הזמנת רכב ביבוא אישי והתנהלות מול רשות המיסים בחשד לעבירות מכס

אודות המחבר


אריק חכים

עו"ד אריק חכים

היכן עובר החבל הדק בין הזמנת רכב ביבוא אישי מאדם האוחז ברישיון מתווך ביבוא אישי לרגע שבו אתה נקרא על ידי רשות המסים להגיע לחקירה בחשד לעבירות מכס בנושא יבוא אישי

 

בהתאם למדריך שפורסם ע"י רשות המסים ועניינו יבוא אישי של רכב (המעודכן ליום 15.12.14 ) נקבע כי :

א. יבוא רכב ע"י תושב ישראל:

יחיד רשאי לייבא רכב ובלבד שמתקיימים כל התנאים הבאים:

  1. הרכב אושר לייבוא ע"י משרד התחבורה (הערה: ניתן לשחרר רכב, רק לאחר שנתקבל אישור בכתב/רישיון יבוא ממחלקת התקינה במשרד התחבורה. )
  2. הרכב הוא חדש או משומש וטרם חלפו 24 חודשים מיום ייצורו .
  3. היבואן רשאי לייבא עד 2 כלי רכב בפרק זמן של 12 חודשים .
  4. היבואן הוא בעל רישיון נהיגה תקף במדינת ישראל .

ב. יבוא רכב ע"י תושב חוזר/סטודנט חוזר:

תושב חוזר , ששהה בחו"ל שנתיים או יותר / סטודנט חוזר ששהה בחו"ל 18 חודשים (להלן: "הנכנס") רשאים לייבא רכב , בכפוף לכל התנאים הבאים:

  1. עמידה בתנאים המצוינים לעיל בסעיפים 3 (א) (1) ו- (4) .
  2. טרם חלפו 48 חודשים מיום ייצר הרכב .
  3. הרכב יובא לישראל לא יאוחר מתום 9 חודשים מיום כניסתו של הנכנס לישראל.
  4. הנכנס בן 17 שנים לפחות , ביום כניסתו .

את אותה הפרוצדורה ניתן לבצע באמצעות אדם המחזיק ברישיון תיווך ביבוא אישי וניתן לבצע את ההזמנה לרכב המבוקש – דרכו.

הטיפול ע"י אותו אדם שמחזיק ברישיון תיווך ביבוא אישי כולל את איתור הרכב בחו"ל, בדיקתו, טיפול מול הגורמים העוסקים בשחרור הרכב בחו"ל ליצוא הרכב באמצעות אותם מתווכים (דילרים), הכנת הרכב והוצאתו למשלוח, קליטת הרכב בנמל הבית בישראל, טיפול בנושא התקינה ( בכדי לבצע הליך רישום, תקינה ורישוי רכב חדיש בייבוא אישי יש להגיע עם הרכב לאחד ממכוני הרישוי עם המסמכים הבאים:

לפני כשנתיים נכנס לתוקף חוק רישוי רכב שהסדיר את התנהלות העוסקים ביבוא רכב לישראל, והגדיר שלושה סוגי יבואנים:

  1. יבואנים ישירים – שהם היבואנים הוותיקים.
  2. יבואנים עקיפים – שהם יבואנים מקבילים שרוכשים מכוניות מסוכן משנה של יצרן הרכב.
  3. יבואנים זעירים –   המייבאים עד 20 מכוניות בשנה ומכונים גם בשם "יבואנים אישיים" ( לפי נתוני משרד התחבורה – בישראל פועלים כ- 40 יבואנים רשומים).

הכתבה הפעם תעסוק באותם "יבואנים אישיים" שפועלים , לפעמים, בצורה לא כשרה ובגללם אותו אדם שהזמין דרכם רכב עלול למצוא את עצמו בחדרי החקירות של אגף המכס בחשד לביצוע עסקת ייבוא שלא בהתאם לחוק .

אז איפה הבעיה מתחילה?

היא מתחילה אצל אותו מתווך שלרוב , בגלל להיטותו לבצע את העסקה, ימכור למזמין נתונים והבטחות שכלל לא קיימים לדוגמא: המתווך עלול להבטיח למזמין כי הרכב אותו הזמינו דרכו כבר נמצא בדרך לארץ או שהגיע כבר לנמל (אשדוד או חיפה) בעוד שבפועל הרכב כלל לא נמצא בדרכו לישראל ובוודאות אינו נמצא בנמל ועל מנת לצייר תמונה של ביצוע המשימה מסוגל המתווך לצייד אותך בצילום מספר שילדה ששייך לרכב אחר שכלל לא הוזמן על ידך העיקר שתאמין שהרכב שהזמנת בקרוב יהיה אצלך .

מתווכים אחרים ינסו לבצע את ההזמנה לרכב שהתבקשו למצוא באיחור רב מיום ההזמנה וזאת על מנת שהמחירון של הרכב יקטן משמעותית מיום ההזמנה ובאמצעות העיכוב הזה ייתכן כי שנת מודל הרכב כבר התחלפה והעיכוב במסירת הרכב ללקוח יפחית את המכס שישלם המתווך עבור הרכב שהוזמן.

ייתכן והמזמין כלל לא ידע את האינפורמציה הזו אבל ישלם את הסך הגבוה בהתאם למידע שהועבר אליו ע"י המתווך .

דוגמאות מהשטח

דוגמא אחת היא שלאחר שחוקרי היס"מ חשפו כי המחירים שהוצהרו ברשימוני היבוא במועד שחרורם של כלי הרכב מפיקוח המכס לא היו מחירי אמת!! בין השאר, מסתמכים חוקרי היס"מ על ממצאי החקירה אשר כללו את הודעת הספק בחו"ל ונתוני כרטסת פנימית ממחשבו, וכן נתונים מרשויות המכס במדינות שונות מהן יובאו הרכבים, אשר הצביעו על כך שמחירי הרכב שהוצהרו למכס אינם נכונים.

אז למה שייקראו למזמין הרכב לחקירה במשרדי המכס ?

כך למשל, חוקרי המכס קיבלו מסמך שהתקבל מרשויות המכס הגרמני עולה לכאורה כי רכב מסוים נרכש בסך של 78,5000 אירו, כאשר החשבונית שהוצגה לשלטונות המכס בישראל במועד שחרורו של הרכב עמדה על סך של 34,000 אירו.

במקרה אחר, בעת שחרור רכב מהמכס הוצהר כי מחירו הוא 31,000 אירו, כאשר בתוספת מיסי היבוא מחיר הרכב מגיע כדי כ-320,000 שקל.

גם התירוצים שמשמיעים יבואני הרכב, לאחר שנתפסו, הם רבים ומגוונים, ולאחרונה דן בית המשפט בגרסתו של אחד היבואנים שטען שהפער במחיר הינו תוצאה של תשלום עמלה לחברה שבאמצעותה יובא הרכב לארץ. השופט ד"ר שמואל בורנשטיין (מחוזי,מרכז)  סבר כי סכום העמלה שהוצג אינו הגיוני, וכתב כי "דומה כי עמלה בסך של קרוב ל-400,000 שקל, העולה על מחירו של הרכב 'כולל מסים', כאשר שוויו של הרכב הניתן במסגרת עסקת 'טרייד-אין' נמוך משוויו של הרכב המתקבל, כשאליו יש להוסיף עוד סכום במזומן – טעונה הסבר".

"גם בתום ההליך דנן לא הובררה עד תום מידת מעורבותם של התובעים (או מידת עצימת עיניהם) ב'הנמכת' המחירים שהוצהרו ברשימוני היבוא", כתב השופט. "כאמור, מוכן אני לצאת מנקודת ההנחה כי לתובעים לא הייתה כל מעורבות ישירה בכך (בהקשר זה יש לתת את הדעת לכך כי התובעים נתנו להינומה ייפוי-כוח לחתום בשמם על כל מסמך הנוגע ליבוא כלי הרכב), וכי לא הייתה להם כל כוונת זדון בהתנהלותם. אך האם די בכך כדי לפטור אותם מחובתם לשלם את מלוא מסי היבוא? אני סבור כי יש להשיב לשאלה זו בשלילה", כתב השופט.

וזו הסיבה ידידיי שאם בחרתם לייבא רכב ביבוא אישי באמצעות מתווך אתם עלולים למצוא את עצמכם גם בחדרי החקירות של אנשי המכס וגם לשלם בסופו של יום קנס גבוה מאוד לטובת אוצר המדינה – למרות שמלבד הפניה לאותו מתווך שיערוך בשבילכם את כל הסידורים הנחוצים לייבוא הרכב – לא עשיתם דבר!!

אודות המחבר


אריק חכים

עו"ד אריק חכים

לייעוץ מקצועי ללא עלות:


תחומי התעסקות:
פשיטת רגל

מאמרים נוספים:

עורך דין שכירות תל אביב הסכם

מהו חשיבותו של עורך דין חוזה שכירות בתהליך? חתימה על חוזה שכירות נראית כדבר פעוט ופשוט. אך אם נדע את ההשלכות הנגרמות לאחר כתיבת חוזה.. קרא עוד

עורך דין בתל אביב קניין רוחני

מדוע חשוב לרשום סימן מסחר? עורך דין קניין רוחני פועל בשוק המקומי והגלובאלי בו התחרות המתמדת הפכה את היכולת של בעלי עסק לייחד ולמתג את.. קרא עוד

עורך דין הוצאה לפועל תל אביב

מה מייצג עורך דין הוצאה לפועל? עורך דין הוצאה לפועל הינו מלווה את התהליך הנועד להביא לפרעון חובות. התהליך מביא לידי איזון או הקטנת החוב.. קרא עוד
פרטים נוספים

תפריט נגישות

יש לכם שאלה?

מלאו פרטים ונחזור אליכם