עורך דין לענייני תעבורה בפתח תקווה

בית המשפט לתעבורה בפתח תקווה: מדריך מקיף למתדיינים ועורכי דין

בית המשפט לתעבורה בפתח תקווה הוא גורם מרכזי במערכת המשפט הישראלית המתמחה בעבירות תעבורה. מאמר זה מציג סקירה מקיפה של פעילות בית המשפט, מאפייניו הייחודיים והעקרונות המנחים בפסיקותיו, המבוססת על ניתוח תיקים משפטיים מרכזיים.

עורך דין לענייני תעבורה בפתח תקווה
עורך דין לענייני תעבורה בפתח תקווה

מהו בית המשפט לתעבורה בפתח תקווה?

בית המשפט לתעבורה בפתח תקווה פועל כחלק ממערכת בתי המשפט לתעבורה בישראל. ערכאה זו מתמחה בשיפוט מקצועי של מגוון עבירות תעבורה ותאונות דרכים באזור המרכז. סמכותו נגזרת מחוק בתי המשפט ופקודת התעבורה, והוא מהווה חלק מהמאמץ הלאומי להגברת בטיחות משתמשי הדרך.

המסגרת הנורמטיבית והסמכות השיפוטית

מניתוח פסקי דין בולטים עולה התייחסות מפורשת למעמדו של בית המשפט לתעבורה. כך למשל, בפסק הדין רע"פ 6395/18 אפרים ויין נ' מדינת ישראל, צוין כי:

"במשפטי תעבורה, כללים אלו באים לאזן בין נוחות הנאשם בניהול משפטו, מצד אחד, לבין נוחותם של עדי התביעה, ובראשם שוטרי תעבורה, מהצד השני. יעילות המערכת של בתי המשפט לתעבורה, אף היא מהווה חלק חשוב מאותו איזון."

ניכר כי בית המשפט מקיים איזון עדין בין זכויות הנאשמים לבין האינטרס הציבורי באכיפה יעילה של דיני התעבורה.

מאפיינים ייחודיים של בית המשפט לתעבורה בפתח תקווה

מומחיות מקצועית

בית המשפט לתעבורה בפתח תקווה מתאפיין במומחיות ייחודית בתחום דיני התעבורה. מעמדו המקצועי הוכר בפסיקות רבות, ביניהן עפ"ת (מרכז) 70334/04 גאבלי ריאד נ' פרקליטות מחוז-המרכז:

"ככלל, אין זו דרכה של ערכאת ערעור להתערב במימצאי מהימנות שנקבעו על ידי הערכאה הראשונה ששמעה ובחנה מקרוב את העדויות. במיוחד נכונים הדברים כשמדובר בבית משפט לתעבורה שהוא בית משפט מקצועי."

הכרה זו במומחיות בית המשפט מחזקת את תפקידו כגורם מכריע בקביעת סטנדרטים להתנהגות בכביש.

עקרונות מנחים בפסיקה

מניתוח פסקי הדין ניתן לזהות עקרונות מרכזיים המנחים את בית המשפט. למשל, בעפ"ת (מרכז) 38479-03-11 אלינוי חפר נ' מדינת ישראל, נקבע:

"מעבר חצייה הוא מבצרו של הולך הרגל. אין לו דרך חציית כביש אלא במעבר החצייה והאטה לפני מעבר חצייה היא חובה לנהג."

קביעה זו ממחישה את המחויבות של בית המשפט להגנה על הולכי רגל ושמירה על בטיחותם.

סוגי התיקים והטיפול בהם בבית המשפט לתעבורה

עבירות תנועה נפוצות

בית המשפט לתעבורה בפתח תקווה מטפל במגוון רחב של עבירות תנועה, ביניהן:

  1. נהיגה במהירות מופרזת
  2. אי ציות לתמרורים
  3. עבירות במעברי חצייה
  4. נהיגה בשכרות
  5. נהיגה בזמן פסילה

טיפול בתאונות דרכים

אחד התחומים המורכבים בהם עוסק בית המשפט הוא תיקי תאונות דרכים. דוגמה לכך ניתן למצוא בת"פ (פתח-תקוה) 24870-03-12 מדינת ישראל נ' מראד אבו עלי, המדגים את הטיפול בתיקים הכוללים מספר עבירות כגון:

  • אי מתן זכות קדימה
  • נהיגה בקלות ראש
  • גרימת חבלה
  • עבירות נלוות כמו אי ציות לתמרורים

שיקולי ענישה ומדיניות בית המשפט

חומרת העבירות

בית המשפט לתעבורה בפתח תקווה מתייחס בחומרה לעבירות המסכנות את שלום הציבור. כך למשל, בעפ"ת (מרכז) 1612-05-16 אבו ראס כמאל נ' מדינת ישראל, נקבע:

"העבירה של נהיגה ללא רישיון תקף היא עבירה חמורה באשר היא פוגעות בביטחון ציבור המשתמשים בדרך ובנוסף מבטאות זלזול בחוק וברשויות האכיפה."

קביעה זו משקפת את תפיסת בית המשפט לגבי חומרת עבירות מסוימות ואת הצורך באכיפה משמעותית.

שיקולי הרתעה ומניעה

ניתוח הפסיקה מעלה כי בית המשפט שם דגש רב על הרתעת הציבור ומניעת עבירות עתידיות. בגזרי הדין נלקחים בחשבון:

  • אופי העבירה וחומרתה
  • הסיכון שנגרם לציבור
  • עבר תעבורתי של הנאשם
  • נסיבות אישיות של הנאשם
  • מידת החרטה והפנמת הלקחים

עצות מעשיות למתדיינים בבית המשפט לתעבורה בפתח תקווה

אם אתם עומדים להתדיין בבית המשפט לתעבורה בפתח תקווה, כדאי לקחת בחשבון את הנקודות הבאות:

  1. הכנה מקצועית – הצגת טיעונים מבוססים ומתועדים
  2. כיבוד הליכי בית המשפט – הופעה בזמן והתייחסות מכבדת
  3. ייצוג משפטי מתאים – במקרים מורכבים, שקלו שכירת עורך דין המתמחה בתחום התעבורה
  4. הצגת חרטה וקבלת אחריות – במקרים המתאימים, מהווה שיקול בענישה
  5. הכרת הפסיקה – היכרות עם פסקי דין דומים יכולה לסייע בבניית קו הגנה או בקשת עונש מופחת

סיכום: חשיבותו של בית המשפט לתעבורה בפתח תקווה

בית המשפט לתעבורה בפתח תקווה ממלא תפקיד מרכזי במערכת אכיפת דיני התעבורה בישראל. מניתוח הפסיקה עולה כי בית המשפט פועל תוך:

  • יישום מומחיות מקצועית בתחום התעבורה
  • שמירה על איזון בין אינטרסים של נאשמים ושל הציבור
  • קביעת סטנדרטים גבוהים של התנהגות בדרך
  • מחויבות עליונה לבטיחות כלל משתמשי הדרך
  • ענישה מותאמת ומרתיעה במקרים המתאימים

בהסתכלות רחבה, הפסיקה של בית המשפט לתעבורה בפתח תקווה משקפת את המאמצים הלאומיים לצמצום תאונות הדרכים ולקידום תרבות נהיגה בטוחה וחוקית בישראל. מדיניות האכיפה והענישה מכוונת להשגת מטרה חברתית חשובה – שמירה על חיי אדם בכבישי ישראל.

מאמר זה נועד לספק מידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי. בכל מקרה ספציפי מומלץ להתייעץ עם עורכי דין לתעבורה בפתח תקווה המתמחה בדיני תעבורה.

סימוכין

ע"פ (תל-אביב-יפו) 70334/04- גאבלי ריאד נגד פרקליטות מחוז-המרכז שמות השופטים: כבוב חאלד like dislike copy enlarge כאמור, אין בטענות שהועלו על ידי המערער בדבר רשלנות המתלונן ואשם תורם מצידו כדי להוביל למסקנה של קבלת הערעור, על כן דין הערעור על הכרעת הדין להידחות. 7. באשר לעתירה החלופית של המערער להקלה בעונשו, הרי הגם שמדובר בעבירות תוספת שלצידן עונש פסילה מחוייב, עדיין לבית המשפט שיקול דעת לגזור על הנאשם עונש מופחת מהעונש שקבע המחוקק, אם בית המשפט מצא לנכון שנסיבות העניין מצדיקות זאת. דווקא דברי בית המשפט קמא בכל הנוגע לעבר תעבורתי לא מכביד של המערער (מדובר ב-19 הרשעות בכ-15 שנות נהיגה, חלקן הארי בגין "עבירות טכניות"), מדובר במערער שעובד במוסך בעיר פתח-תקווה, מקום מרוחק ממקום מגוריו ונזקק לרשיון נהיגתו לצורך הגעה למקום עבודתו מדי יום, מדובר במערער אב ומפרנס, שאמנם בצדק הורשע בדין, אך ביחד עם זאת אין להתעלם מעדותו של עד ההגנה בדבר אשמו התורם של המתלונן, אשם שלא ניתן להתעלם ממנו. 8. פסק דין | 12/10/2004 | מחוזי – תל אביב מאזכרים – 0 | עמודים – 3 עפת (מרכז) 38479-03-11- אלינוי חפר נגד מדינת ישראל שמות השופטים: נגה אהד like dislike copy enlarge בפניי ערעור על חומרת העונש שגזר בימ"ש תעבורה פתח תקווה, כב' השופטת טאובר מיום 13.3.11 בתיק תאונת דרכים 8794-07-10. המערערת הורשעה עפ"י הודאתה בעבירה של אי האטה לפני מעבר חצייה תקנה 62(6) לתקנות התעבורה תשכ"א-1961, אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חציה תקנה 67 לתקנות, נהיגה ברשלנות סעיף 62(2) 38(2) לפקודת התעבורה וגרימת חבלה של ממש סעיף 38(3) לפקודת התעבורה. העונש שנגזר על המערערת: 12 חודשי פסילה בפועל בניכוי חודשיים פסילה מנהלית, 6 חודשי פסילה על תנאי ל-3 שנים וקנס בסך 2,000 . בנימוקי הערעור מציין ב"כ המערערת כי העונש מופרז בחומרתו, בעברה התעבורתי אין לה הרשעות קודמות, טוען לרשלנות תורמת של הולכת הרגל ונהג האוטובוס, המציא אסופת פסקי דין מבימ"ש שלום אודות פסילה בפועל נמוכות משמעותית בנסיבות דומות לזו שגזר בימ"ש במקרה זה. מדובר במערערת צעירה, חיילת משוחררת, עוד נטען כי בימ"ש לא שקל לקולא התנהגות המערערת במקום מייד לאחר קרות התאונה ושהמערערת הושיטה עזרה להולכת הרגל. כמו כן, בנימוקי הערעור התייחס ב"כ המערערת לעובדה כי חסכה התייצבות הנפגעת בביהמ"ש. לגופו של עניין דין הערעור להידחות. 1. ככלל, בית משפט בערכאת ערעור ימנע מלהתערב בשיקול דעתו של בימ"ש קמא מקום שלא נפלה טעות מהותית בגזר דינו, זאת גם אם בית המשפט היה פוסק אחרת. רק טעות או חוסר סבירות קיצונית, בהטלת העונש, יש בהם כדי להצדיק התערבות בית משפט של ערעור (ראה ע"פ 3332/91 מדינת ישראל נ' יצחק סבג פד"י נו (1) 437). 2. מעבר חצייה הוא מבצרו של הולך הרגל. אין לו דרך חציית כביש אלא במעבר החצייה והאטה לפני מעבר חצייה היא חובה לנהג. פסק דין | 21/05/2011 | מחוזי – מרכז מאזכרים – 0 | עמודים – 2 ת"פ (פתח-תקוה) 24870-03-12- מדינת ישראל נגד מראד אבו עלי שמות השופטים: עמי קובו like dislike copy enlarge התעבורה"), בקשר עם סעיף 38(1) לפקודת התעבורה, ובקשר עם תקנה 26(2) לתקנות התעבורה, תשכ"א-1961 (להלן: "תקנות התעבורה") (סמל סעיף 2012). ב. נהיגה בקלות ראש, עבירה לפי סעיף 62(2) לפקודת התעבורה (סמל סעיף 2011). ג. נהיגה באור אדום, עבירה בניגוד לתקנה 22(א) לתקנות התעבורה (סמל סעיף 6528). ד. ניסיון תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות, עבירה לפי סעיף 274(1) ו- 25 לחוק העונשין, תשל"ז-1977 (להלן: "חוק העונשין"). ה. תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות, שתי עבירות לפי סעיף 274(1) לחוק העונשין. ו. איומים, שלוש עבירות לפי סעיף 192 לחוק העונשין. ז. תקיפה סתם, עבירה לפי סעיף 379 לחוק העונשין. ח. העלבת עובד ציבור, עבירה לפי סעיף 288 לחוק העונשין. ט. אי-ציות לתמרור 402, עבירה לפי סעיף 22(א) לתקנות התעבורה (סמל סעיף 5476). 2. על-פי המתואר בעובדות כתב האישום, בתאריך 12.3.12 , בשעה 01:00 ברחוב הברון הירש בסמוך לשוק בפתח תקווה, הגיע הנאשם למקום כשהוא נוהג ברכב מסוג סובארו, ופגש במתלונן שהורה לו לשים לב לתמרור "אין כניסה" בשל עבודות במקום. הנאשם המשיך בנסיעה, וזאת בניגוד לתמרור המורה שלא להיכנס. המתלונן בתגובה, בירר מדוע נכנס הנאשם בניגוד לאיסור, והנאשם החל מגדף את המתלונן. 3. מיד ובהמשך, תקף הנאשם את המתלונן בכך שסטר לו בלחי ימין, המשיך בנסיעה פרועה ועזב את המקום, תוך שהוציא חפץ הנחזה להיות אקדח, ואיים באמצעותו על המתלונן באומרו: "אני אירה בכך, אני אהרוג אותך". המתלונן הפנה את תשומת לב השוטר מולא גיים (להלן: "השוטר מולא") שעמד במקום. גזר דין | 27/05/2013 | שלום – פתח תקווה מאזכרים – 1 | עמודים – 9 עפת (מרכז) 1612-05-16- אבו ראס כמאל אבו ראס כמאל נגד מדינת ישראל שמות השופטים: חנה קיציס like dislike copy enlarge 1. לפני ערעור על גזר דינו של בית משפט לתעבורה בפתח תקווה (כב' השופטת טל אוסטפלד- נאוי, סגנית נשיאה) בתיק 2423-10-15 מיום 13.4.16 2. המערער הורשע על פי הודאתו, בעבירות של נהיגה כאשר תוקף רישיון הנהיגה שלו פקע בניגוד להוראת סעיף 10(א) לפקודת התעבורה, ונהיגה ללא פוליסת ביטוח תקפה, בניגוד לסעיף 2(א) ו-(ב) לפקודת ביטח רכב מנועי, תש"ל-1970, 3. רישיון הנהיגה של המערער פקע בחודש 26.11.2004 בעקבות הליכי הוצל"פ המתנהלים כנגדו. 4. המערער הורשה לנהוג בשנת 1994 וצבר לחובתו 57 הרשעות קודמות בהן 11 עבירות חוזרות של נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף, בין השנים 2015-2004. 5. בית משפט קמא גזר על המשיב עונשים של 8 חודשי מאסר והפעלת עונש מאסר מותנה לריצוי באופן חופף, פסילה מלקבל רישיון נהיגה למשך 12 חודשים, עונש פסילה על תנאי למשך 3 שנים ומאסר על תנאי למשך 12 חודשים בגין עבירה של נהיגה ללא רישיון תקף. 2 6. המערער מלין על חומרת העונש. לדבריו, בית המשפט קמא החמיר עמו יתר על המידה וסטה מרמת הענישה הנוהגת. לטענתו הוא זקוק לסיוע ושיקום והיה על בית המשפט להזמין תסקיר שירות המבחן בעניינו ולשקול שיקולי שיקום. המערער מדגיש כי רשיונו פקע בשל חובותיו ויש לאפשר לו להסדיר חובות אלו, להתחשב בנסיבותיו האישיות ולנהוג עמו במידת הרחמים. 7. המשיבה טוענת כי גזר הדין מאוזן ושקול; המערער ממשיך לנהוג תוך שהוא מודע לעובדה שרישיונו פקע תוך זלזול מוחלט בבית המשפט. ב"כ המשיבה הפנה לדברי הנאשם בתיק 841-09-12 שם עתר המערער לרחמי בית המשפט, ביקש הזדמנות אחרונה ובהמשך חזר על אותה עבירה. 8. העונש שהושת על ידי בית משפט קמא, מצוי במתחם העונש ההולם, ולא מצאתי סיבה להתערב בו; העבירה של נהיגה ללא רישיון תקף היא עבירה חמורה באשר היא פוגעות בביטחון ציבור המשתמשים בדרך ובנוסף מבטאות זלזול בחוק וברשויות האכיפה. פסק דין | 02/07/2016 | מחוזי – מרכז מאזכרים – 0 | עמודים – 3 בש"פ 6395/18- אפרים ויין נגד מדינת ישראל שמות השופטים: א שטיין like dislike copy enlarge 1. בפניי בקשה לפי סעיף 78 לחוק בתי המשפט , התשמ"ד-1984, להעברת הדיון בתיק משטרה מספר 51117803240 מבית משפט השלום לתעבורה פתח תקווה לבית משפט השלום לתעבורה אשדוד 2. כתב האישום מייחס למבקש עבירת תעבורה לפי תקנה 67(א) לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (אי מתן אפשרות להולכי רגל להשלים את החציה במעבר חציה בבטחה), שלפי הנטען נעברה בפתח תקווה. המבקש טוען, כי הוא מתגורר באשדוד וכי יהיה לו קשה להגיע לבית המשפט לתעבורה פתח תקווה. 3. כעולה מן הבקשה, ההקראה בתיק נקבעה ליום 3.12.2018 בשעה 9:00. המבקש כופר באשמה וברצונו לקיים הוכחות בתיק. 4. סבורני כי דין הבקשה להידחות. 2 5. כפי שהסברתי בבש"א 6148/18 סעדיה נ' ק. ש חתמים בינלאומיים סוכנות לביטוח כללי(2010) בע"מ, פסקה 3 ( 26.8.2018 ), "העברת דיון מבית משפט מוסמך אחד למשנהו מכוח סעיף 78 לחוק בתי המשפט איננה בגדר דבר של מה בכך. אמצעי דיוני זה כרוך בעלויות אדמיניסטרטיביות והוא צורך זמן שיפוטי יקר של בית המשפט העליון. אמצעי זה שמור אפוא למקרים מיוחדים: כדי להצדיק את העברת הדיון מבית משפט אחד למשנהו, מבקש ההעברה צריך להוכיח באופן ברור וחד-משמעי כי הדבר יקטין במידה ניכרת את העלויות של בעלי הדין, של עדים ושל מערכת בתי המשפט". 6. כללי הסמכות המקומית משמשים נקודת מוצא לכל דיון בנושא העברה. ראו בש"א 6148/18 הנ"ל, פסקה 4. במשפטי תעבורה, כללים אלו באים לאזן בין נוחות הנאשם בניהול משפטו, מצד אחד, לבין נוחותם של עדי התביעה, ובראשם שוטרי תעבורה, מהצד השני. יעילות המערכת של בתי המשפט לתעבורה, אף היא מהווה חלק חשוב מאותו איזון. בהקשר זה, שומה עלינו לזכור כי שוטרי תעבורה עמלים קשה כדי להבטיח בטיחות בדרכים על-ידי אכיפת חוקי התנועה ואינם יכולים לבטל שעות עבודה בנסיעות ארוכות לבתי משפט מרוחקים. החלטה | 11/09/2018 | בית המשפט העליון

פסיקה רלוונטית

בש"פ 6395/18- אפרים ויין נגד מדינת ישראל שמות השופטים: א שטיין like dislike copy enlarge 1. בפניי בקשה לפי סעיף 78 לחוק בתי המשפט , התשמ"ד-1984, להעברת הדיון בתיק משטרה מספר 51117803240 מבית משפט השלום לתעבורה פתח תקווה לבית משפט השלום לתעבורה אשדוד 2. כתב האישום מייחס למבקש עבירת תעבורה לפי תקנה 67(א) לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (אי מתן אפשרות להולכי רגל להשלים את החציה במעבר חציה בבטחה), שלפי הנטען נעברה בפתח תקווה. המבקש טוען, כי הוא מתגורר באשדוד וכי יהיה לו קשה להגיע לבית המשפט לתעבורה פתח תקווה. 3. כעולה מן הבקשה, ההקראה בתיק נקבעה ליום 3.12.2018 בשעה 9:00. המבקש כופר באשמה וברצונו לקיים הוכחות בתיק. 4. סבורני כי דין הבקשה להידחות. 2 5. כפי שהסברתי בבש"א 6148/18 סעדיה נ' ק. ש חתמים בינלאומיים סוכנות לביטוח כללי(2010) בע"מ, פסקה 3 ( 26.8.2018 ), "העברת דיון מבית משפט מוסמך אחד למשנהו מכוח סעיף 78 לחוק בתי המשפט איננה בגדר דבר של מה בכך. אמצעי דיוני זה כרוך בעלויות אדמיניסטרטיביות והוא צורך זמן שיפוטי יקר של בית המשפט העליון. אמצעי זה שמור אפוא למקרים מיוחדים: כדי להצדיק את העברת הדיון מבית משפט אחד למשנהו, מבקש ההעברה צריך להוכיח באופן ברור וחד-משמעי כי הדבר יקטין במידה ניכרת את העלויות של בעלי הדין, של עדים ושל מערכת בתי המשפט". 6. כללי הסמכות המקומית משמשים נקודת מוצא לכל דיון בנושא העברה. ראו בש"א 6148/18 הנ"ל, פסקה 4. במשפטי תעבורה, כללים אלו באים לאזן בין נוחות הנאשם בניהול משפטו, מצד אחד, לבין נוחותם של עדי התביעה, ובראשם שוטרי תעבורה, מהצד השני. יעילות המערכת של בתי המשפט לתעבורה, אף היא מהווה חלק חשוב מאותו איזון. בהקשר זה, שומה עלינו לזכור כי שוטרי תעבורה עמלים קשה כדי להבטיח בטיחות בדרכים על-ידי אכיפת חוקי התנועה ואינם יכולים לבטל שעות עבודה בנסיעות ארוכות לבתי משפט מרוחקים. החלטה | 11/09/2018 | בית המשפט העליון מאזכרים – 201 | עמודים – 4 ע"פ 101/88- מדינת ישראל נגד עמוס בוארון שמות השופטים: מ שמגר,ג בך,א גולדברג like dislike copy enlarge לצערי, אין אלא להסיק כי בית המשפט המחוזי לא נתן דעתו במידה מספקת לתיק של בית המשפט לתעבורה, שהרי אחרת אין להבין איך הצטמקו עבירותיו של המשיב רק לשתיים שבית המשפט המחוזי הזכירם, ונעלם כל ענין המרדף, לרבות המעבר הכפול ברמזור אדום, הנסיעה בזיג-זג והנסיעה על שולי הכביש. זאת ועוד, בית המשפט המחוזי הביע תמיהה על כך שבית המשפט לתעבורה תיאר את המשיב "כעבריין תעבורה", אך גליון ההרשעות מאמת גם תיזה זו. בכך, כשלעצמו, הונחה התשתית להסקת המסקנה כי לא היה מקום להתערבותו של בית המשפט המחוזי במידת העונש. בית המשפט המחוזי גם ראה להדגיש כי יש להקפיד על קיומו של העיקרון של אחידות הענישה. דא עקא, מה שאירע כאן למעשה הוא שבית המשפט המחוזי זנח את אמות המידה אשר מן הראוי והרצוי שתהיינה נקוטות בידיה של ערכאת ערעור. במה דברים אמורים: בשנותה את גזר הדין המירה ערכאת הערעור, למעשה, את ההערכה בדבר חומרת הענין לפי דעת בית משפט השלום בהערכתה של ערכאת הערעור בקשר למידת העונש הראויה. פעולה כזו, כשלעצמה, היא לגיטימית, אך זאת רק באותם מקרים בהם מתגלית בפסק הדין המועבר תחת שבט הביקורת בערכאת הערעור, טעות מהותית או סטיה בעלת משקל מן העונש הראוי. לא כך אירע כאן. לאור ההתערבות במידת העונש במקרה דנן, יצר בית המשפט המחוזי, הלכה למעשה, אמת מידה כללית מקילה שחובה לנהוג לפיה. כתוצאה מכך לא יוכל בית משפט לתעבורה להגיב תגובה עונשית הולמת על התנהגות מסוכנת בעת נהיגה, שהרי כל סטייה ממה שנראה לבית המשפט המחוזי "כמכנה המשותף" של העונשים השיגרתיים, יביא להתערבותה של ערכאת הערעור. יש נסיבות אשר בהן מתחייב עונש חמור יותר מן הרגיל ויתרה מזאת, יש גם נסיבות בהן רשאית ערכאה הדנה דרך קבע בסוג מוגדר של עבירות להחליט כי ריבוי עבירות מסוג מסויים מחייבת החמרה במקרים דומים. פסק דין | 26/06/1988 | בית המשפט העליון מאזכרים – 11 | עמודים – 6 רע"פ 1871/22- ירון דנוך נגד מדינת ישראל שמות השופטים: י אלרון like dislike copy enlarge שנית, כי בית המשפט לתעבורה לא נתן משקל ראוי למחדלי החקירה, ובכללם העדר איסוף עדויות מעדי ראיה, חקירה לאקונית של הולכת הרגל שנפגעה, גביית עדויות כארבעה וחצי חודשים לאחר האירוע, ובעיקר אי הגעת בוחן תנועה לזירת אירוע התאונה. לטענתו, מחדלים אלו ואחרים, פגעו קשות בהגנתו ומנעו ממנו ראיות אשר היו יכולות לתמוך בגרסתו. שלישית, כי בית המשפט לתעבורה לא התייחס כדבעי לעדויות אשר הוצגו לפניו, בין היתר עדותה "המופרכת" של הולכת הרגל; פסילת עדותה של עדת ההגנה "האובייקטיבית"; וכן דחיית גרסת המבקש כי המדובר בתאונה "בלתי נמנעת". לאור כל האמור, המבקש סבור כי בקשתו מעוררת סוגיה משפטית בעלת חשיבות החורגת מעניינו הפרטי, ועל כן מצדיקה קבלת רשות ערעור. דיון והכרעה 7. דין הבקשה להידחות. 8. הלכה היא כי רשות ערעור "בגלגול שלישי" תינתן אך במקרים חריגים בהם מתעוררת סוגיה משפטית עקרונית החורגת מעניינו הפרטי של המבקש, או במקרים בהם עולה חשש לעיוות דין או אי צדק מהותי אשר נגרם למבקש (רע"פ 1807/22 פלוני נ' מדינת ישראל ( 16.3.2022 )). 5 הבקשה שלפניי אינה מנויה עם מקרים חריגים אלו, משהיא נטועה היטב בדל"ת אמות עניינו הפרטי של המבקש. כמו כן, הבקשה אינה מעוררת חשש לעיוות דין או אי צדק מהותי. די בכך כדי לדחותה. 9. למעלה מן הנדרש הכרעותיהם של ערכאות קמא מתייחסות ליישומן של הוראות תקנות התעבורה (סעיפים 67, 51 ו-52(6) לתקנות התעבורה), בנסיבותיו הפרטניות. הוראות אלו מטילות על נהג המתקרב ברכבו למעבר חצייה "חובת זהירות מוגברת" הדורשת ממנו להתאים את מהירות ואופן נהיגתו למקרה של חציית הכביש בידי הולך רגל, ובמקרה הצורך עד לכדי עצירת הרכב לשם חצייה בטוחה של הולך הרגל. החלטה | 22/03/2022 | בית המשפט העליון מאזכרים – 12 | עמודים – 6 ע"פ 82/82- מדינת ישראל נגד חיים כרמלי שמות השופטים: א ברק,ד לוין,א חלימה like dislike copy enlarge הביקורת אינה מושמעת אלא משום שיעורו של העונש, בהיותו מופרז לקולא, אלא בראש ובראשונה, ובעיקר, משום המסר הלא רצוי, שפסק-דין זה טומן בחובו. יימצא מי שיבקש להסיק מהתערבותו של בית המשפט המחוזי בעונש הפסילה על-תנאי, שגזר בית-משפט השלום (תעבורה), כאילו אין זו נורמה מתבקשת לפסול את רישיונו של נהג רכב, שחטא בעבירת תנועה, פסילה על-תנאי, למען ישיג העונש את המטרה החיובית, הצריכה לעלות ולהישמע ממנו. והרי נהפוך הוא; בית המשפט בדרגת הערעור ראוי היה לו שיעודד את שופטי הדרגה הראשונה בבתי המשפט לתעבורה לעשות שימוש רב בעונש הפסילה – מוחשי וגם מותנה – בהיות עונש זה העונש ההולם ביותר עבירות אלה. בכך ממקד הפרקליט המלומד את טיעונו, הגם שראה לנכון להפנות את תשומת לבנו, שגם מהבחינה העובדתית אין פסק-דינו של בית המשפט המחוזי משקף את העובדות כהווייתן. הרי עובדה מוכחת היא, כי המשיב צבר לחובתו שלוש הרשעות קודמות בעבירות על-פי תקנות התעבורה עובר לעבירה הנדונה וחזר ועבר עבירה זהה לאחר הרשעתו במקרה דנן. 5. מקבלים אנו את גישתו הכללית של הפרקליט המלומד, ומתוך כך נקבל את הערעור. פקודת התעבורה והתקנות שהותקנו על-פיה, לא מתוך הגבלה שרירותית של חירות ההתנהגות של האזרח נחקקו, אלא משום שמתחייבות הן בתקופתנו – תקופה של תנועה מוטורית צפופה ומתרבה, שסיכונים מרובים כרוכים בה. כללי ההתנהגות הנאותה על-ידי המשתמשים בדרך, המוצאים את ביטוים בתקנות התעבורה, נקבעו במחשבה מרובה ועל- פי ניסיון מצטבר רב שנים למען האזרח וביטחונו, למען האוחז בהגה והולך הרגל גם יחד, ועל-מנת להבטיח תנועה סדירה וגם בטוחה לציבור הרחב. פסק דין | 25/10/1982 | בית המשפט העליון מאזכרים – 11 | עמודים – 5 רע"פ 2929/04- המבקשת מדינת ישראל נגד רפאל אוחנה שמות השופטים: ד ביניש מ נאור,א חיות like dislike copy enlarge בית המשפט הטעים כי ישנן מאות רבות של תקנות תעבורה, מתוכן רבות אשר טרם נפסק בעניין היסוד הנפשי הנדרש להוכחתן, ואין זה סביר כי למרות שלשם הגשמת תכליתם של דיני התעבורה צריכות עבירות אלה להיות עבירות של אחריות קפידה – יתפרש מדברי המחוקק כאילו אין הן יכולות להיות כאלה שכן ידי בית המשפט נקשרו במועד חקיקת תיקון 39. בבית המשפט המחוזי נהפכו היוצרות. מחד גיסא, סבר בית המשפט המחוזי כי ישנה לבית המשפט דהיום סמכות לקבוע, לגבי אותן עבירות שחוקקו קודם לתיקון 39 – מהו היסוד הנפשי הדרוש להתגבשותן. בית המשפט גזר מסקנה זו מן ההיסטוריה החקיקתית של תיקון 39. בלשונו: "מעשית לא ניתן היה בעת קבלתו של תיקון 39 לחוק העונשין לאתר את כל דברי החקיקה הקיימים (בעיקר תקנות) ולקבוע לגביהם, אם העבירות הקבועות בהם הן עבירות של אחריות קפידה, אם לאו. נזכיר כי רק בתחום עבירות התעבורה המדובר במאות עבירות. לפיכך, יש מקום לפרש את סעיף 22(א) לחוק העונשין כקובע, כי לגבי דברי החקיקה שהיו קיימים בעת קבלת התיקון לחוק העונשין, ימשיכו בתי המשפט לקבוע באמצעות ההלכה הפסוקה את סיווגן של העבירות הקבועות בהם. " לעומת זאת, לא קיבל בית המשפט המחוזי את הטענה לפיה יש להשקיף על דיני התעבורה בכללם כאילו הם משמיעים אחריות קפידה ביחס לכל אחת מן התקנות הקבועות בהם. להיפך, בית המשפט המחוזי ניתח את העבירה הקבועה בסעיף 308(ד) לפי המבחנים הקבועים בפיסקה לזיהוין של עבירות של אחריות קפידה – והגיע למסקנה שהעבירה שבתקנה 308(ד) אינה כזו, אלא עבירה של מחשבה פלילית היא. על ניתוחו אעמוד בהמשך הדברים. דיון 1. סעיף 19 לחוק העונשין קובע את דרישת המחשבה הפלילית: אדם מבצע עבירה רק אם עשאה במחשבה פלילית, זולת אם – (1) נקבע בהגדרת העבירה כי רשלנות היא היסוד הנפשי הדרוש לשם התהוותה; או (2) העבירה היא מסוג העבירות של אחריות קפידה. פסק דין | 24/06/2007 | בית המשפט העליון מאזכרים – 65 | עמודים – 11 רע"פ 222/13- עודה מחמוד נגד מדינת ישראל שמות השופטים: ח מלצר like dislike copy enlarge בהקשר זה הוא מוסיף כי: "ישנה הנחיה פנימית של משטרת ישראל לא לשפוט בהעדר התייצבות נאשם, אלא לדאוג להתייצבותו בכל דרך, לרבות צו הבאה וכיוצא בזה, וברוח דברים אלו נוהגים בתי המשפט לתעבורה". ואולם "המאשימה במקרה זה נתנה ידה ולא דרשה מאסר על תנאי ו/או מאסר בפועל, כפי שהצהירה בתחילת המשפט, 'ואישרה' לבית המשפט את הדרך למתן פסק דין וגזר דין בהעדר. התנהגות המאשימה אינה הולמת ואף אולי הביאה להטעיה של בית המשפט". לכן, מסכם בא-כח המבקש עמדתו בסוגיה וטוען כי המבקש "יצא קורבן של המערכת". עוד גורס בא-כח המבקש כי: " הנחיות פנימיות של משטרת ישראל שיצאו לאחרונה וחלות על תיק זה, קובעות שיש לתקן כתבי אישום שהוגשו לבתי משפט שונים בגין עבירות כאמור. . . בצורה גורפת לעבירות של נהיגה תחת השפעה לפי תקנה 26(2) לתקנות התעבורה". המבקש אף מוסיף כי: "בעת גזירת עונשו בבית משפט קמא, עובדה זו היתה ידועה למאשימה והן לבית המשפט", ולכן "נעשה עיוות דין לנאשם, ומן הראוי היה אם לשפוט את הנאשם בהעדר, לתקן את כתב האישום לאישום המופחת ולגזור את דינו בהתאם". לבסוף, הצביע בא-כח המבקש על נסיבותיו האישיות של המבקש, המצדיקות, לשיטתו, הקלה בעונשו. דיון והכרעה 10. לאחר שעיינתי בבקשת רשות הערעור ובחומר שצורף לה, הגעתי לכלל מסקנה כי דין הבקשה להידחות. להלן יפורטו בקצרה הנימוקים למסקנתי זו. 11. אפתח בהתייחסות להתנהלותו של המבקש ומייצגיו: ראשית, וכפי שפורט בהרחבה לעיל, המבקש נמנע מלצרף לבקשה מספר רב של מסמכים, אשר היו נדרשים לצורך הכרעה בבקשה. חלק מהם אותן בקשות והחלטות של בית משפט לתעבורה, לא צורפו גם לערעור שהוגש לבית המשפט המחוזי. מנגד, הן לערעור בפני בית המשפט המחוזי הנכבד, והן לבקשה שבפני, צורפו מסמכים רבים המעידים על מצבו הכלכלי הקשה של המבקש, וכן מסמכים אחרים (כגון רשיונות, יפויי-כח וכו'). החלטה | 16/01/2013 | בית המשפט העליון מאזכרים – 216 | עמודים – 6 בש"פ 693/12- רייאן בילאל נגד מדינת ישראל שמות השופטים: י דנציגר like dislike copy enlarge המבקש טוען כי הדבר נכון שבעתיים בנוגע לעבירות תעבורה, שבנוגע אליהם נפסק כי בית המשפט יורה על מעצר עד תום ההליכים רק במקרים חריגים. בהקשר זה טוען המבקש כי נאשמים במקרים דומים לעניינו שוחררו לחלופת מעצר. המבקש מוסיף וטוען כי מהעתק גזר הדין הראשון שהוצג בפני בית משפט השלום לתעבורה לא ניתן היה ללמוד על מהות העבירה בה הורשע וכי בית המשפט המחוזי ביצע את "עבודת הבילוש" באמצעותה למד על מהות גזר הדין הראשון בעזרת מסמכים שלא היו בפני בית משפט השלום. לטענתו, בית המשפט המחוזי אינו אמור לשמש במה ל"מקצה שיפורים" במסגרתה ניתן להגיש חומר ראיות נוסף. המבקש טוען עוד כי גם אם הורשע בעבר בנהיגה תחת השפעת משקאות משכרים, עדיין לא היה מקום כי בית המשפט המחוזי יורה על מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו, והיה עליו להחזיר את הדיון לבית משפט השלום כדי שזה יקבל החלטה לגופו של עניין. נוכח כל זאת, עותר המבקש לביטול החלטתו של בית המשפט המחוזי, ולחלופין לכך שבית משפט זה יורה על קיום דיון בעניינו בפני בית משפט השלום לתעבורה או בפני בית המשפט המחוזי, בו תיבחן האפשרות לשחררו לחלופת מעצר. דיון והכרעה 8. לאחר שעיינתי בבקשה ובנספחיה הגעתי לכלל מסקנה כי דין הבקשה להידחות אף מבלי להיזקק לתגובת המשיבה. 9. כידוע, כיום מתאפשרת ביקורת שיפוטית על החלטתו של בית המשפט המחוזי בערר על החלטת בית משפט השלום אך ורק ברשות, להבדיל מהמצב הנורמטיבי הקודם לפיו הערר לבית המשפט העליון היה בזכות, וזאת על פי הקבוע בסעיף 53(א1)(1) לחוק המעצרים. לדידי, המבחן הבסיסי למתן רשות לערור ייגזר מהמבחן שנקבע בהלכת חניון חיפה למתן רשות ערעור ב"גלגול שלישי", קרי רשות לערור תינתן במקרים מיוחדים בהם מתעוררת שאלה עקרונית או בעלת חשיבות ציבורית, אף כי "מקרים מיוחדים" אלו לא יהיו נדירים בלבד. החלטה | 31/01/2012 | בית המשפט העליון מאזכרים – 4 | עמודים – 5 רע"פ 2720/22- פלונית נגד מדינת ישראל שמות השופטים: י אלרון like dislike copy enlarge הלכה ידועה היא כי רשות ערעור "בגלגול שלישי" תינתן במשורה ובמקרים חריגים בלבד, המעוררים סוגיה משפטית עקרונית החורגת מעניינו הפרטני של המבקש, או כאשר נגרם לו אי צדק מהותי או עיוות דין (רע"פ 2155/22 פלוני נ' מדינת ישראל, פסקה 11 ( 11.4.2022 ); רע"פ 1007/22 פלוני נ' מדינת ישראל, פסקה 10 ( 23.3.2022 )). בפרט, בקשת רשות ערעור הנסובה על חומרת העונש לא תתקבל, אלא במקרים בהם ישנה סטייה ניכרת ממדיניות הענישה הנהוגה בנסיבות דומות (רע"פ 1899/22 אלקרעאן נ' מדינת ישראל, פסקה 8 ( 28.3.2022 )). הבקשה שלפניי אינה עומדת באמות מידה אלה ודי בכך כדי לדחותה. 5 8. למעלה מן הצורך אף לו הייתי נכון לאמץ את טענת המבקשת כי בית המשפט המחוזי הציע, שלא לפרוטוקול, את ההצעה העונשית, הרי שנפסק זה מכבר כי הצעה שהציע בית המשפט לצדדים במהלך ההליך אינה כובלת את שיקול דעתו בהכרעתו הסופית (רע"פ 500/07 נסאר נ' מדינת ישראל ( 5.9.2007 ); רע"פ 7978/05 מור נ' מדינת ישראל ( 28.8.2005 ); רע"פ 5670/11 פלוני נ' מדינת ישראל, פסקה ג ( 14.9.2011 )). 9. קשה היא עבירת ההפקרה המשקפת חובה מוסרית בסיסית המוטלת על נוהג רכב המעורב בתאונה, להושיט יד לאדם אשר נפגע בעקבותיה. חומרתה היתרה של עבירת ההפקרה יסודה בעזיבתו הפזיזה של הנהג את זירת התאונה בעוד הנפגע נעזב לאנחות בשולי הדרך (רע"פ 3626/01 ויצמן נ' מדינת ישראל, פ"ד נו(3) 187, פסקה 13 (2002); ע"פ 2247/10 ימיני נ' מדינת ישראל, פ"ד סד(2) 666, פסקה 20 (2011)). עבירת ההפקרה, והעונש המשמעותי בצידה, נחקקה נוכח חומרת מעשה ההפקרה; כדי להתמודד עם שכיחותה הגוברת (הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 3), התשכ"ד-1964, ה"ח 290, 295); וכדי למנוע מנהג הרכב הפוגע להתחמק מאחריותו לתאונה (ע"פ 1977/05 גולה נ' מדינת ישראל, פסקה 19 ( 2.11.2006 )). החלטה | 02/05/2022 | בית המשפט העליון מאזכרים – 2 | עמודים – 6 בג"צ 4915-09- העותרת ליודמיליה שטארמן נגד 1. היועץ המשפטי לממשלה שמות השופטים: א ריבלין א גרוניס,ס גובראן like dislike copy enlarge העותרת מפרטת בהרחבה את הפגמים שנפלו, לשיטתה, בפסק דינו של בית המשפט לתעבורה, תוך שהיא מבקרת רבות מן הקביעות העובדתיות הכלולות בו. לאור האמור, מבקשת היא כי רשויות החוק יפעלו לחקר האמת וימצו עד תום את ההליך הפלילי נגד רוכב האופנוע. 4. המשיבים מצידם סבורים כי דין העתירה להידחות על הסף בהיעדר עילה להתערב בשיקול דעתם. המשיבים מדגישים כי ההחלטה הסופית בעניין הגשת הערעור נתונה לשיקול דעת רשויות התביעה, וכי העותרת לא הצביעה על כל פגם בשיקול דעת זה, המצדיק את התערבות בית המשפט. הם מפרטים כי לאחר בחינה מקיפה של פסק דינו של בית המשפט לתעבורה, הם הגיעו למסקנה שאין טעם להגיש ערעור מקום בו לא קיים סיכוי אמיתי שיתקבל. במקרה דנן, כך טוענים הם, נתוני התיק מקשים על האפשרות להפוך את הכרעת הדין בערעור: חסרים נתונים אובייקטיבים באשר לנקודת הפגיעה המדויקת במנוחה ובאשר למהירותו של האופנוע. כן נקבע כי המנוחה חצתה את הכביש שלא במעבר חציה וכי המערער הגיב בפועל בכך שסטה וניסה לעקוף את הולכות הרגל. גם אם היה איחור מסוים בתגובת רוכב האופנוע, כך נטען, אין בו כדי להביא להטלת אחריות פלילית עליו. עוד מדגישים המשיבים כי רוכב האופנוע זוכה מחמת הספק נוכח קביעותיו העובדתיות של בית המשפט לתעבורה ביחס למרחק ולזמן שעמדו לרשותו, ולנוכח העדפתו של בית המשפט את חוות דעת המומחה מטעם ההגנה על פני חוות דעת בוחן התנועה. מאחר שבית המשפט שלערעור אינו מתערב בממצאים עובדתיים ובמסקנות המבוססות על התרשמותו של בית המשפט דלמטה מחוות דעת המומחים אין טעם להגיש במקרה זה ערעור. 5. דין העתירה להידחות. פסק דין | 22/06/2009 | בית המשפט העליון מאזכרים – 2 | עמודים – 4 עפת (מרכז) 13111-08-09- גיולה לירון נגד מדינת ישראל שמות השופטים: נגה אהד like dislike copy enlarge בעברו של המערער 6 עבירות תעבורה על פני ותק נהיגה של 3 שנים, ועבר פלילי עוד מהיותו נער בעבירות רכוש, חבלה במזיד, גניבה, הפרת צו בימ"ש, הפרעה לשוטר, שוד. טענת ב"כ המערער כי העבירות שבוצעו יסודן בעברו ובנסיבות חייו, יש לה מקום במסגרת דיון בתיקים פליליים שאינם תיקי תעבורה. בערעור נשוא הדיון נהיגה בשכרות בשלושה אירועים שונים, כשנהיגה אחת מלווה בעבירות נוספות כמתואר לעיל, על בית המשפט ליתן הדגש וכובד המשקל לאינטרס הציבורי, להגנה מירבית על כלל הציבור המשתמש בדרך. אין כל הצדקה לפגיעות הקשות והמכות שאנו כציבור סופגים מדי יום בעקבות תאונות דרכים. אין כל הצדקה להרס משפחות שלמות, קורבנות ישירות של תאונות דרכים. ציות לחוקי התעבורה על ידי כל אחד ואחד מהנוהגים ברכב יפחית מרב תאונות הדרכים. לדאבון הלב, רבים מהנוהגים אינם מצייתים לחוקי התעבורה. יש צורך דחוף ועליון בחינוך מחדש לנהיגה נכונה, ועל כל אחד מהגורמים המעורבים לתרום תרומתו לאותו חינוך מחדש. בית המשפט הוא חלק בשרשרת הגורמים המעורבים. ענישה קשה וכואבת עשויה לתקן דרכי נהיגה, תרבות נהיגה ושמירה על בטחונו של כלל הציבור. פסק דין | 19/10/2009 | מחוזי – מרכז

חקיקה אלוונטית

פקודת התעבורה [נוסח חדש] סעיף: 25. סמכותו של שופט תעבורה like dislike copy enlarge 25. (א) מי שנתמנה שופט תעבורה לענין פקודה זו מוסמך לדון בעבירות אלה: (1) עבירות תעבורה; (2) עבירות לפי הסעיפים 2, 17, 39, 40, 41 ו-46 לפקודת הביטוח, ולפי סעיף 48 לפקודה האמורה במידה שהוא מתייחס לעבירות שפורטו בפיסקה זו; (3) עבירות על חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, התשי"ח-1957, ועל התקנות והצווים שניתנו על פיו, הנוגעים לתעבורה ולכלי רכב; (4) עבירות על החוק לתיקון דיני העונשין (שימוש ברכב בלי רשות), התשכ"ד-1964; (5) עבירות על חוק למניעת מפגעים, התשכ"א-1961, והתקנות לפיו, אם העבירות נוגעות לכלי רכב; (6) עבירה לפי סעיף 304 לחוק העונשין, התשל"ז-1977, שנעברה תוך כדי שימוש ברכב; (7) עבירות לפי חוק שירותי הובלה, התשנ"ז-1997; (8) עבירה לפי סעיף 23(ב)(5) לחוק הנהיגה הספורטיבית, התשס"ו-2005; (9) עבירות לפי חוק אוויר נקי, התשס"ח-2008, אם העבירות נוגעות לרכב מנועי; (10) עבירות לפי חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016; (11) עבירות לפי סעיפים 59ו ו-59יח לפקודת הנמלים [נוסח חדש], התשל"א-1971; (12)5 ערעור על החלטת בית דין לתעבורה לפי סעיף 24 לחוק הפרות תעבורה מינהליות. (ב) (בוטל). (ג) אין הוראות סעיף זה באות לגרוע מסמכות שופטים שאינם שופטי תעבורה לדון בעבירות תעבורה. (ד) לגבי העבירות המפורטות בסעיפים קטנים (א) ו-(ב) ולגבי סמכויותיו האחרות לפי פקודה זו דין שופט תעבורה כדין שופט בית משפט שלום ויהיו לו כל הסמכויות המסורות לשופט בית משפט שלום. חוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984 סעיף: 78א. העברת הליכים אזרחיים והליכים בעבירות תעבורה למקום אחר like dislike copy enlarge 78א. (א) מנהל בתי המשפט רשאי להעביר הליכים אזרחיים והליכים בעבירות תעבורה שהוגשו לבית משפט מסוים וטרם החל הדיון בהם, לבית משפט אחר של אותה דרגה, בין באותו אזור שיפוט ובין באזור סמוך, כדי לאזן את חלוקת עומס הדיונים בין בתי המשפט, ובלבד שהמרחק בין בתי המשפט אינו עולה על 60 קילומטרים; החלטת מנהל בתי המשפט להעביר את אותם הליכים טעונה הסמכה של נשיא בית המשפט העליון שאושרה בידי שר המשפטים, ולעניין הליכים בעבירות תעבורה — גם התייעצות עם המפקח הכללי של המשטרה או מי שהוא הסמיכו לכך. (ב) מנהל בתי המשפט יפרסם הודעה ברשומות ובאתר האינטרנט של הנהלת בתי המשפט בדבר העברת הליכים כאמור בסעיף קטן (א). (ג) (1) בעל דין הרואה את עצמו נפגע מהחלטת מנהל בתי המשפט כאמור בסעיף קטן (א), רשאי לבקש ממנו לעיין מחדש בהחלטה. (2) בהחלטה בבקשה לעיון מחדש לפי פסקה (1), ישקול מנהל בתי המשפט את מידת הפגיעה הצפויה בבעלי הדין כתוצאה מההעברה ואת הבטחת נגישותם של בעלי הדין לבית המשפט. (3) על החלטה כאמור בפסקה (2) ניתן לערער לפני נשיא בית המשפט העליון או שופט אחר של בית המשפט העליון שהוא הסמיכו לכך. (ד) (1) תיק שהועבר לפי סעיפים 49, 78 או 79, מנהל בתי המשפט לא יעבירנו עוד. (2) תיק שהועבר לפי סעיף זה, מנהל בתי המשפט או בית המשפט שאליו הועבר, לא יעבירנו עוד . (ה) בסעיף זה, "התחלת הדיון" ו"הליכים בעבירות תעבורה" — כהגדרתם בסעיף 49(ד) . חוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955 סעיף: 209א. סמכות בית דין צבאי לתעבורה like dislike copy enlarge 209א. (א) בכל מחוז שיפוטי יהיה בית דין צבאי לתעבורה והוא יהיה מוסמך לשפוט כל חייל בעבירות תעבורה; ואלה עבירות תעבורה: (1) עבירה ששופט תעבורה שנתמנה לענין פקודת התעבורה מוסמך לדון בה, למעט פשע ולמעט עבירה לפי סעיף 304 לחוק העונשין, התשל"ז-1977, שנעברה תוך כדי שימוש ברכב; (2) עבירה לפי סעיף 133, בשל אי-קיום הוראה מהוראות הפקודות האמורות בו, או בשל התרשלות בקיומה, כשההוראה נוגעת לכלי רכב, להסדרי התחבורה הצבאית או לתעבורה; (3) עבירה לפי סעיף 79(א) בשל שימוש ברכב. (ב) הסמכות של בית דין צבאי לתעבורה אינה גורעת מסמכויות שפיטה אחרות בעבירות תעבורה לפי חוק זה או לפי חיקוק אחר. פקודת התעבורה [נוסח חדש] סעיף: 57ה. ערעור like dislike copy enlarge 57ה. על החלטת בית המשפט לפי סעיפים 57ב עד 57ד ניתן לערער לבית המשפט המחוזי שידון בערעור בדן יחיד. פקודת התעבורה [נוסח חדש] סעיף: 65ד. רכב של תאגיד – מערכת לדיווח ומעקב like dislike copy enlarge (ד) קצין בטיחות-(1) יברר דיווחים שהתקבלו על עבירות תעבורה שבוצעו בכלי רכב שברשות התאגיד ועל תקינות כלי הרכב, וינהל מעקב לגביהם; (2) יפעל כלפי עובדי התאגיד שברכב שבשימושם בוצעה עבירת תעבורה, בין שנהגו ברכב ובין שהרשו לאחר לנהוג בו, על פי נוהל שיקבע התאגיד. (ה) השר רשאי לקבוע הוראות לעניין חובת תאגיד לערוך דוחות תקופתיים הכוללים מידע סטטיסטי על יישום הוראות סעיף זה ולמסרם למי שקבע השר, ובלבד שתאגיד לא יחויב למסור מידע אישי על נהגים. (ו) העובר על הוראות סעיף זה, דינו-קנס כאמור בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין. (ז) ההוראות לפי סעיף זה לא יחולו על גופים כמפורט להלן, ויחולו עליהם פקודות או הוראות פנימיות, לפי העניין, שיקבעו אותם גופים: (1) צבא ההגנה לישראל; (2) יחידות ויחידות סמך של משרד ראש הממשלה, שעיקר פעילותן בתחום ביטחון המדינה; (3) משטרת ישראל; (4) שירות בתי הסוהר; (5) הרשות להגנה על עדים; (6) אגודת מגן דוד אדום בישראל צו בתי המשפט (הקמת בית משפט מחוזי מרכז), התשס"ז-2007 סעיף: 3. תחילת פעולה והוראות מעבר like dislike copy enlarge 3. (א) בית המשפט המחוזי מרכז יחל לפעול ביום י"ט באלול התשס"ז (2 בספטמבר 2007) (להלן – היום הקובע). (ב) ערעור שבתחום סמכותו של בית המשפט המחוזי מרכז לפי סעיף 4 לצו בתי משפט (הוראות מעבר) (אזורי השיפוט של בתי המשפט המחוזיים) (תיקון), התשס"ז-2007 (להלן – צו אזורי השיפוט), אשר הוגש לפני היום הקובע לבית המשפט המחוזי בתל–אביב–יפו וטרם נשמעו או החלו להישמע בו טענות הצדדים לגופן, לרבות בדיון מקדמי בערעור, יידון בבית המשפט המחוזי מרכז. (ג) על אף האמור בסעיף קטן (ב), ערעור פלילי בהרכב שלושה שבתחום סמכותו של בית המשפט המחוזי מרכז לפי סעיף 4 לצו אזורי השיפוט, שהוגש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו לפני היום הקובע, יידון בבית המשפט המחוזי בתל–אביב–יפו; ערעור כאמור, שעד יום כ"ב בטבת התשס"ח (31 בדצמבר 2007), טרם נשמעו או החלו להישמע בו טענות הצדדים לגופן, יידון בבית המשפט המחוזי מרכז. (ד) עד 1,500 תביעות אזרחיות שיקבע מנהל בתי המשפט, בין לפרטיהן ובין לסוגיהן, אשר הוגשו לבית המשפט המחוזי בתל–אביב–יפו עד ליום פרסומו של צו בתי המשפט (הקמת בית משפט מחוזי מרכז) (תיקון), התשס"ז-2007, יידונו בבית המשפט המחוזי מרכז; הודעה על התביעות שיידונו כאמור תפורסם ברשומות ובאתר האינטרנט של מערכת בתי המשפט, בכתובת www.court.gov.il . (ה) ערעור על פסק דין בעבירות ששופט תעבורה מוסמך לדון בהן לנוי סעיף 25 לפקודת התעבורה, אשר הוגש לבית המשפט המחוזי בתל–אביב–יפו לפני היום הקובע, וטרם נשמעו בו טענות הצדדים לגופן, יידון בבית המשפט המחוזי מרכז. (ו) כל עניין שבתחום סמכותו של בית המשפט המחוזי מרכז לפי סעיף 4 לצו אזורי השיפוט, שלא נקבע לגביו אחרת בסעיף זה, אשר הוגש לפני היום הקובע לבית המשפט המחוזי במחוז תל–אביב–יפו וטרם הסתיים הדיון בו, יידון בבית המשפט המחוזי בתל–אביב–יפו. י"ד באייר התשס"ז (2 במאי 2007) פקודת התעבורה [נוסח חדש] סעיף: 61ט. סמכויות פיקוח ואכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית like dislike copy enlarge 61ט. (א) לשם אכיפת עבירות כאמור בסעיף 61ז, רשאי מפקח – (1) אם התעורר חשד לביצוע עבירה כאמור – להורות לנוהג ברכב לעצור את רכבו; (2) לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו; (3) אם התעורר חשד לביצוע עבירה כאמור – להיכנס לרכב מסוג כמפורט להלן, כשהוא נייח: (א) רכב ציבורי; (ב) רכב מסחרי; (ג) אוטובוס שאינו רכב ציבורי; (ד) רכב פרטי שמספר המושבים בו עולה על שמונה מלבד הנהג; (4) למסור הודעת תשלום קנס כאמור בסעיף 228 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982, אם נוכח כי אדם עבר עבירה מהעבירות כאמור בסעיף 61ז. (ב) מפקח לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו לפי סעיף זה אלא בעת מילוי תפקידו ובהתקיים כל אלה: (1) הוא עונד באופן גלוי תג המזהה אותו ואת תפקידו; (2) בעת ביצוע סמכויותיו לפי סעיף זה, הוא לובש מדי מפקח בצבע ובצורה שהורה השר לעניין זה, ובלבד שהמדים כאמור אינם נחזים להיות מדי משטרה; (3) יש בידו תעודה החתומה בידי השר, המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו, שאותה יציג לפי דרישה. פקודת התעבורה [נוסח חדש] סעיף: 27. הודעה בכתב ודו"ח בוחן like dislike copy enlarge 27. (א) בית המשפט הדן בעבירת תעבורה רשאי, לענין העבירה, לקבל כראיה – (1) הודעה בכתב של שוטר או של מי שהוסמך בדין לערוך הודעה כאמור, או דו"ח בוחן של משטרת ישראל, אם אלה נעשו במילוי תפקידו של עורכם; (2) הודעה בכתב של אדם שנכח בשעת ביצוע עבירה מן העבירות המפורטות בתוספת הרביעית, אם ההודעה נערכה בפני שוטר או בידו ואושרה בחתימת ידו של נותן ההודעה. (ב) הודעה ודו"ח בוחן לפי סעיף זה יצויינו בהם מועד עריכתם ומועד אירוע העבירה, וחתימת בוחן תאומת בידי קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה, הכל לפי טופס שנקבע בתקנות. (ג) הודעה בכתב ודו"ח בוחן שניתנו לפי סעיף זה – דינם כדין עדות לענין סעיף 237 לחוק העונשין, התשל"ז-1977. (ד) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מכוחו של בית המשפט לצוות, כי נותן הודעה או דו"ח בוחן ייחקר בבית המשפט, ובית המשפט ייעתר לבקשתו של בעל דין לצוות על כך; אם בעל דין לא מיוצג בידי עורך דין, יודיע בית המשפט לבעל הדין על זכותו להזמין לחקירה נותן הודעה או דו"ח בוחן. בית המשפט רשאי להטיל את הוצאות החקירה על המבקש אם נוכח שהבקשה באה לשם קנטור. (ה) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מהוראות כל דין המקנה לעובד הציבור חסיון ממסירת עדות, או מכל הוראה בדבר הוכחת עובדה בתעודת עובד הציבור, או מכל דין הפוסל או מסייג קבלתה של תעודה כאמור כראיה. חוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984 סעיף: 49. העברת ענין מבית משפט שלום אחד למשנהו like dislike copy enlarge 49. (א) נשיא בית משפט השלום רשאי להורות שהליך מסוים שהובא או שיש להביאו לפני בית משפט שלום במקום פלוני וטרם החל הדיון בו או שענין שהוחלט בו על פסלות שופט, בין שהחל הדיון בו ובין שטרם החל הדיון בו יהיה נידון בבית משפט אחר הנמצא באזור שיפוט שבו הוא מכהן כנשיא, וכן רשאי הוא להורות כאמור לגבי סוג מסוים של הליכים אזרחיים והליכים בעבירות תעבורה. (ב) (1) בעל דין הרואה את עצמו נפגע מהחלטת נשיא בית משפט השלום כאמור בסעיף קטן (א), רשאי לבקש ממנו לעיין מחדש בהחלטה. (2) בהחלטה בבקשה לעיון מחדש לפי פסקה (1), ישקול נשיא בית משפט השלום את מידת הפגיעה הצפויה בבעלי הדין כתוצאה מההעברה, את המרחק בין בית המשפט שממנו הועבר ההליך לבין בית המשפט שאליו הועבר ואת הבטחת נגישותם של בעלי הדין לבית המשפט. (3) על החלטה כאמור בפסקה (2) ניתן לערער לפני נשיא בית משפט מחוזי; (ג) בית המשפט שאליו הועבר ענין כאמור, לא יעבירנו עוד. (ד) בסעיף זה — "התחלת הדיון" — לרבות קדם משפט; "הליכים בעבירות תעבורה" – הליכים ששופט תעבורה מוסמך לדון בהם לפי כל דין, שאינם בטיפולו של פרקליט לפי הוראות סעיף 60 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982. חוק הפרות תעבורה מינהליות, התשפ"ד-2024 סעיף: 14. מינוי חברי בית דין לתעבורה וראש בית דין לתעבורה like dislike copy enlarge 14. (א) השר ימנה, לפי בחירת ועדה כאמור בסעיף קטן (ג) או (ד), לפי העניין, ראש בית דין לתעבורה וחברי בית דין לתעבורה; על מינויים אלה לא תחול חובת המכרז לפי סעיף 19 לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959. (ב) (1) ראש בית דין לתעבורה או חבר בית דין לתעבורה יהיה אזרח ישראלי בעל ידע או ניסיון בדיני תעבורה או בכללי המשפט המינהלי, הכשיר להתמנות לשופט בית משפט מחוזי, לעניין ראש בית דין, או לשופט בית משפט שלום, לעניין חבר בית דין. (2) בבחירת חברי בית הדין לתעבורה יובא בחשבון ניסיון מקצועי מגוון, ובכלל זה ניסיון מקצועי שלא במסגרת השירות הציבורי. (ג) הוועדה לבחירת ראש בית דין לתעבורה תמנה שלושה חברים, והם: (1) המנהל הכללי של משרד המשפטים, והוא יהיה היושב ראש; (2) עובד המדינה שהוא משפטן הבקיא בכללי המשפט המינהלי, שימנה היועץ המשפטי לממשלה; (3) נציג ציבור שהוא משפטן הבקיא בדיני התעבורה, שימנה נציב שירות המדינה בהסכמת המנהל הכללי של משרד המשפטים. (ד) הוועדה לבחירת חברי בית דין לתעבורה תמנה שלושה חברים, והם: (1) שופט בדימוס שימנה השר, בהתייעצות עם נשיא בית המשפט העליון, והוא יהיה היושב ראש; (2) המנהל הכללי של משרד המשפטים או עובד משרד המשפטים שהוא מינה לכך; (3) נציג ציבור כאמור בפסקה (3) של סעיף קטן (ג). (ה) השר, בהסכמת ראש בית דין לתעבורה, רשאי למנות חבר בית דין לתעבורה, אחד או יותר, לסגן ראש בית הדין לתעבורה; פקעה כהונתו של סגן ראש בית דין כחבר בית דין לתעבורה, תפקע גם כהונתו כסגן ראש בית דין לתעבורה. (ו) הודעה על מינוי ראש בית דין לתעבורה, סגן ראש בית דין לתעבורה וחבר בית דין לתעבורה לפי סעיף זה תפורסם ברשומות ובאתר האינטרנט של בית הדין לתעבורה; בלי לגרוע מהאמור, רשימת שמותיהם של המכהנים בתפקידים האמורים תפורסם באתר האינטרנט של בית הדין לתעבורה ותעודכן מזמן לזמן, אך אין בפרסום הרשימה כאמור כדי לגרוע מתוקף המינויים.

לא נמצאו עורכי דין בתחום התעבורה.

תפריט נגישות

יש לכם שאלה?

מלאו פרטים ונחזור אליכם