בהתאם למדריך שפורסם ע"י רשות המסים ועניינו יבוא אישי של רכב (המעודכן ליום 15.12.14 ) נקבע כי :
יחיד רשאי לייבא רכב ובלבד שמתקיימים כל התנאים הבאים:
תושב חוזר , ששהה בחו"ל שנתיים או יותר / סטודנט חוזר ששהה בחו"ל 18 חודשים (להלן: "הנכנס") רשאים לייבא רכב , בכפוף לכל התנאים הבאים:
הטיפול ע"י אותו אדם שמחזיק ברישיון תיווך ביבוא אישי כולל את איתור הרכב בחו"ל, בדיקתו, טיפול מול הגורמים העוסקים בשחרור הרכב בחו"ל ליצוא הרכב באמצעות אותם מתווכים (דילרים), הכנת הרכב והוצאתו למשלוח, קליטת הרכב בנמל הבית בישראל, טיפול בנושא התקינה ( בכדי לבצע הליך רישום, תקינה ורישוי רכב חדיש בייבוא אישי יש להגיע עם הרכב לאחד ממכוני הרישוי עם המסמכים הבאים:
לפני כשנתיים נכנס לתוקף חוק רישוי רכב שהסדיר את התנהלות העוסקים ביבוא רכב לישראל, והגדיר שלושה סוגי יבואנים:
הכתבה הפעם תעסוק באותם "יבואנים אישיים" שפועלים , לפעמים, בצורה לא כשרה ובגללם אותו אדם שהזמין דרכם רכב עלול למצוא את עצמו בחדרי החקירות של אגף המכס בחשד לביצוע עסקת ייבוא שלא בהתאם לחוק .
היא מתחילה אצל אותו מתווך שלרוב , בגלל להיטותו לבצע את העסקה, ימכור למזמין נתונים והבטחות שכלל לא קיימים לדוגמא: המתווך עלול להבטיח למזמין כי הרכב אותו הזמינו דרכו כבר נמצא בדרך לארץ או שהגיע כבר לנמל (אשדוד או חיפה) בעוד שבפועל הרכב כלל לא נמצא בדרכו לישראל ובוודאות אינו נמצא בנמל ועל מנת לצייר תמונה של ביצוע המשימה מסוגל המתווך לצייד אותך בצילום מספר שילדה ששייך לרכב אחר שכלל לא הוזמן על ידך העיקר שתאמין שהרכב שהזמנת בקרוב יהיה אצלך .
מתווכים אחרים ינסו לבצע את ההזמנה לרכב שהתבקשו למצוא באיחור רב מיום ההזמנה וזאת על מנת שהמחירון של הרכב יקטן משמעותית מיום ההזמנה ובאמצעות העיכוב הזה ייתכן כי שנת מודל הרכב כבר התחלפה והעיכוב במסירת הרכב ללקוח יפחית את המכס שישלם המתווך עבור הרכב שהוזמן.
ייתכן והמזמין כלל לא ידע את האינפורמציה הזו אבל ישלם את הסך הגבוה בהתאם למידע שהועבר אליו ע"י המתווך .
דוגמא אחת היא שלאחר שחוקרי היס"מ חשפו כי המחירים שהוצהרו ברשימוני היבוא במועד שחרורם של כלי הרכב מפיקוח המכס לא היו מחירי אמת!! בין השאר, מסתמכים חוקרי היס"מ על ממצאי החקירה אשר כללו את הודעת הספק בחו"ל ונתוני כרטסת פנימית ממחשבו, וכן נתונים מרשויות המכס במדינות שונות מהן יובאו הרכבים, אשר הצביעו על כך שמחירי הרכב שהוצהרו למכס אינם נכונים.
כך למשל, חוקרי המכס קיבלו מסמך שהתקבל מרשויות המכס הגרמני עולה לכאורה כי רכב מסוים נרכש בסך של 78,5000 אירו, כאשר החשבונית שהוצגה לשלטונות המכס בישראל במועד שחרורו של הרכב עמדה על סך של 34,000 אירו.
במקרה אחר, בעת שחרור רכב מהמכס הוצהר כי מחירו הוא 31,000 אירו, כאשר בתוספת מיסי היבוא מחיר הרכב מגיע כדי כ-320,000 שקל.
גם התירוצים שמשמיעים יבואני הרכב, לאחר שנתפסו, הם רבים ומגוונים, ולאחרונה דן בית המשפט בגרסתו של אחד היבואנים שטען שהפער במחיר הינו תוצאה של תשלום עמלה לחברה שבאמצעותה יובא הרכב לארץ. השופט ד"ר שמואל בורנשטיין (מחוזי,מרכז) סבר כי סכום העמלה שהוצג אינו הגיוני, וכתב כי "דומה כי עמלה בסך של קרוב ל-400,000 שקל, העולה על מחירו של הרכב 'כולל מסים', כאשר שוויו של הרכב הניתן במסגרת עסקת 'טרייד-אין' נמוך משוויו של הרכב המתקבל, כשאליו יש להוסיף עוד סכום במזומן – טעונה הסבר".
"גם בתום ההליך דנן לא הובררה עד תום מידת מעורבותם של התובעים (או מידת עצימת עיניהם) ב'הנמכת' המחירים שהוצהרו ברשימוני היבוא", כתב השופט. "כאמור, מוכן אני לצאת מנקודת ההנחה כי לתובעים לא הייתה כל מעורבות ישירה בכך (בהקשר זה יש לתת את הדעת לכך כי התובעים נתנו להינומה ייפוי-כוח לחתום בשמם על כל מסמך הנוגע ליבוא כלי הרכב), וכי לא הייתה להם כל כוונת זדון בהתנהלותם. אך האם די בכך כדי לפטור אותם מחובתם לשלם את מלוא מסי היבוא? אני סבור כי יש להשיב לשאלה זו בשלילה", כתב השופט.
וזו הסיבה ידידיי שאם בחרתם לייבא רכב ביבוא אישי באמצעות מתווך אתם עלולים למצוא את עצמכם גם בחדרי החקירות של אנשי המכס וגם לשלם בסופו של יום קנס גבוה מאוד לטובת אוצר המדינה – למרות שמלבד הפניה לאותו מתווך שיערוך בשבילכם את כל הסידורים הנחוצים לייבוא הרכב – לא עשיתם דבר!!