשעת הקטין, להטיל עליו בצו אמצעי טיפול שונים, המנויים בסעיף 26 לחוק, או לפטור את הקטין בלא צו כאמור. סעיף 24 לחוק הנוער מבטא את משקל היתר שיש ליתן לנסיבות האינדיווידואליות של הנאשם הקטין ולסיכויי שיקומו, לעומת הנאשם הבגיר. מקום בו הנאשם הניצב לפניו הינו קטין, יבחן בית המשפט בראש ובראשונה את נסיבותיו של הקטין ואת האפשרות לשקמו (ראו, למשל, ע"פ 4890/01 פלוני נ' מדינת ישראל, פ"ד נו(1) 594, 603, מפי השופטת ביניש (כתוארה אז); א' שרון נוער בפלילים שפיטה, דרכי טיפול וענישה (מהדורה 2, 1998), בעמ' 421). ככל שגיל העבריין הקטין צעיר יותר, כך קיימים סיכויים רבים יותר לשיקומו, וכך גם יתעצם משקלו של האינטרס השיקומי בהחלטתו של בית המשפט בשאלת אמצעי הטיפול או הענישה שיש להפעיל בעניינו של הקטין שלפניו (ראו ע"פ 4524/04 פלוני נ' מדינת ישראל, ניתן ביום 9.6.05 , מפי השופט ג'ובראן). הצג פחות like dislike copy enlarge פסק דין | 18/02/2007 | עליון – בית המשפט העליון

חקיקה רלוונטית

חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א-1971 open-document-icon סעיף: 12א. הליך חלופי 12א. (א) בסעיף זה-"הליך חלופי"-הליך חלופי להליך פלילי או לחלקו, שנקבע בנוהל, אשר מתנהל שלא בפני בית משפט בהשתתפות נפגע עבירה או שלא בהשתתפותו-אם נתן את הסכמתו לקיום ההליך בלעדיו, ומטרתו, בין היתר, להביא לפעולה שתבטא את קבלת האחריות של הקטין למעשה הפלילי, לרבות באמצעות תיקון כלפי נפגע העבירה, הקהילה או החברה; "נוהל"-נוהל שנקבע לפי הוראות סעיף קטן (ד). "תובע"-כל אחד מאלה: (1) פרקליט מחוז או פרקליט בכיר שהוסמך לפי סעיף 62(א)(1) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982, לפי העניין; (2) תובע שהוא קצין משטרה המכהן כראש יחידת תביעות או תובע משטרתי שהוא הסמיך לעניין זה; (ב) קצין מבחן שקיבל הודעה כי נתגלה בחקירה פלילית שקיים יסוד לה עמיד לדין קטין, כאמור בסעיף 12(א), יבדוק אם להפנות את הקטין להליך חלופי בהתאם לתנאי הסף המפורטים בנוהל, ויעביר את תוצאות בדיקתו לקצין המוסמך או לתובע; מצא הקצין המוסמך או התובע כי ניתן להפנות את הקטין להליך חלופי, יודיע לקצין המבחן, וקצין המבחן יהיה רשאי להפנות את הקטין להליך כאמור שיתנהל בהתאם להוראות הנוהל, ובלבד שהתקיימו כל אלה: (1) הקטין הסכים בכתב להשתתף בהליך החלופי, לאחר שקצין המבחן מסר לו את המידע הדרוש בדבר מהות ההליך, לרבות משמעות הסכמתו להשתתף בהליך וההשלכות הצפויות מההליך על מצבו המשפטי, בשפה ובאופן המובנים לו בהתחשב בגילו ובמידת בגרותו; (2) הקטין הצג פחות like dislike copy enlarge חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א-1971 open-document-icon סעיף: 20. צו להשגחה זמנית 20. (א) הוגש כתב אישום נגד קטין, רשאי בית משפט לנוער לצוות שהקטין יימסר להשגחתו של קצין מבחן עד למתן החלטת בית המשפט לפי סעיף 24 או לתקופה קצרה יותר כפי שקבע בית המשפט (בחוק זה – צו להשגחה זמנית), אם סבר, לאחר שהובאה בפניו חוות דעתו של קצין מבחן, שטובת הקטין דורשת זאת ושלא ניתן להשיג את המטרה שבמתן צו כאמור בדרך שפגיעתה בחירותו של הקטין פחותה. (ב) השגחת קצין מבחן כאמור בסעיף קטן (א) תכלול אחד או יותר מאלה, כפי שיפורט בצו להשגחה זמנית בהתאם לנדרש לצורך קידום טובת הקטין וטיפול בו: (1) קיום קשר טיפולי עם הקטין בתקופת תוקפו של הצו; (2) עריכת אבחונים בקהילה לקטין, לרבות אבחון פסיכולוגי, פסיכיאטרי, תעסוקתי, לימודי, סוציאלי, התפתחותי ורפואי, וכן עריכת בדיקות לשם גילוי שימוש בסמים מסוכנים ובאלכוהול; מצא בית המשפט כי יש לערוך אבחון פסיכיאטרי כאמור, יחולו הוראות חוק טיפול בחולי נפש, התשנ"א-1991; (3) בדיקת תפקודו של הקטין במשפחה ובקהילה; (4) גיבוש ממצאים והמלצות מפעולות שננקטו לפי פסקאות (1) עד (3). (ג) בית משפט לנוער רשאי, לבקשת קטין שלגביו ניתן צו להשגחה זמנית, או לבקשת קצין המבחן שהקטין נמסר להשגחתו אשר הוגשה בהסכמת הקטין, אם סבר שטובת הקטין דורשת זאת, להורות כי במהלך תקופת תוקפו של הצו להשגחה זמנית יתגורר הקטין במקום מחוץ לביתו כפי שיחליט קצין המבחן; ניתן צו להשגחה זמנית בתנאים כאמור בסעיף קטן זה, יקיים בית המשפט דיון בעניין ביצוע הצו אחת לשלושה חודשים. (ד) קצין המבחן שהקטין נמסר להשגחתו בהתאם לצו להשגחה זמנית יעביר לבית המשפט לנוער, אחת לשלושה חודשים, דיווח בכתב על ביצוע הצו כאמור, ובית המשפט רשאי להורות על קיום דיון בעניין, לבקשת קצין המבחן או הקטין או מיוזמתו. (ה) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (ד), חלפו שישה חודשים מיום מתן הצו להשגחה זמנית או מיום קיומו של דיון בעניין ביצוע צו כאמור, ולא קיים בית המשפט לנוער דיון בעניין בפרק זמן זה, יקיים בית המשפט דיון בעניין ביצוע הצו. (ו) ממצאים שהתקבלו לפי סעיף זה ולפי סעיף 20א, לא ישמשו ראיה נגד הקטין בכל הליך פלילי בדבר ביצוע עבירות נוספות או אחרות על ידו, או בהליך הפלילי שבו נדון כתב האישום באותה עבירה נגד הקטין, למעט לשם קביעת דרכי הטיפול בו; אין באמור כדי לגרוע מהוראות סעיף 368ד לחוק העונשין. הצג פחות like dislike copy enlarge חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א-1971 open-document-icon סעיף: 12א. הליך חלופי כאמור שיתנהל בהתאם להוראות הנוהל, ובלבד שהתקיימו כל אלה: (1) הקטין הסכים בכתב להשתתף בהליך החלופי, לאחר שקצין המבחן מסר לו את המידע הדרוש בדבר מהות ההליך, לרבות משמעות הסכמתו להשתתף בהליך וההשלכות הצפויות מההליך על מצבו המשפטי, בשפה ובאופן המובנים לו בהתחשב בגילו ובמידת בגרותו; (2) הקטין מכיר במעורבותו באירוע המיוחס לו. (ג) הסתיים הליך חלופי, בין שהושלם בהתאם להוראות הנוהל ובין שלא הושלם, יעביר קצין המבחן למשטרה את המלצתו בעניינו של הקטין; השלמת ההליך החלופי תהיה שיקול מרכזי ומכריע בכל החלטה לגבי המשך ההליך הפלילי בעניינו של הקטין, ואם טרם הועמד לדין, לא יוחלט על העמדתו לדין, אלא אם כן מוצדק לעשות כן מנימוקים מיוחדים שיירשמו. (ד)3 משטרת ישראל, משרד הרווחה והשירותים החברתיים באמצעות שירות המבחן לנוער ומשרד המשפטים יקבעו נוהל שיפורסם באתרי האינטרנט של משטרת ישראל ושל משרד הרווחה והשירותים החברתיים, המסדיר סוגי הליכים חלופיים, שיכלול, בין השאר, הוראות בעניינים אלה: (1) השיקולים והתנאים להפניית קטין להליך חלופי; (2) תנאי הסף לקיומו של ההליך החלופי; (3) מעמד נפגע העבירה; (4) סודיות הדברים שנאמרו ונמסרו בהליך החלופי; (5) תוצאות השלמת ההליך החלופי או אי–השלמתו; (6) הגורם האחראי לביצוע ההליך החלופי. הצג פחות like dislike copy enlarge חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א-1971 open-document-icon סעיף: 12א. הליך חלופי (ד)3 משטרת ישראל, משרד הרווחה והשירותים החברתיים באמצעות שירות המבחן לנוער ומשרד המשפטים יקבעו נוהל שיפורסם באתרי האינטרנט של משטרת ישראל ושל משרד הרווחה והשירותים החברתיים, המסדיר סוגי הליכים חלופיים, שיכלול, בין השאר, הוראות בעניינים אלה: (1) השיקולים והתנאים להפניית קטין להליך חלופי; (2) תנאי הסף לקיומו של ההליך החלופי; (3) מעמד נפגע העבירה; (4) סודיות הדברים שנאמרו ונמסרו בהליך החלופי; (5) תוצאות השלמת ההליך החלופי או אי–השלמתו; (6) הגורם האחראי לביצוע ההליך החלופי. (ה) על אף האמור בסעיף קטן (ד), עד לקביעת נוהל כאמור באותו סעיף קטן, רשאים משטרת ישראל ומשרד הרווחה והשירותים החברתיים באמצעות שירות המבחן לנוער, בהתייעצות עם משרד המשפטים, לקבוע נוהל זמני שתוקפו לא יעלה על שלוש שנים; נוהל זמני יכול שיהיה מוגבל לאזור מסוים, לתקופה מסוימת ולעניין מסוים, ואינו טעון פרסום. (ו) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מסמכותו של קצין מוסמך או של תובע להפנות קטין להליך אחר שאינו הליך חלופי כהגדרתו בסעיף קטן (א) ואינו מחייב השתתפות נפגע העבירה או הסכמתו להליך, ובלבד שההליך יוסדר בנוהל שיקבעו משטרת ישראל ומשרד הרווחה והשירותים החברתיים באמצעות שירות המבחן לנוער, בהתייעצות עם משרד המשפטים, ויפורסם באתרי האינטרנט כאמור בסעיף קטן (ד); הוראות סעיף קטן (ה) יחולו לעניין נוהל כאמור, בשינויים המחויבים. הצג פחות like dislike copy enlarge חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א-1971 open-document-icon סעיף: 1. הגדרות 1. בחוק זה-"בית-משפט לנוער"-בית משפט שלום או בית-משפט מחוזי כשיושב בהם שופט נוער; "שופט נוער"-שופט שהוטל עליו התפקיד של שופט נוער כאמור בסעיף 2; "קטין"-מי שטרם מלאו לו שמונה עשרה שנים, ולענין חשוד ונאשם לרבות בגיר שביום הגשת כתב האישום נגדו לא מלאו לו שמונה-עשרה שנה; "ה ורה"-לרבות הורה חורג, מאמץ ואפוטרופוס; "מעון"-מקום המשמש למגורים או למשמורת של קטינים מחוץ למשפחתם, שהממונה על המעונות הפנה אליו קטין לאחר שבית-משפט לנוער ציווה לפי חוק זה על החזקתו במעון; "מעון נעול"-מקום המשמש למגורים או למשמורת של קטינים מחוץ למשפחתם וחופש המוחזקים בו מוגבל, ושר הרווחה והשירותים החברתיים הכריז כי הוא מעון נעול לענין חוק זה; "הממונה על המעונות"-מי שמונה לפי הוראות סעיף 43א; "קצין מבחן"-מי שנתמנה כך לפי פקודת המבחן; "קצין מעקב"-מי ששר הרווחה והשירותים החברתיים מינהו לביצוע טיפול עוקב לפי הוראות פרק ז'; "חוק ה גנת ילדים"-חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים), התשט"ו-1955; "חוקר נוער"-שוטר, שהמפקח הכללי של משטרת ישראל או מי שהוא הסמיך לענין זה, הסמיך לחקור נוער; לא יוסמך שוטר כחוקר נוער אלא לאחר שקיבל הכשרה לצורך כך, כפי שיקבע המפקח הכללי של משטרת ישראל; "עובד סוציאלי שמונה לפי חוק"-עובד סוציאלי שמונה לפי חוק הנוער (טיפול והשגחה), התש"ך-1960, או לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית), התשכ"ט-1969, לפי העניין; "חוק בתי המשפט"-חוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984; "חוק חקירת חשודים"-חוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים), התשס"ב-2002; "חוק המעצרים"-חוק הצג פחות like dislike copy enlarge חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א-1971 open-document-icon סעיף: 20א. צו להחזקה במעון לצורכי הסתכלות 20א. (א) הוגש כתב אישום נגד קטין וסבר בית משפט לנוער, לאחר שהובאה לפניו חוות דעתו של קצין מבחן, כי מתן צו להשגחה זמנית אינו מספק בנסיבות העניין וכי טובת הקטין דורשת זאת, רשאי הוא לצוות שהקטין יוחזק לצורכי הסתכלות במעון, ואם לא ניתן להחזיקו שם למטרה כאמור – במעון נעול, לתקופה שלא תעלה על 70 ימים; היה הקטין עצור, רשאי בית המשפט לנוער, על אף הוראות סעיף 7 לחוק המעצרים וסעיף 13 לחוק זה, לצוות על החזקת הקטין במעון נעול לצורכי הסתכלות, במסגרת מעצרו ולתקופה שלא תעלה על 70 ימים. (ב) לא ייתן בית המשפט לנוער צו כאמור בסעיף קטן (א), אלא אם כן התקיימו שניים אלה: (1) הקטין מיוצג על ידי סניגור, ולגבי קטין שמלאו לו 14 שנים, אף אם אינו מיוצג על ידי סניגור ובלבד שבית המשפט ראה, מטעמים שיירשמו, שלא ייגרם לו אי–צדק במתן הצו בשל כך; (2) הקטין הסכים למתן הצו, או שהתקיימו נסיבות מיוחדות המצדיקות הוצאת הצו בלא הסכמתו, ובלבד שאם לא הסכים כאמור, היה הקטין מיוצג על ידי סניגור. (ג) החזקת קטין במעון או במעון נעול לצורכי הסתכלות כאמור בסעיף קטן (א), תכלול אחד או יותר מאלה: (1) עריכת אבחונים לקטין במעון כמפורט בסעיף 20(ב)(2); (2) בדיקת תפקודו ההתנהגותי והחברתי במעון; (3) גיבוש ממצאים והמלצות מפעולות שננקטו לפי פסקאות (1) ו–(2). (ד) ניתן צו כאמור בסעיף קטן (א) לגבי קטין עצור, לא תינתן לקטין חופשה מהמעצר במהלך תקופת תוקפו של הצו, אלא באישורו של בית המשפט לנוער שניתן לבקשת הממונה על המעונות או מי שהוא הסמיכו לכך. הצג פחות like dislike copy enlarge חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א-1971 open-document-icon סעיף: 9ח. נוכחות הורה או קרוב אחר בחקירת קטין חשוד 9ח. (א) קטין חשוד שהוזמן לחקירה בידיעת הורהו או קרוב אחר או שנמסרה הודעה על חקירתו לאחד מהם, לפי הוראות סעיף 9ו(א) עד (ג), זכאי שהורהו או קרוב אחר יהיה נוכח בחקירתו וכן זכאי הוא להיוועץ במי מהם, ככל הניתן לפני תחילת החקירה, אלא אם כן הביע הקטין התנגדות לכך מנימוק סביר או אם היה מוחזק במעצר, והכל, אם סבר קצין מוסמך כי אין במתן אפשרות לנוכחות ההורה או הקרוב האחר כאמור כדי להביא לאחד מאלה: (1) פגיעה בטובת החקירה או בטובת הקטין; (2) אחד הטעמים המנויים בסעיף 9ז(א); (3) אחד הטעמים המנויים בסעיף קטן (ג)(2)(א) עד (ה); (4) חשיפת עניין הנוגע לצנעת חייו של קטין אחר. (ב) הורה או קרוב אחר של קטין חשוד שהתקיימו לגביו הוראות סעיף קטן (א), יוזמן להיות נוכח בחקירה והחקירה תעוכב עד להגעתו. (ג) על אף הוראות סעיף קטן (ב), רשאי קצין מוסמך להורות, בהחלטה מנומקת בכתב, על התחלת חקירתו של קטין כאמור באותו סעיף קטן בלי להמתין לנוכחות הורהו או קרוב אחר-(1) אם ההורה או הקרוב האחר לא הגיע לחקירה בתוך זמן סביר בנסיבות העניין מהמועד שבו הוזמן; (2) אם שוכנע כי המתנה כאמור עלולה להביא לאחד מאלה, ובלבד שחקירת הקטין בלא נוכחות הורהו או קרוב אחר תימשך רק כל עוד מתקיים הטעם שהצדיק את אי–ההמתנה כאמור: (א) פגיעה בשלומו הגופני או הנפשי של הקטין; (ב) סיכול או שיבוש של החקירה או של חקירתם או מעצרם של חשודים נוספים בקשר לאירוע שלגביו נחקר הקטין; (ג) מניעת גילוי ראיה או תפיסת הצג פחות like dislike copy enlarge חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א-1971 open-document-icon סעיף: 22. תסקיר קצין מבחן ובדיקות אחרות 22. קבע בית-משפט לנוער שהקטין ביצע את העבירה, יורה על הגשת תסקיר קצין מבחן לפי סעיף 37 לחוק העונשין, ורשאי בית המשפט להורות על עריכת בדיקות וחקירות כאמור בסעיף 190 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ד-1984. like dislike copy enlarge חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א-1971 open-document-icon סעיף: 10ח. הזמנת הורה או קרוב אחר לדיון במעצרו של קטין 10ח. (א) לדיון בבית משפט בעניין מעצרו של קטין יודיע החוקר או התובע, לפי העניין, להורהו של הקטין על הזמנת ההורה לדיון כאמור, ואם לא ניתן לאתר את הורה הקטין במאמץ סביר – יודיע לקרוב אחר, אלא אם כן אין אפשרות לאתר מי מהם במאמץ סביר בנסיבות העניין; להורה או לקרוב האחר תינתן הזדמנות להביע את עמדתו לעניין נוכחותו בדיון. (ב) על אף הוראות סעיף קטן (א) – (1) רשאי חוקר או תובע, לפי העניין, שלא להודיע להורה של קטין או לקרוב אחר על הזמנתו לדיון במעצרו של הקטין, אם הקטין הביע התנגדות, מנימוק סביר, להזמנת ההורה או הקרוב האחר כאמור; (2) לא יוזמן הורה של קטין או קרוב אחר לדיון במעצרו של הקטין אם החוקר או התובע, לפי העניין, סבר כי יש בכך כדי לפגוע בשלומו הגופני או הנפשי של הקטין, לסכל את המטרה שלשמה מתבקש מעצרו או לסכן את ביטחון המדינה. (ג) החלטה שלא להודיע להורה של קטין או לקרוב אחר על הזמנתו כאמור בסעיף קטן (ב), תובא לאישור בית המשפט בעת הדיון במעצרו של הקטין. (ד) לא הגיע הורה של קטין או קרוב אחר לדיון בעניין מעצרו של הקטין, אף שהוזמן אליו לפי הוראות סעיף קטן (א), או שלא אותר במאמץ סביר כאמור באותו סעיף קטן, יחולו הוראות אלה: (1) מצא בית המשפט כי קיימת עילה למעצרו של הקטין, רשאי הוא לצוות על מעצרו לתקופה שלא תעלה על 24 שעות; ציווה בית המשפט כאמור, יזמין את הורהו של הקטין או קרוב אחר לדיון בהמשך המעצר, שיתקיים בתום התקופה האמורה; (2) מצא בית המשפט כי קיימת עילה למעצרו של הקטין, אך סבר כי הורהו של הקטין או קרוב אחר לא יגיע לדיון בהמשך מעצרו אף אם יוזמן לפי הוראות פסקה (1), רשאי הוא לצוות על מעצרו של הקטין לתקופה שלא תעלה על 24 שעות, ורשאי הוא להורות על הזמנתו של עובד סוציאלי שמונה לפי חוק או קצין מבחן לדיון בהמשך המעצר שיתקיים בתום התקופה האמורה. (ה) לא הגיע הורה של קטין או קרוב אחר, או עובד סוציאלי שמונה לפי חוק או קצין מבחן, לפי העניין, לדיון בהמשך מעצרו של הקטין אף שהוזמן לפי הוראות סעיף זה, רשאי בית המשפט לדון בהמשך מעצרו של הקטין ללא נוכחותם, ואי–נוכחותם לא תשמש עילה למעצרו של הקטין. הצג פחות like dislike copy enlarge חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א-1971 open-document-icon סעיף: 9ז. חקירת קטין חשוד בלא הודעה להורהו או לקרוב אחר 9ז. (א) על אף הוראות סעיף 9ו, רשאי קצין מוסמך, בהחלטה מנומקת בכתב, להורות על הזמנת קטין חשוד שאינו עצור לחקירה או על חקירתו, בלי להודיע על כך להורהו, לקרוב אחר או למנהל מעון, לפי העניין, אם שוכנע כי הודעה כאמור עלולה – (1) לפגוע בשלומו הגופני או הנפשי של הקטין או של אדם אחר; (2) להביא לשיבוש הליכי החקירה בשל חשד סביר כי אחד מהמנויים ברישה, או בן משפחתו של הורה הקטין או הקרוב האחר, היה צד לעבירה שבה חשוד הקטין; (3) לגבי קטין שהוא חשוד בעבירת ביטחון כמשמעותו בסעיף 35(ב) לחוק המעצרים – לפגוע בביטחון המדינה. (ב) לצורך קבלת החלטה לעניין פסקה (1) שבסעיף קטן (א), רשאי קצין מוסמך להביא בחשבון הודעה מנומקת בכתב של מנהל מעון, כי יש חשש שהודעה להורה או לקרוב אחר תביא לפגיעה בשלומו הגופני או הנפשי של הקטין. (ג) (1) הורה קצין מוסמך כאמור בסעיף קטן (א), בלא שהודיע להורה של הקטין, וחלפו שמונה שעות מהגעתו של הקטין לתחנת המשטרה או חדל להתקיים הטעם שהצדיק הזמנה לחקירה או חקירה בלי להודיע להורה, לפי המוקדם, תימסר להורה הקטין בלא דיחוי, הודעה על הימצאותו של הקטין בתחנת המשטרה ועל חקירתו. (2) הורה קצין מוסמך כאמור בסעיף קטן (א) בלא שהודיע אף לקרוב אחר או למנהל המעון, לפי העניין, יחולו הוראות פסקה (1) אם חלפו שש שעות מהגעתו של הקטין לתחנת המשטרה או חדל להתקיים הטעם שהצדיק הזמנה לחקירה או חקירה שלא בידיעתם, לפי המוקדם. (ד) החליט קצין מוסמך כאמור בסעיף קטן (א), וחלף פרק הזמן כאמור בסעיף קטן (ג)(2), רשאי קצין נוער מרחבי, ובהיעדרו – קצין נוער מחוזי, להאריך את פרק הזמן האמור אם שוכנע כי מתקיים אחד מאלה, ובלבד שפרק הזמן המרבי מהגעתו של הקטין לתחנת המשטרה לא יעלה על שמונה שעות: (1) סכנה ממשית לשלומו של הקטין או לביטחונו; (2) חשש לשיבוש הליכי החקירה בעבירה מסוג פשע בשל חשד סביר כי ההורה או הקרוב האחר או בן משפחתו של מי מהם, היו צד לעבירה שבה חשוד הקטין; (3) פגיעה ממשית בביטחון המדינה. (ה) חדל להתקיים הטעם שבשלו לא נמסרה ההודעה להורה הקטין או לקרוב אחר, תימסר ההודעה בלא דיחוי, אלא אם כן הופעלה סמכות כאמור בסעיף 36 לחוק המעצרים, או שעובד סוציאלי שמונה לפי חוק הפעיל את סמכותו לפי סעיף 11 לחוק הנוער (טיפול והשגחה). הצג פחות like dislike copy enlarge חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א-1971 open-document-icon סעיף: 12. תפקידו של קצין מבחן 12. (א) נעצר קטין או נתגלה בחקירה פלילית, כי קיים יסוד להעמיד לדין קטין, תודיע על כך המשטרה לקצין מבחן והוא יהיה רשאי להשתמש בסמכויותיו של עובד סוציאלי לפי חוק הסעד (סדרי דין בעניני קטינים, חולי-נפש ונעדרים), התשט"ו-1955, אף שלא לפי צו בית-משפט. (ב) אין להעמיד לדין קטין שטרם מלאו לו שלוש עשרה שנים ביום הגשת כתב האישום נגדו, אלא לאחר התייעצות עם קצין מבחן.

לא נמצאו עורכי דין בתחום הפלילי.

תפריט נגישות

יש לכם שאלה?

מלאו פרטים ונחזור אליכם